Senaste nytt

Flytta till London, lönt att byta FF-program?

HCas

Medlem
Hej alla!

Det lutar lite åt att jag under nästa år kommer flytta till London för att jobba där under ca 2 år. Det väcker naturligtvis en hel del funderingar, bland annat frågan om hur det påverkar mitt poängintjänande och vilket bonusprogram som är bäst :)

Jag flyger dock inte så mycket - jag loggade 20 segment förra året och kommer nog landa strax under det i år. Det är en mix av jobb och privata resor, mestadels intra-Europa men kanske nån longhaul per år också, och jag räknar med att det kommer fortsätta ligga på den nivån även framöver - kanske att det tillkommer någon eller några resor för besök hemma i Sverige efter flytten. Har varit EBS i några år och flyger mest SAS, nån gång Norwegian när det är mycket billigare eller uppenbart bättre tidtabellsmässigt. Jag har ett SAS AMEX-kort men kör på gratisvarianten då jag har låg spend, <100k/år.

Det jag funderar över är väl närmast om det skulle vara lönt att styra om resandet till British Airways, och i så fall göra det redan nu för de resor där det skulle passa. Har jag chans att uppnå någon som helst status/och eller samla poäng som kan användas till något mer än välgörenhet genom BAEC? Finns det nån kortlösning jag kan ha i UK som lönar sig med min låga spend? Alternativet jag tänker är annars är att fortsätta med SAS för resor hem och resor där CPH inte är en uppenbar omväg, och köra norsken eller andra LC-bolag för övriga europaresor.

All input uppskattas, jag vet att det finns många experter här!
 

agehall

Medlem
Du har ju onekligen bättre kreditkort för BA i UK, men frågan är om du kan skaffa dessa...

I övrigt hänger det på vart du kommer att resa. Om du ska resa mellan Sverige och UK är nog SAS lika bra som BA men om du ska flyga till olika ställen i EU är troligen BA smidigare.
 

NotRyan

Medlem
Det låter inte heller på ditt biljettmönster som att du skulle få någon status i BAEC att tala om.
 
Jag hade skaffat AMEX Guld här i UK, du får en redigt fin bonus och kortet är gratis första året.

BA är katastrof om du inte har minst brons och det krävs 300 tier points eller 25 flyg, det kommer du inte klara om du ska logga under 20 flights och bara intra-EU. Då hade jag hållt mig till SAS och flyttat över poängen från ditt AMEX Guld dit istället.

Den stora fördelen med BA är ju dock att dem har otroligt bra nät över hela Europa och man kan flyga från både Gatwick, Heathrow och City. Dessutom kommer du hem till Sverige på enbart 11 K poäng och £35 i skatter, inom EU ger BA poängen väldigt bra värde. Sen kan du få riktigt fina biljetter i Business nere i Asien med One World bolagen där, ett exempel jag har bokat är JAL Manila-Tokyo för 20 K Avios, vilket är bonusen du får från AMEX guld mer eller mindre. Sen håller avioserna för alltid, dem går inte ut som på SAS.

Återkom om du har några fler frågor, jag själv flyger väl runt 40-50 resor med OneWorld varje år så lite kunskap om BA har man ju.
 

HCas

Medlem
Tack för alla svar! Nej någon status i BAEC räknar jag väl egentligen inte med att kunna nå om inte mitt resmönster förändras, det är mer en fråga om att samla alla poäng på ett ställe eftersom SAS inte kommer vara något alternativ för åtminstone en del av resorna ut från London. Jag ska fundera ett varv till.
 

Homer

Medlem
Tack för alla svar! Nej någon status i BAEC räknar jag väl egentligen inte med att kunna nå om inte mitt resmönster förändras, det är mer en fråga om att samla alla poäng på ett ställe eftersom SAS inte kommer vara något alternativ för åtminstone en del av resorna ut från London. Jag ska fundera ett varv till.

Kan du få kreditkort finns det flera intressanta alternativ,
What are the best UK credit card sign up deals?


Exempelvis har Virgin bra kort och dit kan du förutom Virgin och SkyTeam även kreditera SAS flyg
https://www.virginatlantic.com/gb/en/flying-club/partners/airlines/scandinavian-airlines.html
 

Canadien

Medlem
Om du har lust att lägga lite extra tid på flygandet så går det ju att åka SAS till ganska många platser i Europa från London utan att priset drar iväg. SAS Go Light nedan

Screenshot_20180713-142443.jpg
 
Toppen