Senaste nytt

Framtiden EL flygplan?

Vet inte riktigt om jag tror på att el är framtiden för flygplan. Det finns enorma problem med batteriteknik som inte är enkelt att lösa.

Kommer aldrig hända. Batterier har alldeles för låg energitäthet och är alldeles för tunga. Inte mycket har skett heller på batterifronten som skulle göra dem så täta och så bra på att lagra energi som batteribranschen gärna vill få oss att tro.

Nej, det kommer vara flytande drivmedel med hög energidensitet även framöver. Men det har vi kunnat framställa experimentellt på syntetisk väg i labb så att jag tror att det ligger närmare tillhands. Nytt bränsle som kan använda befintlig infrastruktur.

Så, nu när jag sitter vid datorn kan jag googla ordentligt. Thunderf00t har en ganska bra video som berör ämnet:
. Det blir ganska tydligt varför batterier aldrig kommer vara ett bra alternativ till traditionellt bränsle.

I brist på bra batterier kommer det inte att hända, men jämför man bara batterier från 20-30 år sedan med nu så är de både lättare och kan lagra mer energi, men, det är långt kvar att gå så jag tror inte heller det kommer att vara något vi ser i bred skala under vår livstid, även om Norge hade något projekt att "gå över helt till elflyg" om jag inte missminner mig.

Kommer aldrig hända. Batterier har alldeles för låg energitäthet och är alldeles för tunga. Inte mycket har skett heller på batterifronten som skulle göra dem så täta och så bra på att lagra energi som batteribranschen gärna vill få oss att tro.

Nej, det kommer vara flytande drivmedel med hög energidensitet även framöver. Men det har vi kunnat framställa experimentellt på syntetisk väg i labb så att jag tror att det ligger närmare tillhands. Nytt bränsle som kan använda befintlig infrastruktur.
Aldrig är ett djärvt påstående. Mycket kan hända på utvecklingsfronten. Jämför utvecklingen av bensinmotorer de senaste 100 åren.

I brist på bra batterier kommer det inte att hända, men jämför man bara batterier från 20-30 år sedan med nu så är de både lättare och kan lagra mer energi, men, det är långt kvar att gå så jag tror inte heller det kommer att vara något vi ser i bred skala under vår livstid, även om Norge hade något projekt att "gå över helt till elflyg" om jag inte missminner mig.
Problemet är att du vill inte ha batterier som kan lagra så mycket energi som vanligt bränsle. Om det "uppfinns" så kommer de troligen att kallas för "bomber" istället för "batterier"...

Skilj på El-flygplan och batteri-flygplan. Jag tror vi kan komma att se flygplan med elmotorer inom en hyffsad snar framtid, men antagligen inte baserat på traditionella batterier.

Toppen