Senaste nytt

Frånåkt av KLM på Schiphol

Ystad

Medlem
Om några dagar skall jag åka på en kortare semester. Resan sker med KLM och jag kommer att passera Schiphol på både ut- och hemresa. När jag nu satt och planerade lite kring denna resa så mindes jag en märklig händelse som jag råkade ut för på just Schiphol och när jag flög med KLM. Orsaken till att jag nämner det här att jag vet ingen annan som råkat ut för något liknande - men med alla erfarna resenärer här på forumet vore det intressant att höra om någon här råkat ut för något liknande. Till min historia:
Året kan ha varit 1997 eller 98. Jag och en kollega skulle åka till Montreal för ett möte. Vi skulle flyga från Arlanda via Schiphol. Vi anlände till Schiphol lite sena. En rask promenad till gaten för Montreal planet. Väl framme vid gaten var det lätt kaotiskt - jag förstod inte då varför - men det framgick senare. Min kollega hamnade lite framför mig i kön. Klockan var väl 15.55 (i denna berättelse är de exakta tidpunkterna av avgörande betydelse) och planet hade avgångstiden 16.10. Efter några minuters köande släpptes jag förbi gaten av den stressade markpersonalen som uppmanade alla: "fast, fast". När jag så kommit halvvägs till planet i bryggan drogs till min häpnad gallret och flygplansdörren stängdes. Pushback skedde omedelbart - klockan var 15.59.
Där stod vi ca 20 kvarlämnade passagerare i bryggan och tittade häpet på varandra. Vissa av oss hade resesällskap som kommit med planet, bl a min kollega, men vi var kvar. En kvinna från markpersonalen började förklara för en grupp fransmän (som jag minns det) vad som hänt - men en hätsk och aggressiv stämning uppstod genast. Som den "gentleman" jag alltid försöker vara :))) gick jag emellan och försökte "skydda" damen ifråga med fraser som: "tråkigt att bli frånåkt - men inte jordens undergång" och "nu tar vi det lite lugnt". Resultatet blev bara att jag höll på att bli nedslagen...
Nåväl, ganska snart fick jag förklaringen till vad som hänt. Kl 16.00 utbröt en strejk hos markpersonalen - endast plan som lämnat gaten senast 15.59 tilläts att lyfta. Alla andra blev kvar tills nästa dag. Piloten på Montreal planet hade alltså fattat beslutet: "vi drar även om alla passagerare inte är ombord" - på detta sätt kom 200-300 passagerare iväg och endast jag och ca 20 andra blev kvarlämnade. Alternativet hade varit att alla blev kvar - så jag kan se logiken i pilotens beslut.
Nu bröt han ju mot säkerhetsreglerna genom att flyga med bagage från passagerare som inte var med på planet - men detta var före 9/11 och "kalsongbombare" så det var inte lika hysteriskt med säkerheten då som i dag.
Markpersonalen försökte sedan boka om mig men det enda som återstod var att flyga till Montreal nästa dag. Eftersom jag då redan missat mitt möte så var detta meningslöst. Man fixade hotell åt mig och hemresa till Arlanda nästa dag. Jag förstod senare att "halva" utbudet av hotellrum i Amsterdam fyllts upp av inkommande transitresenärer som kommit inflygande men sedan inte kommit vidare. Jag - som en av de första kvarlämnade - fick dock ett bra hotell nära flygplatsen.
Väl hemma bad jag min sekreterare fixa tillbaka pengarna för biljetten. KLM svarade: vi betalar bara tillbaka för resan Amsterdam - Montreal t o r. Men inte för resan Stockholm - Amsterdam för den hade jag ju gjort. Det är inte ofta jag blir förbannad - men då blev jag det (förutom allt strul och den meningslösa resan Amsterdam t o r hade jag missat ett ganska viktigt möte). Hur som - efter lite ytterligare kontakt med KLM betalade man tillbaka pengarna för hela resan (jag minns inte om jag fick något mer "plåster på såren" - choklad, genever eller annat - men det är mycket möjligt).

Så min fråga till er här på bc.se är: har någon av er varit med om något liknande?
 

Ano

Medlem
Intressant historia, och väl berättad. :)

Har inte varit med om något i riktigt den kalibern, men det liknande jag varit med om hände också på just Schipol, med just KLM.
Var inkommande från nordamerika och hade en connection vidare mot ARN. En ganska tight sådan. och därmed såklart väldigt många passagerare som var ute i sista minut.
Jag kommer fram till gaten och ser till min lättnad att det är en del folk i kö, och att de fortfarande boardar.
Ställer mig i kön som är på ungefär 15 personer, som boardas en efter en, i ganska långsam takt. När det så kommit till min tur i kön, så blir jag till min förvåning nekad att boarda, med motiveringen att jag är sen.
Trots försök att förklara att jag faktiskt inte var något mer sen än de resterande personerna som stod framför mig i kön,som samtliga fått stiga på planet - blir jag snopet hänvisad till ombokningsdisken och hon ringer personal för att be dem lasta av mina väskor som också redan fanns på planet.
Måste varit så att en del av dem framför mig i kön var väntelistade, och att någon av dem således fick min plats, medan jag ovetandes stod där i kön och väntade.. kom hem under samma dygn åtminstone :)
 

Ystad

Medlem
det liknande jag varit med om hände också på just Schipol, med just KLM
Jo du, kanske en lite "mildare form av frånåkning" än det jag råkade ut för - men det är ju i princip lika irriterande att missa ett flyg man har plats på och kommit i tid till, oavsett orsak.
En annan sak är naturligtvis att missa ett flyg för att man kommit för sent med sin anslutning - har säkert hänt oss alla. Det får man stå ut med - det var t o m så förr att jag tyckte det kunde vara lite avkopplande med en natt på Hilton (numer Clarion) vid Kastrup när man missat kvällens sista anslutning norrut. Sköna sängar och en utmärkt nattbuffe på SAS bekostnad:)
Ett annat lite udda flygminne som jag har (lite OT kanske): jag skulle flyga Landvetter-Bromma en sen fredag eftermiddag med Malmö Aviation. P g a taxi-strul kom jag för sent till flygplatsen. På vinst och förlust rusade jag till gaten - men "gate closed"... var säkert en 15-20 minuter efter avgångstid. Men markpersonalen fanns kvar - planet hade inte taxat iväg. De ringde till planet - jo, jag var välkommen ombord. Så jag stapplade ombord - planet fullt så när som på en plats - min - och naturligtvis längst bak i planet. Planet hade blivit försenat av någon teknisk orsak. Men passagerarna hade inte blivit informerade om det så när jag kom ombord trodde nog de flesta att planet blivit försenat p g a mig. När jag gick genom planet möttes jag av arga miner och spydiga kommentarer - "om blickar kunnat döda":confused:
Jag fick klä skott för att alla dessa människor blivit försenade hem till familjen denna fredag kväll. Men slutet gott, allting gott - vi landade välbehållna på Bromma, om än lite försenade.
 
Toppen