Senaste nytt

Flytt till USA, köra vidare på Eurobonus eller byta helt?

varva77

Medlem
Lite svårt att hitta rätt hitta rätt kategori men jag skall som det ser ut flytta till USA till hösten och kommer att resa en hel del. Kör all in på Eurobonus gällande allt för tillfället men det är väl tveksamt om det är rätt väg att gå framöver eller kan det vara ett alternativ om jag håller mig till United??

Har egentligen mer poäng (640' med tre awardresor inbokade och en outnyttjad 2-4-1) än jag kan göra av med (på vettigt sätt) för tillfället och siktar väl främst på att lifetime EBG om de nu bemödar sig med att släppa officiellt regelverk så därför funderar jag på att kreditera till EB och alltid flyga SK hem. Blir väl åtminstone 1-2 per år.

Vad är annars bäst program i USA? inte helt klart var jag vill bo men än men det spelar väl ganska stor roll antar jag... Denver, Atlanta och St Paul är alternativ så något av United/Delta ligger nära till hands om det blir något av dem, eller?
 
Värt att veta att Uniteds Star Alliance Gold inte ger tillgång till lounge hos United på inrikesresor i USA, vilket däremot SAS Star Alliance gold gör.
Med United så får man köpa till loungetillgången separat, det finns årskort för någon/några hundra usd.

Däremot så är det mycket lättare att tjäna poäng till United än till SAS på annat än flyg, om du bor i USA.
 

hg1980

Medlem
United Chase Card skall väl vara ett av de bästa kreditkorten på marknaden kopplat till ett flygbolag.

Jag skulle hur som helst gå just på den linjen, vilka kreditkort kopplade till flygbolag som är bäst för dig. Skulle valt allians och strategi baserat på det.
 

Thornado

Medlem
Hur många år i rad har du haft EBG+?
Om vi antar att du har 7-8 år EBG (eller tänker flytta tillbaka till Sverige igen efter 2-3 år) och officiella regler för lifetime gold hos SAS kommer att släppas och att reglerna är 10 sammanhängande år som EBG+ och om det även bekräftas att baspoäng från Amex Elite och Mastercard Premium räknas för lifetime gold, samt om vi antar att du kommer att fortsätta kunna ha dessa kort även när du flyttat från Sverige (här vet jag dock inte vad som går och inte går - så länge du har skaffat korten innan du flyttar så lär du ju kunna behålla dem ett tag, men vet inte om något triggas hos kortföretagen när du skriver ut dig ur Sverige), så kan det kanske vara ett alternativ att kombinera Eurobonus och United.
* Eurobonus: Amex Elite + Mastercard Premium för 32k baspoäng per år. Kreditera dina hemresor med SAS hit. Guldet säkrat.
* United: Samla miles med kreditkortsspend. Kreditera andra resor (med UA-metall) hit.

Om det är längre period än 2-3 kvar till lifetime gold eller eventuell tillbakaflytt till Sverige så blir det dock mer tveksamt om det är värt att hålla liv i Eurobonus.
 

palmen

Moderator
Om du fritt kan välja stad utifrån de du nämner så kommer det nog avgöra en del vilket bolag det blir som du bör sikta på.

I Atlanta så är ju Delta väldigt stora så det låter mest logiskt där. Har dock ingen erfarenhet av deras program.
Denver är väl den stad jag själv skulle valt, och i så fall är väl United bra.

Hur som helst är kreditkorten i USA väldigt bra och kan finnas flera du bör skaffa om du kan få dom. Några av de bättre korten på marknaden tror jag dock kräver bra Credit score också så man kanske måste börja med någon av de enklare varianterna.
The pointsguy brukar ha bra koll på kreditkort där borta i alla fall.

@Senator kan nog ge bra input om en av de städer som är aktuell för dig.
 

varva77

Medlem
Hur som helst är kreditkorten i USA väldigt bra och kan finnas flera du bör skaffa om du kan få dom. Några av de bättre korten på marknaden tror jag dock kräver bra Credit score också så man kanske måste börja med någon av de enklare varianterna.
The pointsguy brukar ha bra koll på kreditkort där borta i alla fall.

@Senator kan nog ge bra input om en av de städer som är aktuell för dig.
Fick tips om att man eventuellt kan "ta med" sin Amex spend om man signar upp sig på ett kort där. Har haft Amex sedan Eurobonus (Elite just nu) startat och hade förra året närmare 800' pga bla arbetsresor och bröllopsbetalning. Någon som har erfarenhet kring detta?
 

olo

Medlem
Istället för gå på Eurobonus + United, kan ju ett alternativ vara att satsa på Delta eller American och jobba med två parallella allianser. De gånger du hamnar på United så krediterar du det till Eurobonus, och kan dra nytta av ditt EBG - men primärt använder de en av de andra inom USA.
 
Toppen