Frågor om att boka Eurobonus award resa

palmen skrev:Du kan ringa vanliga numret och komma fram. Dock knte säkert att den du pratar med vet hur man gör. Men kan ju vara värt ett försök eller 10Klicka för att utvidga...
Tack för tipset palmen! En mycket trevlig X kunde just hjälpa mig med byte och uppgradering till First även på hemresan på 2-4-1 bokningen.

Emil123 skrev:Sant! Nu verkar det dock finnas platser men du kanske redan bokat något. Lite lång väntan i PEK kanske men ser VIE-MUC-PEK-KIX och HND-PEK-MUC-ZRH, ut 28 Mars och hem 8 April.Klicka för att utvidga...
Tack för att du fortsatt kolla, men bokade en ren SAS-bokning för pengar (hade innestående vouchers med SAS).

Nu har jag istället nöjet att leta efter 2 st bonus resor troligen för mig och dottern under höst- och jullovet någonstans för att nyttja våra vouchers.

Har en resa bokad NRT-ZRH-VIE, kan jag hoppa sista benet och meddela på flygplatsen i Tokyo att jag vill ha bagage till ZRH?

Verkar iaf inte som att sas kan ta bort sista benet då bokningen sitter ihop.

När fönstret var öppet bokade jag 2 stolar med SQ i LHR-SYD i nya C. januari 2024. Vi kommer inte att kunna åka. Kan jag överlåta till nån annan typ här i gruppen och få poäng för den på nåt sätt?

Matore skrev:När fönstret var öppet bokade jag 2 stolar med SQ i LHR-SYD i nya C. januari 2024. Vi kommer inte att kunna åka. Kan jag överlåta till nån annan typ här i gruppen och få poäng för den på nåt sätt?Klicka för att utvidga...
Nej, namnändring på *A biljetter är ej möjligt via SAS Eurobonus.

Gällande namn i bokning, Star Alliance. Åker med en kompis i höst som inte har sitt tilltalsnamn som första namn i passet. Ville minnas att vi skrev Mellannamn + Förnamn + Efternamn, men ser på biljetten att det bara står Mellanamn + Efternamn (dvs namn 1 + efternamn). Har vi gjort bort oss?

RhinoG skrev:Gällande namn i bokning, Star Alliance. Åker med en kompis i höst som inte har sitt tilltalsnamn som första namn i passet. Ville minnas att vi skrev Mellannamn + Förnamn + Efternamn, men ser på biljetten att det bara står Mellanamn + Efternamn (dvs namn 1 + efternamn). Har vi gjort bort oss?Klicka för att utvidga...
Kanske, kanske inte...

Bäst är att ange tilltalsnamn och efternamn oavsett ordning på namnen när det gäller flygbiljett.

För ESTA och liknande kan det dock krävas att alla namn fylls i exakt som det står i passet.

Om detta blir ett problem låter jag vara osagt.

palmen skrev:Kanske, kanske inte...Bäst är att ange tilltalsnamn och efternamn oavsett ordning på namnen när det gäller flygbiljett.För ESTA och liknande kan det dock krävas att alla namn fylls i exakt som det står i passet.Om detta blir ett problem låter jag vara osagt.Klicka för att utvidga...
Förstår.. Vi ska till Mexico med Turkish. Finns det något man kan göra?

RhinoG skrev:Förstår.. Vi ska till Mexico med Turkish. Finns det något man kan göra?Klicka för att utvidga...
Avboka och boka om och hoppas de kommer tillbaka samt betala avgiften. Men om ni är oroliga över detta så är det nog bäst att höra av sig till flygbolaget och se vad de säger. Jag har ingen aning om hur Turkish resonerar eller hur de i immigration i Mexico agerar på sånt här.

Det kanske går utan problem, namnen finns ju i både pass och biljett så borde vara ok, men det är bara en gissning från min sida.

palmen skrev:Avboka och boka om och hoppas de kommer tillbaka samt betala avgiften. Men om ni är oroliga över detta så är det nog bäst att höra av sig till flygbolaget och se vad de säger. Jag har ingen aning om hur Turkish resonerar eller hur de i immigration i Mexico agerar på sånt här.Det kanske går utan problem, namnen finns ju i både pass och biljett så borde vara ok, men det är bara en gissning från min sida.Klicka för att utvidga...
Tack för svar!

Känns lite olustigt, men har lite tänkt att det borde vara lugnt eftersom namnet är det första som står i passet, och mig veterligen finns det inget sätt egentligen urskilja vad som är tilltalsnamnet utifrån passet. Eller tillgår flygbolagen + immigrationen annan information tro?

Vi reste till USA och resekompisen har mellannamn som tilltalsnamn. Skrev alla namn enligt passet i ESTA men biljetterna var tilltalsnamn + efternamn. Inga problem någonstans, de bara frågade att man hade ESTA och kollade att namn stämde med pass.

Detta var Lufthansa-gruppen.

RhinoG skrev:Förstår.. Vi ska till Mexico med Turkish. Finns det något man kan göra?Klicka för att utvidga...
Jag åkte på biljetter utställda med enbart mitt tilltalsnamn (det andra namnet i passet) och efternamn med Turkish till Mexico City vintern 21. Även inrikes i Mexiko, med både Aeromexico och Volaris.

Har precis bokat separata två bokningar enligt följande:

CPH - IAD Business 2 pax

MIA - CPH Business 2 pax

&

CPH - IAD Plus 2 pax

MIA - CPH Plus 2 pax

Kan jag omboka till Business på plus-bokningen om det skulle dyka upp lediga platser innan avgång (i oktober så vem vet hur det ser ut när det närmar sig) och är det då bara att ringa EBG-supporten så löser de det hela mot en ombokingsavgift (på 750kr?)?

Ursäkta en fråga som troligen inte är helt ovanlig.

RimaZ skrev:Har precis bokat separata två bokningar enligt följande:CPH - IAD Business 2 paxMIA - CPH Business 2 pax&CPH - IAD Plus 2 paxMIA - CPH Plus 2 paxKan jag omboka till Business på plus-bokningen om det skulle dyka upp lediga platser innan avgång (i oktober så vem vet hur det ser ut när det närmar sig) och är det då bara att ringa EBG-supporten så löser de det hela mot en ombokingsavgift (på 750kr?)?Ursäkta en fråga som troligen inte är helt ovanlig.Klicka för att utvidga...
Japp, 750kr pp och ombokningstillfälle.

RhinoG skrev:Tack för svar!Känns lite olustigt, men har lite tänkt att det borde vara lugnt eftersom namnet är det första som står i passet, och mig veterligen finns det inget sätt egentligen urskilja vad som är tilltalsnamnet utifrån passet. Eller tillgår flygbolagen + immigrationen annan information tro?Klicka för att utvidga...
@Jannes

Smula OT, men mellannamn i Sverige är på väg bort, verkar använts om man haft flera efternamn

personlig-barntavla-du-vc3a4ljer-namn-e1607087934303.jpg

Vad säger namnlagen? - Dopguiden

Sedan den 1 juli 2017 finns det en ny namnlag i Sverige. Denna lag reglerar hur personnamn används. Tidigare fanns namntyperna förnamn, mellannamn och efternamn.

www.dopguiden.se

Det vanliga är (väl?) flera förnamn(varav ett tilltalsnamn) och ett efternamn

Typ

Johan Bertil Caesar Andersson, där Bertil är tilltalsnamnet

Jag har ett sånt namn och har aldrig rest i annat namn än "Bertil Andersson" över hela världen utan problem.

Men som @palmen skriver jag givetvis Adam Bertil Caesar Andersson i ESTA och dylikt

Och nej, passet hintar inte vilket namn som är tilltalsnamn

På samma tema är det heller ingen ko på isen om man missar någon bokstav i namnet eller stavar fel.

Erik Andersson kommer inte stöta på nåt problem om han råkat köpa en biljett i namnet "Erik Andrsson"

Jag tror ni kan slappna av

henke12 skrev:Johan Bertil Caesar Andersson, där Bertil är tilltalsnamnetKlicka för att utvidga...

henke12 skrev:Jag har ett sånt namn och har aldrig rest i annat namn än "Bertil Andersson" över hela världen utan problemJag tror ni kan slappna av Klicka för att utvidga...

Tack för ett mycket bra svar, känns betryggande! I vårt fall kommer personen resa under Johan Andersson så att säga, men jag gissar att det är sak samma.

palmen skrev:Man kan vinna 1 miljon på triss och man kan få sas att boka om en påbörjad resa. Vad som är störst chans att det inträffar låter jag vara osagt, men båda är väldigt svåra att lyckas med.SAS supporten hanterar inte bokingar eller support via mail så där har du inte mycket att hämta. De kommer högst troligt säga att de beklagar att du fått fel information och om du har synpunkter på det får du skicka in ett claim efter resan och i bästa fall få ett plåster på såren men högst troligt bara en ursäkt.Sen kan ju SAS alltid få för sig att ändra sina regler och nu helt plötsligt tillåta ändringar efter avresa, utan att de har ändrat info i T&C eller på hemsida. Det ser jag dock som mindre chans än att du vinner 1 miljon på triss.Vad någon på kundtjänst säger trumfar tyvärr inte vad T&C som du accepterat säger.Klicka för att utvidga...
Ringde in i helgen och även denna agenten uttryckte aldrig att ändring/ombokning inte skulle vara tillåtet. Ombokningen av hemresan reserverades således och mycket riktigt biljetterades det igår. Nu blev det dessutom en "riktig" ombokning då jag inte bara uppgraderade utan också ändrade avgång.

Nu ska jag kanske inte skåda en gåvohäst i munnen men fick tyvärr betala ombokningsavgiften på 750 kr. Som jag förstår dig och andra här räcker det med att ett leg på en bonusresa utförs av ett annat Star Alliance bolag för att hela bokningen ska betraktas som en Star Alliance-resa.

Första kontakt med kundtjänst därför

som menar att även om ett ben på utresan var på annan Star Alliance metall (efter ofrivillig ombokning gjord av SAS) så har de" behållit mig på SAS biljetter " och därför ska SAS ombokningsavgift gälla.

Andra kontakt med 2-4-1 numret där agenten initialt inte visste att det var olika avgifter för SAS respektive Star Alliance-resor men efter att kollat med sin mentor fick jag beskedet att avgifterna ska appliceras utifrån hur bokningen såg ut från början, eftersom min var ren SAS bonus initialt ska jag därför betala 750 kr.

Detta låter tveksamt för mig. Om jag själv ville ändra SAS bonusresa till en Star Alliance resa skulle jag ju få betala mellanskillnaden i poäng och Star Alliance serviceavgiften. Skulle jag därefter vid eventuella ytterligare ändringar/ombokningar alltså fortfarande förväntas betala den högre SAS ombokningsavgiften?

Back