Frågor om att boka Eurobonus award resa

squeezen skrev:Singapore släpper sällan eller aldrig, longhaul business class till Eurobonuskunder.Ev IST-SIN kan funka.Är ni flexibla med dagar och tider som ni ju verkar vara ska det nog gå förhållandevis lätt hitta 2 platser i business. Finns en hel del olika routes from EU, via:- Tokyo- seoul- singapore- bangkok- hong kong, eller mainland china- delhi mfl.Så bolag och routings är oändliga. Men vill du ha kortast möjliga så bör transit i singapore, bangkok, el Delhi vara bäst.Air india känns väl dock snäppet (läs flera snäpp) sämre än de övriga två.Jag hade nog satsat på Thai om du vill ha kortast möjliga. ARN-SIN känns kört hitta award tyvärr.Klicka för att utvidga...

Kimmen00 skrev:Förra sommaren hittade jag ganska gott om platser (upp till 4 per flight) IST-SIN med SQ. Det var med deras 777-200.SIN-DPS fanns dagligen platser på.Klicka för att utvidga...

Idag verkar det dykt upp biljetter med Thai Airways i Business via Bangkok (ARN-BKK,BKK-DPS) den 16 december. Hittar också Business IST-SIN,SIN-DPS med Singapore Airlines den 19 dec men är då osäker på hur jag får till en smidig awardresa från ARN till IST. Någon som har någon synpunkt på Thai Airways Business mot Singapore Airlines Business?

Kan det vara värt att försöka boka platserna den 16 dec, och sedan om ett senare datum datum (gärna 19 dec) dyker upp, avboka den 16 dec för att boka den 19 dec istället? Hur smidigt brukar en sådan ombokning kunna ske och kostar det isådanafall något att göra det?

Det är smidigt boka om, ringa in, betala 150:- / pax.

Till istanbul med turkish airlines, också star alliance. Du kan ha upp till 8 segment.

squeezen skrev:Det är smidigt boka om, ringa in, betala 150:- / pax.Till istanbul med turkish airlines, också star alliance. Du kan ha upp till 8 segment.Klicka för att utvidga...

Tack! Vet du om det är lika enkelt att göra om från en enkel-resa till en retur-resa när väl resorna i början av januari dyker upp?

gurma skrev:Idag verkar det dykt upp biljetter med Thai Airways i Business via Bangkok (ARN-BKK,BKK-DPS) den 16 december. Hittar också Business IST-SIN,SIN-DPS med Singapore Airlines den 19 dec men är då osäker på hur jag får till en smidig awardresa från ARN till IST. Någon som har någon synpunkt på Thai Airways Business mot Singapore Airlines Business?Kan det vara värt att försöka boka platserna den 16 dec, och sedan om ett senare datum datum (gärna 19 dec) dyker upp, avboka den 16 dec för att boka den 19 dec istället? Hur smidigt brukar en sådan ombokning kunna ske och kostar det isådanafall något att göra det?Klicka för att utvidga...

Personligen tycker jag Singapore slår Thai vilken dag som helst i veckan..

Kimmen00 skrev:Personligen tycker jag Singapore slår Thai vilken dag som helst i veckan..Klicka för att utvidga...
Just sträckan IST-SIN är det väl nån brasklapp med? För mig sett nåt här i forumet om gammalt plan, inte full flat eller något sådant. Men låter det vara osagt exakt vad det var. Jag kan ha blandat ihop saker och ting också. Konstigare saker har hänt.

squeezen skrev:Just sträckan IST-SIN är det väl nån brasklapp med? För mig sett nåt här i forumet om gammalt plan, inte full flat eller något sådant. Men låter det vara osagt exakt vad det var. Jag kan ha blandat ihop saker och ting också. Konstigare saker har hänt.Klicka för att utvidga...
Nej, det är fel info.

Singapore Airlines Boeing 777-200ER har full flat stolar i Business class och den flygplansmodellen används till Singapore-Istanbul v.v.

Dr. Miles skrev:Nej, det är fel info.Singapore Airlines Boeing 777-200ERhar full flat stolar i Business class och den flygplansmodellen används till Singapore-Istanbul v.v.Klicka för att utvidga...
Ok, tack för klargörandet.

Har det diskuterats i någon tråd varför det är just den sträckan på longhaul som är lättast för award till eurobonus?

squeezen skrev:Ok, tack för klargörandet.Har det diskuterats i någon tråd varför det är just den sträckan på longhaul som är lättast för award till eurobonus?Klicka för att utvidga...
Förr var det Singapore-Amsterdam, Singapore-Köpenhamn, Singapore-Rom och Singapore-Istanbul som flögs med Boeing 777-200ER (vilket innebär att man kunde boka Business class award med EuroBonus poäng).

Men sedan ett tag, ersattes Singapore-Amsterdam och Singapore-Rom med Airbus A350, på Singapore-Köpenhamn ersattes med Boeing 777-300ER.

Business class award på Singapore Airlines dessa flygplanstyper är ej bokningsbar med SAS EuroBonus poäng på long haul flygningar. I alla fall ingen har rapporterat att de har gjort det (på long haul).

Jag försöker boka Award med Turkish i december. Av någon anledning kan man bara boka med avresa fram tom den 9 december med Turkish. Har de inte släppt sina tidtabeller längre än så? Vet ni när de släpper sin resterande tidtabell för december? Med tex LOT och Lufthansa kan man boka till den 17 december.

Ibland kan visibiliteten på united.com visa fel åt rätt håll, ringde in och skulle boka en resa där united bara visade Economy på mitt sista ben med Austrian från Wien (VIE) till Stockholm (ARN) medans agenten hittade business. Det är förvisso en EMBRAER 195, så jag vet inte om det är någon skillnad på stolarna eller om business bara innebär seat block.

srg skrev:Ibland kan visibiliteten på united.com visa fel åt rätt håll, ringde in och skulle boka en resa där united bara visade Economy på mitt sista ben med Austrian från Wien (VIE) till Stockholm (ARN) medans agenten hittade business. Det är förvisso en EMBRAER 195, så jag vet inte om det är någon skillnad på stolarna eller om business bara innebär seat block.Klicka för att utvidga...

Business är bara seat block. Å andra sidan eftersom det är 2+2 så får du definitionsmässigt hela raden för dig själv. Personligen tycker jag det är betydligt bättre än den seatblock du får på 3+3 flygplanen. Och det är ju i princip ingen som flyger inom Europa med annat än seatblock.

mha321 skrev:Business är bara seat block. Å andra sidan eftersom det är 2+2 så får du definitionsmässigt hela raden för dig själv. Personligen tycker jag det är betydligt bättre än den seatblock du får på 3+3 flygplanen. Och det är ju i princip ingen som flyger inom Europa med annat än seatblock.Klicka för att utvidga...

Turkish har riktiga business-säten dock.

Kimmen00 skrev:Turkish har riktiga business-säten dock.Klicka för att utvidga...
Inte alltid det beror väl på vilket flygplan det är? Och de är ju tyvärr rätt bra på att byta med ganska kort varsel.

De finns definitivt. Själv har jag dock aldrig fått annat än seatblock när jag flugit dem.

Edit: vänta nu. Jag har ju faktiskt fått riktigt longhaul lie flat på IST-LHR en gång. Så aldrig stämmer inte. Däremot aldrig på Stockholm.

mha321 skrev:Inte alltid det beror väl på vilket flygplan det är? Och de är ju tyvärr rätt bra på att byta med ganska kort varsel.De finns definitivt. Själv har jag dock aldrig fått annat än seatblock när jag flugit dem.Edit: vänta nu. Jag har ju faktiskt fått riktigt longhaul lie flat på IST-LHR en gång. Så aldrig stämmer inte. Däremot aldrig på Stockholm.Klicka för att utvidga...

Det beror på vilket flygplan som de drar i tombolan när det är dags för avgång. Vissa har fåtöljer, vissa lie-flat, vissa vanliga säten.

Vet inte om det är här eller i tråden om att hitta fyra awardplatser jag skall lägga mitt inlägg. Då jag vill använda EB-poäng så antar jag att det är programspecifikt och väljer därför denna tråd:

Söker 4 platser ARN-LAX med utresa sent juli (runt 24:e) och hem i början av augusti (runt 8:e). SAS är helt torrlagt just nu vilket jag antar beror på att man inte släpper upp fler platser förrän 90 dagar innan avresa. United visar också dålig tillgänglighet (i princip inget i C i slutet av juli). Platser finns i economy med routing via LHR ut och via EWR hem men skatter och avgifter för fyra personer landar på 23k (om jag gjort rätt på ITA Matrix) så det känns rätt osmart att boka.

Vad tror experterna - värt att avvakta och hoppas att fler platser dyker upp? Det finns en hustrufaktor här också som vill boka så snart som möjligt. Alternativet då är SAS nonstop i plus för runt SEK 40k.

EAH skrev:Vet inte om det är här eller i tråden om att hitta fyra awardplatser jag skall lägga mitt inlägg. Då jag vill använda EB-poäng så antar jag att det är programspecifikt och väljer därför denna tråd:Söker 4 platser ARN-LAX med utresa sent juli (runt 24:e) och hem i början av augusti (runt 8:e). SAS är helt torrlagt just nu vilket jag antar beror på att man inte släpper upp fler platser förrän 90 dagar innan avresa. United visar också dålig tillgänglighet (i princip inget i C i slutet av juli). Platser finns i economy med routing via LHR ut och via EWR hem men skatter och avgifter för fyra personer landar på 23k (om jag gjort rätt på ITA Matrix) så det känns rätt osmart att boka.Vad tror experterna - värt att avvakta och hoppas att fler platser dyker upp? Det finns en hustrufaktor här också som vill boka så snart som möjligt. Alternativet då är SAS nonstop i plus för runt SEK 40k.Klicka för att utvidga...
Om jag inte tolkat fel så är det väldigt sällan award finns till detta under just sommaren, du ska ha extrem tur att hitta och då ofta som max 2.

Grabbarna som kan detta mer tycker jag mig ha sett säga att SAS har inga problem att fylla planen dessa tider och därav yterst få award

EAH skrev:Vet inte om det är här eller i tråden om att hitta fyra awardplatser jag skall lägga mitt inlägg. Då jag vill använda EB-poäng så antar jag att det är programspecifikt och väljer därför denna tråd:Söker 4 platser ARN-LAX med utresa sent juli (runt 24:e) och hem i början av augusti (runt 8:e). SAS är helt torrlagt just nu vilket jag antar beror på att man inte släpper upp fler platser förrän 90 dagar innan avresa. United visar också dålig tillgänglighet (i princip inget i C i slutet av juli). Platser finns i economy med routing via LHR ut och via EWR hem men skatter och avgifter för fyra personer landar på 23k (om jag gjort rätt på ITA Matrix) så det känns rätt osmart att boka.Vad tror experterna - värt att avvakta och hoppas att fler platser dyker upp? Det finns en hustrufaktor här också som vill boka så snart som möjligt. Alternativet då är SAS nonstop i plus för runt SEK 40k.Klicka för att utvidga...
Det där kommer bli väldigt svårt, SAS kör ofta blackout på awards under sommar och storhelger då det inte går att boka något alls som award. Detta är absoluta peak season och economy brukar kosta från typ 8000 kronor på avgångar i juli så att det skulle släppas 4 business awards är det väldigt låg chans för (även om det självklart kan ske närmre avgång om det är lägre boknignsläge). Om ni verkligen vill ditt mitt i den svenska industrisemestern skulle jag personligen köpa biljetter för att vara säker på att komma iväg. Mer eller mindre hela europa vill väl resa den tiden på året och det är av förklarlgia skäl inte mycket tillgängligt som awards.

Ni kan ju boka economy award även om det är tveksamt värde och omboka om det dyker upp något bättre. Det är ju dock risk att ni måste åka economy i så fall också eller stå utan biljetter om ni avbokar.

Ok, tack för svar. Hade inte koll på att det var så trångt med tanke på att affärsresandet lär ligga väldigt lågt men å andra sidan är det ju logiskt då det är semesterdestination. Lutar åt att pröjsa en SAS+. Är jag fel ute om jag tänker att points + cash har väldigt dåligt värde?

Back