Fråga om försenat bagage

Kom ihåg att Amex drar bort den ersättning som flygbolaget själva betalar ut. Bra att kolla upp med flygbolaget först vad som gäller. Har precis hållit på och krånglat med detta. Osmidig och tidskrävande process. Krävs att minst 75 % av resan betalts med Amex och de ville ha kvitton på samtliga hotellnätter och kontoutdrag som bevis
 
Stockholm1 skrev:Kom ihåg att Amex drar bort den ersättning som flygbolaget själva betalar ut. Bra att kolla upp med flygbolaget först vad som gäller. Har precis hållit på och krånglat med detta. Osmidig och tidskrävande process. Krävs att minst 75 % av resan betalts med Amex och de ville ha kvitton på samtliga hotellnätter och kontoutdrag som bevisKlicka för att utvidga...
Tack. Hade inga planer på double dipping. Jag till och med letade länge för att hitta skor som var billiga, 15 Euro. Blir intressant att se om bagaget var med på morgonens SAS flyg från Stockholm som var planerat enligt worldtrace.
 
Stockholm1 skrev:Kom ihåg att Amex drar bort den ersättning som flygbolaget själva betalar ut. Bra att kolla upp med flygbolaget först vad som gäller. Har precis hållit på och krånglat med detta. Osmidig och tidskrävande process. Krävs att minst 75 % av resan betalts med Amex och de ville ha kvitton på samtliga hotellnätter och kontoutdrag som bevisKlicka för att utvidga...


Amex kräver ofta dessutom att man ska ha bevis på att man sökt och blivit nekad ersättning från flygbolaget.



Jag sökte någon gång men fick aldrig svar från flygbolaget, men Amex/Axa tyckte att en månad att vänta utan svar från flygbolaget är rimligt innan man söker ersättning från dem.



Bara dokumentera allt!
 
mrestes skrev:Tack. Hade inga planer på double dipping. Jag till och med letade länge för att hitta skor som var billiga, 15 Euro. Blir intressant att se om bagaget var med på morgonens SAS flyg från Stockholm som var planerat enligt worldtrace.Klicka för att utvidga...
Amex kommer kräva att du först kontaktar flygbolaget och får ersättning där ifrån.

Att strunta i det och direkt gå på Amex fungerar inte längre sedan några år tillbaka.
 
Väskan har nu kommit till hotellet.

Det lär ta lite tid innan allt är utrett och inte säkert jag får testa skarp hur AMEX Platinum agerar när det gäller problem med en Bonusresa där avgifter/skatt och boende har betalts med deras kort.



Väskan kom till flygplatsen 10.44 idag. Så förseningen till flygplatsen var under 24 timmar med 26 minuters marginal. Väskan kom till hotellet 14.47. Kvittot från leverans visar en utkörning 14.00 och leverans mellan 14.00-1800. Mer än 24 timmars försening där, med god marginal. Återstår att se hur SAS tolka det hela.



Om SAS godkänner att det var mer än 24 timmar och godtar alla utlägg, utan 50% avdrag för kläder/skor, blir det ingen claim hos AMEX. Hoppas nästan att SAS tjafsa lite för att kunna testa AMEX. Ska även ringa AMEX och förväg och försöka att få ett svar och ett namn. Återkommer när allt är klart, som lär vara några veckor minst skulle jag tror.
 
mrestes skrev:Om SAS godkänner att det var mer än 24 timmar och godtar alla utlägg, utan 50% avdrag för kläder/skor, blir det ingen claim hos AMEX. Hoppas nästan att SAS tjafsa lite för att kunna testa AMEX. Ska även ringa AMEX och förväg och försöka att få ett svar och ett namn. Återkommer när allt är klart, som lär vara några veckor minst skulle jag tror.Klicka för att utvidga...
Vad ska du med ett namn till?

Är väl bättre att inte slösa din och amex tid innan du vet hur sas agerar.

De gånger jag nyttjat försäkring fyller jag bara i formuläret på hemsidan och bifogar allt. Du har ingen nytta av ett namn där och alla claims ska registreras online, inte på telefon.
 
palmen skrev:Vad ska du med ett namn till?Är väl bättre att inte slösa din och amex tid innan du vet hur sas agerar.De gånger jag nyttjat försäkring fyller jag bara i formuläret på hemsidan och bifogar allt. Du har ingen nytta av ett namn där och alla claims ska registreras online, inte på telefon.Klicka för att utvidga...
Min tanke var att försöka få ett säkrare svar även om SAS löser allt. Har sök mycket på internet och lusläst T&C utan att hitta något som säger hur AMEX hanterar bonusresor. Och deras vanlig kundtjänst (telefon och chatt) hänvisar till försäkringsbolaget, om de har ingen generell epost på deras site, endast för pågående claims. Så verkar vara lite krångligt att få ett skriftligt svar över hur de hantera bonusresor.



Konstigt att ingen här har hittills, vad jag kan hitta, råkat ut för problem på en bonusresa för att få några datapoints.
 
mrestes skrev:Min tanke var att försöka få ett säkrare svar även om SAS löser allt. Har sök mycket på internet och lusläst T&C utan att hitta något som säger hur AMEX hanterar bonusresor. Och deras vanlig kundtjänst (telefon och chatt) hänvisar till försäkringsbolaget, om de har ingen generell epost på deras site, endast för pågående claims. Så verkar vara lite krångligt att få ett skriftligt svar över hur de hantera bonusresor.Konstigt att ingen här har hittills, vad jag kan hitta, råkat ut för problem på en bonusresa för att få några datapoints.Klicka för att utvidga...
Finns massa personer some råkat ut för detta på bonusresor. Och flrsäkringen gäller förutsatt att du betalar skatterna med amex, inga konstigheter där. Sen ska ju övriga villkor också uppfyllas, men just att det är en bonusresa gör inte att försäkringen inte gäller.



Du har ju själv kommenterat i denna tråd som behandlar ämnet och är en av första träffarna på Google om man söker.





Reseförsäkring vid bonusresa?

Har nu beställt mitt första Amex för att samla Eurobonus och hoppas det dyker upp nästa vecka! Blev ett Classic då vi kommer framförallt resa i Europa och vill testa. Vår lokala matbutik tar inte Amex så är inne på ett Mastercard också för att komplettera med. Det jag undrar är hur det...



www.businessclass.com
 
palmen skrev:Finns massa personer some råkat ut för detta på bonusresor. Och flrsäkringen gäller förutsatt att du betalar skatterna med amex, inga konstigheter där. Sen ska ju övriga villkor också uppfyllas, men just att det är en bonusresa gör inte att försäkringen inte gäller.Du har ju själv kommenterat i denna tråd som behandlar ämnet och är en av första träffarna på Google om man söker.Reseförsäkring vid bonusresa?Har nu beställt mitt första Amex för att samla Eurobonus och hoppas det dyker upp nästa vecka! Blev ett Classic då vi kommer framförallt resa i Europa och vill testa. Vår lokala matbutik tar inte Amex så är inne på ett Mastercard också för att komplettera med. Det jag undrar är hur det...www.businessclass.comKlicka för att utvidga...
Men det var bara ett samtal inför en resa nästa höst. Nu blev det skarpt läge och känns bättre att veta 100%. Särskilt när samtalet till Amex under skarpt läge gav endast hänvisning till försäkringsbolaget.

Det enda riktigt exempel, inte bara analyser av villkoren eller samtal om eventuella problem i framtiden, jag ser är en person som använde SAS elite och EuroBonus. Och på det kortets villkor står det tydligt att försäkringen gäller om man betalar med EuroBonus.



Den texten finns inte för Platinum och ingen har hittills nämnt ett riktigt fall med Amex Platinum och Bonusresa, förutom en hyrbil som betalades 100% med Platinum.



Som du själv skrev samtal är inte den bästa dokumentation även om samtal i skarpt läge, där man kan hänvisa till datum, tid och namn, bör vara lite bättre en samtal i teoretisk läge som kan uppstå om 11 månader, som min kommentar i det andra tråden.
 
mrestes skrev:Men det var bara ett samtal inför en resa nästa höst. Nu blev det skarpt läge och känns bättre att veta 100%. Särskilt när samtalet till Amex under skarpt läge gav endast hänvisning till försäkringsbolaget.Det enda riktigt exempel, inte bara analyser av villkoren eller samtal om eventuella problem i framtiden, jag ser är en person som använde SAS elite och EuroBonus. Och på det kortets villkor står det tydligt att försäkringen gäller om man betalar med EuroBonus.Den texten finns inte för Platinum och ingen har hittills nämnt ett riktigt fall med Amex Platinum och Bonusresa, förutom en hyrbil som betalades 100% med Platinum.Som du själv skrev samtal är inte den bästa dokumentation även om samtal i skarpt läge, där man kan hänvisa till datum, tid och namn, bör vara lite bättre en samtal i teoretisk läge som kan uppstå om 11 månader, som min kommentar i det andra tråden.Klicka för att utvidga...
Det är ingen skillnad på om försäkringen gäller mellan amex platinum och elite. Det skiljer bara lite på vad försäkringen innehåller.



Jag har själv nyttjat platinum försäkringen på bonusresor, inte bara eurobonus.



Det är exakt samma skrivning för Elite som för Platinum. Det finns inga undantag om att försäkring inte gäller för bonusresor. Du ska betala de utgifter som går att betala med amex till 75%.


https://www.businessclass.com/forum/attachments/screenshot_20240121_192105_chrome-jpg.149577/
 
palmen skrev:Det är ingen skillnad på om försäkringen gäller mellan amex platinum och elite. Det skiljer bara lite på vad försäkringen innehåller.Jag har själv nyttjat platinum försäkringen på bonusresor, inte bara eurobonus.Det är exakt samma skrivning för Elite som för Platinum. Det finns inga undantag om att försäkring inte gäller för bonusresor. Du ska betala de utgifter som går att betala med amex till 75%.Visa bifogad bild 149577Klicka för att utvidga...
Jag litar på det du säger när du specifik säger att du själv har fått ersättning när du betalade endast skatt och avgifter med Platinum. Det känns tryggare.

Men det är en skillnad i villkoren:



Elite: De här förmånerna är tillämpliga under en resa (se definition för ”Resa” på sidan 4) för alla förare, upp till maximalt 5 stycken, som namnges i hyresavtalet. Kostnader för hyrbil måste betalas till 75% med SAS Elite Card eller EuroBonus-poäng.



Platinum: Den försäkrade skall betala resans kostnader (transport, boende, utflykter, fritidsaktivteter) till 75% med Platinum Card eller Membership Rewards-poäng för att få försäkringsskydd gällande gruppreseförsäkring under denna punkt.



Synd att Amex är inte tydligare i sina villkor för Platinum gällande bonusresor hos alla flygbolag eftersom det finns uppenbarligen många som undrar och min personliga erfarenhet från samtal och chatt är nu att man kan få olika besked av olika personer.
 
mrestes skrev:Synd att Amex är inte tydligare i sina villkor för Platinum gällande bonusresor hos alla flygbolag eftersom det finns uppenbarligen många som undrar och min personliga erfarenhet från samtal och chatt är nu att man kan få olika besked av olika personer.Klicka för att utvidga...
Där har du bra sammanfattat varför det är värdelöst att slösa tid på att fråga kundtjänst.



Gällande 75% det är en fråga i claimen, man svarar godtyckligt ja på den och inget mer med det. Det är min erfarenhet, brukar inte ifrågasättas.
 
mrestes skrev:Elite: De här förmånerna är tillämpliga under en resa (se definition för ”Resa” på sidan 4) för alla förare, upp till maximalt 5 stycken, som namnges i hyresavtalet. Kostnader för hyrbil måste betalas till 75% med SAS Elite Card ellerEuroBonus-poäng.Platinum: Den försäkrade skall betala resans kostnader (transport, boende, utflykter, fritidsaktivteter) till 75% med Platinum Card ellerMembership Rewards-poäng för att få försäkringsskydd gällande gruppreseförsäkring under denna punkt.Klicka för att utvidga...
Du verkar jämföras skrivelse om bilförsäkring (Elite) med generellt för försäkring (Platinum).

Det finns 100-tals rapporter om att folk nyttjat platinum försäkringen på bonusresor och i och med att amex explicit inte skriver att det inte skulle täckas så kan du utgå från att försäkringen gäller.



Anledningen till att de inte skriver om eurobonus poäng till Platinum är väl för att det inte är ett sas kort. Det kunde lika gärna stå att det gäller vid hotellbokning med scandic poäng om övriga utgifter betalas till 75%. Ska de vara så specifika måste de nämna vartenda bonusprogram som potentiellt skulle kunna nyttjas. I alla år hat försäkringen gällt även för bonusresor, att det inte skulle göra det längre är inte troligt.
 
palmen skrev:Du verkar jämföras skrivelse om bilförsäkring (Elite) med generellt för försäkring (Platinum).Det finns 100-tals rapporter om att folk nyttjat platinum försäkringen på bonusresor och i och med att amex explicit inte skriver att det inte skulle täckas så kan du utgå från att försäkringen gäller.Anledningen till att de inte skriver om eurobonus poäng till Platinum är väl för att det inte är ett sas kort. Det kunde lika gärna stå att det gäller vid hotellbokning med scandic poäng om övriga utgifter betalas till 75%. Ska de vara så specifika måste de nämna vartenda bonusprogram som potentiellt skulle kunna nyttjas. I alla år hat försäkringen gällt även för bonusresor, att det inte skulle göra det längre är inte troligt.Klicka för att utvidga...
Hade sökt fram till 75% i PDF:en men fick fel plats. My bad. Men det är samma sak för resa som helhet i punkt 2 för Elite: "Den försäkrade skall betala resans kostnader (transport, boende, utflykter, fritidsaktiviteter) till minst 75% genom SAS EuroBonus American Express Elite Card eller EuroBonus-poäng. Observera att EuroBonus poäng ej betalas tillbaka vid avbokning."

för Platinum skulle de kunna skriva "grattis transport eller boende från olika bonusprogram anses vara betalda med Platinum kortet om skatter och avgifter har betalts med kortet vid bokningstillfället." Men nu låter jag detta ligger tills det är avklarat.
 
Svar från Amex. Nu finns det i pränt. Synd bara att inte använda samma, mycket tydlig, beskrivning i deras villkor. Om inget annat skulle det spara arbete för deras kundtjänst.

Utifrån det scenariot du gett så ska du vara försäkrad under din resa. I regel tittar vi på att man betalat minst 75% av sina totala kostnader (boende och flyg) med sitt American Express kort för att reseförsäkringen ska vara i kraft under resans gång, samt att du även har det aktiva Platinum kortet med dig på resan. Det vi menar med totala kostnader är alltså faktiska kostnader i riktiga valutor.







Försäkra dig bara om att kortet används för att betala de slutgiltiga skatterna och avgifterna, för då kommer det även stå på bokningsbekräftelsen att biljetten var betald med ”American Express”.
 
WTF! SAS har redan svaret och skrivet att de har överfört 100% av det jag begärde för mitt försenat bagage trots att behandlingstiden angavs 4-6 veckor när jag skickade in begäran. Bra jobbat av SAS.
 
Jag förstår inte riktigt varför du frågar om du inte lyssnar på svaret.



Skrivelsen i Platinum betyder att du kan använda dina MR-poäng för att betala resans utgifter i tillägg till kontanter.



Du har redan betalt dina avgifter med pengar. Men det går att exempelvis boka hotell etc med MR-poäng helt och hållet. Ingen gör det för det är inte förmånligt, men det går. Det är därför skrivelsen finns.



Men bra att SAS var snabba med handläggningen, då slipper du pyssel med flygbolag denna gång.



Och för kännedom spelar det ingen roll vad Amex kundtjänst säger eftersom det är AXA som är försäkringsbolag och gör bedömningen .




Tamas skrev:Där har du bra sammanfattat varför det är värdelöst att slösa tid på att fråga kundtjänst.Gällande 75% det är en fråga i claimen, man svarar godtyckligt ja på den och inget mer med det. Det är min erfarenhet, brukar inte ifrågasättas.Klicka för att utvidga...


Det kan mycket väl ifrågasättas. De ber framförallt om kvitto på hotell och flyg i förstahand. Räcker inte detta ber de om kontoutdrag också för att bevisa att du inte har signifikanta reskostnader på övriga kort. Bevisbördan är ju på dig. Men vanligtvis så går deras utredning inte vidare efter hotell och flyg eftersom det vanligtvis utgör 75% av resans kostnader.
 
Hachans skrev:Jag förstår inte riktigt varför du frågar om du inte lyssnar på svaret.Skrivelsen i Platinum betyder att du kan använda dina MR-poäng för att betala resans utgifter i tillägg till kontanter.Klicka för att utvidga...



Hachans skrev:Jag förstår inte riktigt varför du frågar om du inte lyssnar på svaret.Skrivelsen i Platinum betyder att du kan använda dina MR-poäng för att betala resans utgifter i tillägg till kontanter.Du har redan betalt dina avgifter med pengar. Men det går att exempelvis boka hotell etc med MR-poäng helt och hållet. Ingen gör det för det är inte förmånligt, men det går. Det är därför skrivelsen finns.Och för kännedom spelar det ingen roll vad Amex kundtjänst säger eftersom det är AXA som är försäkringsbolag och gör bedömningen .Klicka för att utvidga...
Har aldrig ifrågasatt om försäkringen gäller när man betalar med MR. Jag kan läsa deras villkor. Jag har undrat om försäkringen gäller om man har köpt resan förutom avgifter och skatt med EuroBonus poäng som inte nämns alls i Platinums villkor.

Min senaste citat om betalning i riktiga valuta är från AXA inte Amex
 
Tänk på att det kan finnas pengar även från eventuell reseförsäkring via hemförsäkringen, resklar via Folksam ger tex schablonbelopp per försenad väska.
 
Jag fick pengar från AXA (har Platinum-kort) då hyrbilen var skadad.

Hyrbil betald med Platinum.



Biljetten köptes med bonuspoäng, flygskatt betald med Platinum.

Hotell betalt med Platinum.



För AXA var det inga konstigheter, de fick alla papper och skickade in ersättningen direkt.
 
Back
Top