Senaste nytt

Flytta till USA för studier

Om man redan är Amexkund i ett land har Amex en funktion att ”flytta” kortet. I praktiken funkar den inte jättebra, iaf in när jag använde den 2019 Sverige->Singapore; men det var ju 5 år sen så kanske funkar bättre nu?
Funkade utmärkt för mig Sverige -> UK i början av 2022, för att skaffa ett Amex BA. Hade formellt ingen inkomst i UK eftersom jag fick min lön i Sverige, så att "plocka över" ungefär min svenska kreditgräns var praktiskt. (Något liknande borde vara väldigt praktiskt i USA med deras credit score-system.) Behövde dock bevisa bosättning inklusive brittiskt bankkonto, så inget som går att göra på distans.

Hej, stort tack för ditt svar! Det uppskattas verkligen.

Planen är att ta en bachelor (BBA) och i mitten (efter 2 år) göra en transfer till UCLA eller liknande skola.

Min tution är betydligt lägre än 300.000kr men jag räknar iallafall med att lägga minst 12-15k i hyra varje månad. Övriga kostnader, försäkringar etc. i USA behöver vi nog inte ens prata om :) Att delbetala tution är nog inte så uppskattat nej…

Jag har kikat på platinum också men tycker att poängkursen på när man konverterar AMEX-poäng till EB-poäng eller andra bonuspoäng halv taskig.

Tack för en steg för steg guide! Du menar att det kan vara förmånligt för mig att skaffa både Elite och MC premium?

Ha det gott,
Du tjänar faktiskt mer poäng med Amex Platinum Points Plus (Kostar dock 750kr/mån), närmare 27,6p/100kr då, så fundera på det. Du tjänar 8x amex reward på utlandsköp (och iom USA, blir alla 8x!)

MC Premium ifall du behöver lite extra nivåpoäng (500 nivåpoäng/månad bara du drar kortet minst 1 gång per månad). Dessutom kolla upp FlyPremium, kan vara bra för dig också, framförallt då USA flyger LAX/SFO, så kan vara bra för dig iom att du ska plugga i Kalifornien :)

Men lös kreditgräns, och bestäm dig ifall Elite/Platinum och så är du igång!

Jag kommer INTE att skriva mig i USA. Det ska vara okej enligt personen som hjälpt mig med ansökan och processen. Det finns egentligen två olika anledningar till detta. Jag har dels ett AB som gör utdelning och sedan har jag privat ISK.

Åter igen, tack!

Löste 300 000 spend med en kreditgräns på 10 000. Det krävdes bara en del extrainsättningar.
Men kom ihåg att Amex kan även neka köp när du har kreditutrymme om du spenderar mer en din gräns varje månad. Det var någon annan här som nyligen klagade om det. Kan vara en bra ide att ha två kort så du inte sitter i pottan om Amex neka ett köp.
Lycka till i mitt gamla hemland.

Du tjänar faktiskt mer poäng med Amex Platinum Points Plus (Kostar dock 750kr/mån), närmare 27,6p/100kr då, så fundera på det. Du tjänar 8x amex reward på utlandsköp (och iom USA, blir alla 8x!)

MC Premium ifall du behöver lite extra nivåpoäng (500 nivåpoäng/månad bara du drar kortet minst 1 gång per månad). Dessutom kolla upp FlyPremium, kan vara bra för dig också, framförallt då USA flyger LAX/SFO, så kan vara bra för dig iom att du ska plugga i Kalifornien :)

Men lös kreditgräns, och bestäm dig ifall Elite/Platinum och så är du igång!
Okej, absolut värt att jämföra då!

Jag har kikat lite på FlyPremium också. Riktigt bra erbjudande faktiskt. Då blir det två kort i sådana fall (Elite+premium). Fortfarande orolig dock gällande tillgänglighet på bonusresor till LAX och tillbaka. Kollat från Arlanda, Köpenhamn och Landvetter.

Tack! :)

Okej, absolut värt att jämföra då!

Jag har kikat lite på FlyPremium också. Riktigt bra erbjudande faktiskt. Då blir det två kort i sådana fall (Elite+premium). Fortfarande orolig dock gällande tillgänglighet på bonusresor till LAX och tillbaka. Kollat från Arlanda, Köpenhamn och Landvetter.

Tack! :)
Tycker man brukar hitta till LAX/SFO ibland ändå. Iaf om man är själv och är lite flexibel. Vanligtvis brukar man ändå kunna lösa business på ena vägen och då kan man buda för upgrade.

Fortfarande orolig dock gällande tillgänglighet på bonusresor till LAX och tillbaka. Kollat från Arlanda, Köpenhamn och Landvetter.

Du ska nog inte räkna med att alltid hitta bonusresor (åtminstone inte i business) om du inte är väldigt flexibel med datum.
Däremot så kan det vara bra att hålla utkik efter Friends&Family-kampanjer och andra liknande reor då SAS vid dessa ofta har bra priser på Plus-biljetter till/från USA, vilka ger hyfsat bra poängintjäning. Om du har ett Amex Elite och spenderar drygt 300kSEK per år (ca 20k statuspoäng), ett MC Premium (8k statuspoäng), blir concious traveler (5k statuspoäng, se dock till att inte bli det förrän ditt nya kvalår startar i maj) och flyger en t/r i Plus till LAX/SFO från Sverige (borde ge 13400 statuspoäng) så har du i stort sett klarat av att kvalificera till Eurobonus Guld.

Och vill du åka business ändå så kan du ju lägga lite poäng eller pengar på att lägga ett bud på uppgradering.

Jag kommer INTE att skriva mig i USA. Det ska vara okej enligt personen som hjälpt mig med ansökan och processen.
Du bör anmäla till både Skatteverket och Försäkringskassan om du har för avsikt att vara utomlands mer än ett år. Folkbokföringslagen, ev sjukvård osv.

Ta det där en vända till med din person.

Ett amerikanskt SSN lär också underlätta mycket, om du tänkt leva där ett längre tag.

Lycka till :)

Du bör anmäla till både Skatteverket och Försäkringskassan om du har för avsikt att vara utomlands mer än ett år. Folkbokföringslagen, ev sjukvård osv.

Ta det där en vända till med din person.

Ett amerikanskt SSN lär också underlätta mycket, om du tänkt leva där ett längre tag.

Lycka till :)
Detta är vad jag fick höra när jag flyttade till UK. Fick då råd av min bankman att flytta över alla mina innehav från ISK till KF om jag ville kunna ha kvar dem i Sverige.

Hej, tack för svaret!

Jag jobbar och har jobbat det senaste året. Skolan erbjuder faktiskt betalning via kreditkort vilket förvånade mig något men en stor fördel såklart.

Avgifterna med både PayPal och kortet måste jag självklart kika mer på. Samtidigt så får jag troligtvis förmånen att kunna flyga ”gratis” med SAS.

Att öppna ett amerikanskt bankkonto/kort är kanske inte heller en dum idé. Dollarn är dyr men har ju faktiskt gått ner lite nu. Tack för tipsen gällande olika typer av kort!

Jag kommer INTE att skriva mig i USA. Det ska vara okej enligt personen som hjälpt mig med ansökan och processen. Det finns egentligen två olika anledningar till detta. Jag har dels ett AB som gör utdelning och sedan har jag privat ISK.

Åter igen, tack!

Detta är vad jag fick höra när jag flyttade till UK. Fick då råd av min bankman att flytta över alla mina innehav från ISK till KF om jag ville kunna ha kvar dem i Sverige.

Det går ganska snabbt att slå upp vad lagen säger :) citerar §20 och 27 folkbokföringslagen nedan, finns även information på Skatteverkets hemsida (första träffen om man googlar utlandsflytt).

20 § Den som kan antas komma att regelmässigt tillbringa sin dygnsvila utom landet under minst ett år ska avregistreras från folkbokföringen som utflyttad om inte annat följer av fjärde stycket eller 14 §. Även den som kan antas komma att regelmässigt tillbringa sin dygnsvila både inom och utom landet ska avregistreras om han eller hon med hänsyn till samtliga omständigheter får anses ha sin egentliga hemvist utom landet.

En person anses regelmässigt tillbringa sin dygnsvila utom landet om han eller hon under sin normala livsföring tillbringar dygnsvilan där minst en gång i veckan eller i samma omfattning men med en annan förläggning i tiden.

27 § Den som är folkbokförd och avser att flytta till utlandet ska anmäla detta till Skatteverket. Anmälan ska göras senast en vecka före utresan och ska innehålla uppgift om utresedagen. Om utresan ställs in eller skjuts upp ska detta anmälas senast den tidigare uppgivna utresedagen.

@Flipper den rådgivning du fått är inte korrekt. Med den information du gett, bör du uppfylla kriterierna för att anses utflyttad - att du har svensk AB och privat ISK är i lagens mening inte relevant (däremot så klart ett skäl för att begå folkbokföringsbrott, vilket kanske din kontakt hade i åtanke ;) ). Fel folkbokföring kan utgöra folkbokföringsbrott och kan även vara ett välfärdsbrott (t ex om du får vård i Sverige som täcks av svensk socialförsäkring när du besöker Sverige). Det kan också utgöra skattebrott att få skattefördelar för ISK som du inte är berättigad till pga utlandsflytten. Inte värt risken i min mening… Om du gör rätt för dig och skriver ut dig, se till att hantera din ISK innan dess (som GOT-XXX råder dig till).

Last edited:
CSN och SKV samkör sina register ibland - så kommer du få CSN för studier utomlands finns det en risk att Skatteverket får reda på det och då skriver ut dig från Sverige.

Några av mina kursare blev drabbade av just detta. En av dem bröt armen i samband med en brännbollsmatch och flög hem till Sverige för att få vård (hon förstod inte konsekvenserna av att ha blivit utskriven). Blev en dyr historia, 150.000kr ville Västra Götalandsregionen ha för operation av överarm, etc (nej det gick inte att betala med amex).

Toppen