Senaste nytt

Fråga om Amex faktura (kreditkort)

Det har ju skrivits en del om det i media, speciellt är det många äldre som klagat på upplägget; att många kortutgivare/banker sätter minibeloppet istället för hela skulden på inbetalningskorten/fakturan. De (bankerna/kreditbolagen) vill ju att du betalar ränta, inte att du löser skulden så fort som möjligt. Ur ett affärsmässigt perspektiv håller ju resonemanget ofta, men privatekonomiskt är det ju något annat.
Läste något sånt jag också. Har ett gammalt okq8 kreditkort som jag använder kanske 2-3ggr per år, dom gjorde så förut på e-faktura, dvs ställde ut den på minimibelopp att betala. För ett tag sedan fick jag ett brev hem där dom förklarade att ändrar detta och nu kommer e-fakturan med totala skuldbeloppet.

Blev lite off topic, men kanske något amex bör införa också. Sas mc premium skickar ju också totalbeloppet

Är ni säkra på att ni har Amex nya kreditkort och inte de gamla betalkorten? Jag hade som ni beskriver på mitt gamla Amex Premium men när jag i år bytte till Elite och istället fick ett kreditkort så fakturerar den alltid minimumbeloppet

Nu känner jag mig som värsta nooben. Men nog har jag väl kreditkort om "amex ligger ute med pengarna"? Betalkort är väl något annat, eller?

Med betalkort ska du betala hela summan när du får fakturan, med kreditkort får du betala en mindre del om du så önskar och får en dryg ränta på det du inte betalar direkt. Typ.

tack @agehall och @hittan man lär sig nya saker varje dag.
Jag har då också betaltkortet likt Agehall, så kan du då ignorera min kommentar.

Har aldrig ens reflekterat över detta innan då jag alltid betalt fullt för att slippa ränta etc, men I verkligheten kan jag alltså inte ens välja att dela upp en betalning över tid...? Då vet jag det.

Har aldrig ens reflekterat över detta innan då jag alltid betalt fullt för att slippa ränta etc, men I verkligheten kan jag alltså inte ens välja att dela upp en betalning över tid...? Då vet jag det.
Kan tipsa om att inte ens testa det - jag råkade betala in fel summa för ett tag sedan vilket resulterade i en restskuld på typ 400kr till AmEx. Då spärrade de mitt kort och jag var tvungen att tjafsa med kundtjänst för att få det öppnat igen. Och då har jag varit kund sedan 2002 och med väldigt få undantag (typ då jag inte varit hemma och kunnat betala) betalat fakturorna i tid.

Toppen