Senaste nytt

Fråga gällande poäng med Air Canada ("standard economy")

molntankar

Medlem
Jag är ganska ny i den här poängflygarvärlden, och också här på forumet.

Lite snabb bakgrund: jag gick med i SAS EuroBonus för ett par år sedan, men har inte brytt mig speciellt mycket om att flyga med ett specifikt bolag tidigare -- men nu, det här året, har jag tänkt att jag ska "jaga poäng med SAS". Jag har en bit kvar till guld, men kommer enligt alla beräkningar att nå dit innan min kvalificeringsperiod bryter av.

Hur som helst, nu till min fråga: jag har bokat en resa med SAS Plus t/r till LAX i oktober i år. Från LAX ska jag boka en t/r till Vancouver för att hälsa på en vän. Jag har sett att det egentligen finns två intressanta flygbolag, det ena är WestJet och det andra är Air Canada.

Det förstnämnda är inte del i Star Alliance, och därav skulle jag inte tjäna några poäng alls hos dem. Air Canada däremot är som ni vet med i Star Alliance, vilket potentiellt borde betyda att jag kan tjäna lite poäng med dem.

Jag tänkte boka den här resan så billigt som möjligt, lägsta ekonomi helt enkelt.
Jag går in på följande sida hos SAS:
EuroBonus partners - Air Canada - SAS

och läser där att lägsta ekonomi ger "från 150 poäng"; "50% (av miles)", men det står också "No points within Canada". Jag måste erkänna att jag inte har greppat exakt hur man lätt kan se vad man kommer tjäna för poäng hos andra flygbolag än SAS.

Fråga 1: någon som kan uppskatta hur många poäng LAX - VYR med Air Canada skulle ge enligt ovan uppställning -- eller blir det inga poäng alls, dvs, räknas det som "inom Kanada"?

Fråga 2: Om jag kan spara cirka 300 kronor på att flyga med WestJet (garanterat inga poäng), är det att rekommendera i detta fallet?

Andra tips, idéer och input mottages gärna!
 
Du måste veta exakt bokningsklass för att kunna avgöra hur mycket poäng du tjänar. Med tanke på att LAX ligger i USA och Vancouver ligger i Kanada ser jag inte hur flighten skulle kunna räknas som inom Kanada. Ta även en titt i den här tråden: http://www.businessclass.se/forum/threads/hur-många-eurobonuspoäng-tjänar-jag.11654/

Angående WestJet vs Air Canada, kolla upp huruvida incheckat bagage ingår (om du behöver checka in bagage) och storlek/vikt på tillåtet handbagage, det är ju totalpriset biljett + bagageavgifter som blir din totala kostnad.
 
Jag är ganska ny i den här poängflygarvärlden, och också här på forumet.

Lite snabb bakgrund: jag gick med i SAS EuroBonus för ett par år sedan, men har inte brytt mig speciellt mycket om att flyga med ett specifikt bolag tidigare -- men nu, det här året, har jag tänkt att jag ska "jaga poäng med SAS". Jag har en bit kvar till guld, men kommer enligt alla beräkningar att nå dit innan min kvalificeringsperiod bryter av.

Hur som helst, nu till min fråga: jag har bokat en resa med SAS Plus t/r till LAX i oktober i år. Från LAX ska jag boka en t/r till Vancouver för att hälsa på en vän. Jag har sett att det egentligen finns två intressanta flygbolag, det ena är WestJet och det andra är Air Canada.

Det förstnämnda är inte del i Star Alliance, och därav skulle jag inte tjäna några poäng alls hos dem. Air Canada däremot är som ni vet med i Star Alliance, vilket potentiellt borde betyda att jag kan tjäna lite poäng med dem.

Jag tänkte boka den här resan så billigt som möjligt, lägsta ekonomi helt enkelt.
Jag går in på följande sida hos SAS:
EuroBonus partners - Air Canada - SAS

och läser där att lägsta ekonomi ger "från 150 poäng"; "50% (av miles)", men det står också "No points within Canada". Jag måste erkänna att jag inte har greppat exakt hur man lätt kan se vad man kommer tjäna för poäng hos andra flygbolag än SAS.

Fråga 1: någon som kan uppskatta hur många poäng LAX - VYR med Air Canada skulle ge enligt ovan uppställning -- eller blir det inga poäng alls, dvs, räknas det som "inom Kanada"?

Fråga 2: Om jag kan spara cirka 300 kronor på att flyga med WestJet (garanterat inga poäng), är det att rekommendera i detta fallet?

Andra tips, idéer och input mottages gärna!
Eftersom avståndet LAX-YVR är 939 miles borde resan ge (med 50% intjäning) drygt 450 poäng. Det är inte jättemycket men det kan ju finnas andra fördelar med Air Canada som @Budgetresenär skriver.
 

Mauritz

Ny medlem
Alla discount (non-flex) economy-biljetter med AC tjänar 50%, exakt bokningsklass spelar inte så stor roll eftersom du (så gott som) garanterat inte hamnar i 100%-bracketen ändå. För referens så tjänar en round trip i non-flex economy Stockholm-Toronto med AC ca 4500 EB-poäng, och då är 1000 av dessa för att man åker SAS metal till/från London... :)

Om du kollar Matrix så ser du att alla billiga biljetter är K eller T, men även de som kostar 3k round trip istället för 2k är fortfarande klass A (50%), så i slutändan blir det nog kring 450 + 450 poäng som @Lounge Lizard skriver. Är ju dock US-Canada och inte intra-Canada så du får poäng. Om du tänkte ha layover och inte stopover i LA kan det vara värt att kolla terminaler för att underlätta bytet kanske.
 

molntankar

Medlem
Tack så mycket för alla svar!

Och du har rätt @Budgetresenär , måste givetvis säkerställa vad det är för bagageregler som gäller och ifall det kan komma att medföra extra kostnader.
 
Toppen