Senaste nytt

Framtiden EL flygplan?

Ett annat riktigt bra klipp om el-flyg

Kan bekräfta att alla hans formler osv är korrekt, så klippet känns väldigt bra researchat.

Nu kollade jag igenom klippet lite snabbt men formlerna är inte korrekta.. Eller de är korrekta i det hänseende att de är väldigt simplifierade, till exempel ekvationen han använder för lyftkraft. Men nu är jag bara nitisk besserwisser ;)

I övrigt god video, men fallerar på att man jämför samma flygplanskropp. Ett batteridrivet flygplan behöver avsevärt annorlunda vingprofiler, sweep, etc. En flygande vinge för låg hastighet är till exempel ett användningsområde. Fossildrivet har också fördelen att massan minskar under flygningen, vilket om du inte har någon tidsbegränsning, kan öka räckvidden avsevärt.
 
Jag är absolut inte på något vis en kemist, men min grundförståelse är att med tillräcklig energitillgång kan man in princip skapa vilken molekyl som helst på artificiell väg. Borde det inte vara realistiskt att, i en inte alltför avlägsen framtid då förnybar energi är billigt och väl tillgängligt (åtminstone delar av dygnet), att man skapar artificiella kolväten, något liknande flygfotogen, men icke-fossil. Det blir så klart en rejäl energiförlust, men det kan det vara värt för att fixera energin med sådan densitet.

Avgaserna måste så klart hanteras på något vis, men det är ju knappast som om utvecklingen inom det området står stilla för tillfället. Dessutom kanske processen att skapa bränslet extraherar grundämnena från luften.

Det är möjligt att jag missar något fundamental som gör det här till en extremt naiv tanke, men det känns som något vi borde kunna komma framåt med som inte kräver någon oväntad eller extrem teknikutveckling på något område.
 
Jag är absolut inte på något vis en kemist, men min grundförståelse är att med tillräcklig energitillgång kan man in princip skapa vilken molekyl som helst på artificiell väg. Borde det inte vara realistiskt att, i en inte alltför avlägsen framtid då förnybar energi är billigt och väl tillgängligt (åtminstone delar av dygnet), att man skapar artificiella kolväten, något liknande flygfotogen, men icke-fossil. Det blir så klart en rejäl energiförlust, men det kan det vara värt för att fixera energin med sådan densitet.

Avgaserna måste så klart hanteras på något vis, men det är ju knappast som om utvecklingen inom det området står stilla för tillfället. Dessutom kanske processen att skapa bränslet extraherar grundämnena från luften.

Det är möjligt att jag missar något fundamental som gör det här till en extremt naiv tanke, men det känns som något vi borde kunna komma framåt med som inte kräver någon oväntad eller extrem teknikutveckling på något område.

Det du beskriver har man lyckats med, men inte kommersialiserats. Anledningen är att det fortfarande är relativt billigt med olja.

Tillgången på energi är inget problem, om det görs på platser som har tillgång till mycket sol och solenergi. Kan man använda solen så spelad det ingen större roll att det försvinner en del energi i processen.

Men än så länge spelar det i ligan under avsaltningsanläggningar.
 
Med tex vätgastankar och bränsleceller behövs inga batterier för att driva elmotorer. Tekniken är dessutom dubbelt så energieffektiv som en förbränningsmotor. Självklart ny teknik som är oerhört kostsam men det visar bara att batterier är inte slutet på utveckligen av elmotorn. Utan tvekan kommer ny teknik också inom flygindustrin som i framtiden kommer att ersätta förbränningsmotorn.
 
Jag är absolut inte på något vis en kemist, men min grundförståelse är att med tillräcklig energitillgång kan man in princip skapa vilken molekyl som helst på artificiell väg. Borde det inte vara realistiskt att, i en inte alltför avlägsen framtid då förnybar energi är billigt och väl tillgängligt (åtminstone delar av dygnet), att man skapar artificiella kolväten, något liknande flygfotogen, men icke-fossil. Det blir så klart en rejäl energiförlust, men det kan det vara värt för att fixera energin med sådan densitet.

Avgaserna måste så klart hanteras på något vis, men det är ju knappast som om utvecklingen inom det området står stilla för tillfället. Dessutom kanske processen att skapa bränslet extraherar grundämnena från luften.

Det är möjligt att jag missar något fundamental som gör det här till en extremt naiv tanke, men det känns som något vi borde kunna komma framåt med som inte kräver någon oväntad eller extrem teknikutveckling på något område.
Problemet är just utsläppen under drift. Många tänker inte på att en av de största växthusgaserna under förbränning är vatten(!).
 
Nu kollade jag igenom klippet lite snabbt men formlerna är inte korrekta.. Eller de är korrekta i det hänseende att de är väldigt simplifierade, till exempel ekvationen han använder för lyftkraft. Men nu är jag bara nitisk besserwisser ;)

I övrigt god video, men fallerar på att man jämför samma flygplanskropp. Ett batteridrivet flygplan behöver avsevärt annorlunda vingprofiler, sweep, etc. En flygande vinge för låg hastighet är till exempel ett användningsområde. Fossildrivet har också fördelen att massan minskar under flygningen, vilket om du inte har någon tidsbegränsning, kan öka räckvidden avsevärt.

Självklart skulle vi kunna peta in alla möjliga faktorer som påverkar osv i t.ex MATLAB men gemene man skulle aldrig kunna hänga med. Tycker videon var utmärkt i det han lyckades sammanfatta, hade nog aldrig ens kunnat göra detta själv. Även om jag har simulerat att skicka upp grisar på månen i skolan :p
 
Med tex vätgastankar och bränsleceller behövs inga batterier för att driva elmotorer. Tekniken är dessutom dubbelt så energieffektiv som en förbränningsmotor. Självklart ny teknik som är oerhört kostsam men det visar bara att batterier är inte slutet på utveckligen av elmotorn. Utan tvekan kommer ny teknik också inom flygindustrin som i framtiden kommer att ersätta förbränningsmotorn.

Problemet är snarare utvinningen av vätgas som kräver enormt mycket energi. Det är alldeles omotiverat för det i dagsläget. Men som du säger kanske det finns plats för det i framtiden, tror vi båda hoppas på det :)

Sas kör väl en viss procent på biobränsle och har sagt att man kan köra 100% om tillgången finns. Men problemet är att ingen kan producera de mängderna. Men vi vet ju att även det har varit omdiskuterat...
 
Toppen