Senaste nytt

Folk med "lifetime unlimited first-class travel" flyger för mycket?

JacobGBG

Medlem
Väldigt klantigt sköt av AA. Förvånansvärt att de istället inte försökte få till en dialog med dessa medlemmar om någon typ av eftergift istället för denna buffliga stil.
 

Palazzi

Medlem
Många tack för att ha hittat artikeln! Väldigt rolig läsning... Tänk om man hade fått tag på ett liknande erbjudande idag...:cool:
 
Tack för länken! Konstigt att inga såldes i 2004, hade villkoren försämrats?

Kostade betydligt mer och nu fick man inte plocka med någon gratis.

"In 2004, American offered the unlimited AAirpass one last time, in the Neiman-Marcus Christmas catalog. At $3 million, plus a companion pass for $2 million more, none sold."
 

Palazzi

Medlem
Kostade betydligt mer och nu fick man inte plocka med någon gratis.

"In 2004, American offered the unlimited AAirpass one last time, in the Neiman-Marcus Christmas catalog. At $3 million, plus a companion pass for $2 million more, none sold."

Ja, då var priset helt plötsligt i paritet med ett privatjet.... Å andra sidan slipper man ju de operativa kostnaderna med AAirpass (det har man iofs troligen råd med om man kan punga ut med 2.5million$:p)
 

Dr. Miles

Expert
ANA hade ett års Premium class pass för Japan inrikes flyg i år 2008. Det kostade 3 miljoner JPY(ca 185.000 SEK då, ca 258.000 SEK idag).
Man kunde flyga obegränsad ANA flyg i Premium class(First class) inom Japan.

Det fanns några galningar även i Japan också och en kille som var ANA Mileage Club Platinum flög mellan Tokyo och Okinawa två t/r varje dag och tjänade över 4 miljoner ANA miles på ett år.:eek:

FYI, en bonusresa mellan Japan och Europa t/r i First class kostar 140.000 ANA miles, så han tjänade 28 Japan-Europa t/r i First class.:eek:
 

Jacob

Medlem
Underbar läsning!

Men klantigt skött av AA. Att vara på resande fot och få ett brev i loungen långt hemifrån att man blivit avstängd från flygbolaget låter inte riktigt seriöst.
 

JonW

Medlem
OT, men apropå konsekvenser av erbjudanden med oöverblickbar löptid kan jag inte låta bli att berätta om de fastighetsförsäkringar Brandkontoret i Stockholm tecknat från 1746.
Det var "All framtidsförsäkringar", och innebar att man betalade in en större summa som Brandkontoret investerade med tanken att avkastningen skulle täcka skadeutbetalningarna i evig tid.
Tyvärr kunde man dock inte välja fullvärde, utan var tvungen att försäkra ett visst maxbelopp
Bolaget var ömsesidigt, försäkringstagarna fick alltså rätt till ev. överskott från avkastningen.
Som ni anar missbedömde många både inflation och fastighetsprisutveckling i Stockholm.
Detta ledde till konsekvensen att själva försäkringen nu är i princip värdelös om de är tecknade fram till runt 1975. (Senast hörde jag att man möjligen kunde få någon hundralapp i rabatt på den "riktiga" försäkringen man måste ha för att täcka fastighetens nuvarande värde.)
Kapitalförvaltningen valde man dock att placera i - just det; fastigheter.
Avkastningen blev alltså mycket god, medan däremot skadekostnaderna hela tiden sjönk realt för det äldre beståndet.
Detta har då lett till en bisarra situationen att själva försäkringen som skulle vara för All framtid alltså är värdelös, medan kapitalförvaltningen genererar ett antal tusenlappar per år till varje ägare.
Och märk väl, detta är för All framtid, alltså inte ägarens livstid.
Vilket innebär att nyblivna fastighetsägare i Stockholm till sin förvåning inser att:
- De måste ha två försäkringar för samma fastighet.
- Det ena bolaget skickar premiefaktura som vanligt
- Det andra bolaget skickar ingen premiefaktura utan istället en hög tusenlappar årligen.
 

Moco

Medlem
Hehe, klantigt och klantigt. Det finns som brukligt flera versioner av en historia och att det nödvändigtvis har gått till exakt som i artikeln är säkert en sanning med modifikation. Tiderna förändras och AA må ha varit oförmögna att se nyktert på framtiden i projektets början. Att man agerar privat resebyrå (ev. för att ta igen kostnaden av pass'et) och sätter i system att utnyttja något som otvivelaktigt i grund och botten är tänkt för privat/familjens bruk har jag svårt att känna sympati för. Jag har ingenting emot om personerna i fråga reser så mycket de bara kan, men när man börja leka gud allsmäktig i bokningssystemen och kränga biljetter till höger och vänster förstår jag att bolaget börjar nysta i det - vilket det torde ha all rätt att göra. Jag antar att det finns en och annan "affärsman" här på forumet som ser logiken i det. Inget är ju som bekant gratis. Det finns ju alltid någon som lyckas överlista "systemet", men det betyder ju inte nödvändigtvis att det är bra. Lite som att "köpa" en film på Pirate Bay och sedan ringa till Universal och klaga över kvalitén...

Att ingen tog möjligheten senast kan säkert till viss del ha att göra med en kombination av pris, American's då som nu osäkra framtid och mer detaljerade villkor.

Säga vad man vill om American, men jag har flugit mycket med dem genom åren och de har alltid behandlat mig väl.
 
Toppen