Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

fcx

Medlem
Det här borde jag redan veta, men hur fungerar det med Star Alliance-bokningar där man bokar ToR och ena benet är Business och andra Economy? Dras det poäng för Business hela vägen eller får man tillgodoräkna sig Economy för halva resan? Samma sak med First, belastar det båda riktningarna eller endast den halvan där man flyger First?
Man betalar för den högsta klassen per riktning. Är det olika ut och hem tar man medelvärdet av de två.

Exempelvis Europa-USA kostar 70000/130000/175000 poäng ToR i Economy/Business/First

First+economy ut, och economy+business+economy hem kostar då (175000+130000)/2=152500 poäng.
 

LPC123

Medlem
Om poängen fortfarande är giltiga är väl det värsta som kan hända att du får tillbaka poängen du betalat för två pers med en 2-4-1 och sen får betala fullt poängpris för den som fortfarande ska resa. Blir väl ett nollsummespel poängmässigt? Men du får då iaf lite skatter tillbaka.
Tack
Det var det jag hoppades på.
 

Mr Basic

Medlem
Tack
Det var det jag hoppades på.
Är alla 6 på samma bokning? Då kan ju en ändring (dotter avbokas) påverka även den andra utgångna vouchern och således blir det 3x fullpris istället för 4x halvpris. Kanske? Har ingen erfarenhet själv och har inte läst om liknande fall. Återkoppla gärna.
 

LPC123

Medlem
Är alla 6 på samma bokning? Då kan ju en ändring (dotter avbokas) påverka även den andra utgångna vouchern och således blir det 3x fullpris istället för 4x halvpris. Kanske? Har ingen erfarenhet själv och har inte läst om liknande fall. Återkoppla gärna.
Det var exakt det jag funderade på också.
Alla är på samma bokning.
Men jag får helt enkelt ringa in och ta tjuren vid hornen och se vad dom säger
 

eddo

Medlem
Den här frågan är inte specifik för bonusresor men hittar ingen annan passande tråd och känner inte att det är värt att skapa en ny.

Jag har rätt bra koll på vilka rättigheter man har vid försening under pågående resa (tex förenat flyg på utresa/hemresa där man missar connecting flight). Men vad gäller om försening på utresa gör att man missar hemresan? Och om hemresan är från annan flygplats?

För att exemplifiera, om jag skulle boka resan nedan och flyger till HND är försenat så jag missar returen från NRT, har jag några rättigheter att bli ombokad då?

Screenshot_20230811-101240.png
 

RhinoG

Medlem
Har garanterat besvarats innan, men lyckas tyvärr inte hitta.

Har bokat två pax med 241 (fortfarande giltig), *A. Kan man ta bort en person från bokningen och få tillbaks poängen och skatterna? Eller måste jag avboka hela bokningen och be en stilla bön att platserna dyker upp igen?

Om jag väljer att inte avboka, förstör denna persons no show på något sätt för min del av bokningen?
 

aruba1

Medlem
Har garanterat besvarats innan, men lyckas tyvärr inte hitta.

Har bokat två pax med 241 (fortfarande giltig), *A. Kan man ta bort en person från bokningen och få tillbaks poängen och skatterna? Eller måste jag avboka hela bokningen och be en stilla bön att platserna dyker upp igen?

Om jag väljer att inte avboka, förstör denna persons no show på något sätt för min del av bokningen?

1. Går bra. Du får tillbaks poäng (om de fortfarande är giltiga) och skatterna, ej 450 kr som är Star Alliance avgiften. Du kommer även att få betala 150 kr för ändringen.

2. Nej. Ingenting förstörs. Du åker. På henne/honom blir det NoShow. Det är dock schyst att meddela vid check-in eller vid gate att din medpassagerare inte åker med.
 

RhinoG

Medlem
1. Går bra. Du får tillbaks poäng (om de fortfarande är giltiga) och skatterna, ej 450 kr som är Star Alliance avgiften. Du kommer även att få betala 150 kr för ändringen.

2. Nej. Ingenting förstörs. Du åker. På henne/honom blir det NoShow. Det är dock schyst att meddela vid check-in eller vid gate att din medpassagerare inte åker med.

Tusen tack! Framgår säkert av ovan, men bara för säkerhets skull - om jag skulle hitta en ersättare, kan jag avboka den ordinarie resenären, hoppas att biljetten åter blir bokningsbar, få hjälp av SAS att boka på ersättaren på min bokning?
 

Ilmu90

Medlem
Hej,
Jag har en fråga angående incheckat bagage. Jag har en hemresa där jag flyger med Singapore airlines till LHR och därefter flyger jag vidare till CPH med SAS. JAg undrar vilken maxvikt det är jag ska förhålla mig till för incheckat bagage? Jag vet att det är 23 kg som gäller för SAS men för Singapore Airlines så är det 40 kg.
 

Davvelavve

Medlem
Hej,
Jag har en fråga angående incheckat bagage. Jag har en hemresa där jag flyger med Singapore airlines till LHR och därefter flyger jag vidare till CPH med SAS. JAg undrar vilken maxvikt det är jag ska förhålla mig till för incheckat bagage? Jag vet att det är 23 kg som gäller för SAS men för Singapore Airlines så är det 40 kg.
40kg, det brukar vara det längsta benet som bestämmer.
 
Toppen