Palazzi
Medlem
Världens stora flygplatser investerar miljarder i tåglinjer till närliggande städer, men på mindre flygplatser är man fortfarande förpassad till busstrafiken. Bussar dras med flera problem: En buss kan fastna i trafikköer, en buss är dyr i drift, en buss är ofta obekvämare än rälsbunden trafik.
På senare år har flygplatser tittat på andra transportalternativ, som är billigare i drift. London Gatwick har t.e.x satsat på en teknik som kallas people mover, och vissa flygplatser talar även om Maglev-tåg. Problemet med dessa alternativ, trots billigare driftskostnader, är att inköpskostnaderna är skyhöga.
Lågprisflygets framfart har skapat ett stort transportbehov på flygplatser i mindre orter - orter som inte har de ekonomiska medlen för stora investeringar. Trafiktrycket är inte sällan i paritet med Arlanda, trots att flygplatserna är belägna i städer med en storlek av 100-200.000 invånare. Tydliga exempel är Bergamo och Pisa i Italien, som har sett en nästan ofattbar ökning av trafiken i spåren av Ryanair.
PICT0159 by Perugia-City.com, on Flickr
Det alternativ som nu börjat skönja intresse kallas för "Minimetro" och är byggda av det Italienska företaget Leitner. Med simpel teknik från skidliftar skapar de billiga transportsystem med låga underhållskostnader. Byggandet av en Minimetro har redan inletts i Kairo, Egypten och beställningen för en linje i Pisa finns redan. Även i Bergamo diskuterar ett införande av systemet.
Det finns sedan tidigare en Minimetro i den Italienska staden Perugia, där jag förövrigt varit bosatt, men den användes inte för flygplatstransporter.
Video från Perugia: Minimetro Perugia - YouTube
På senare år har flygplatser tittat på andra transportalternativ, som är billigare i drift. London Gatwick har t.e.x satsat på en teknik som kallas people mover, och vissa flygplatser talar även om Maglev-tåg. Problemet med dessa alternativ, trots billigare driftskostnader, är att inköpskostnaderna är skyhöga.
Lågprisflygets framfart har skapat ett stort transportbehov på flygplatser i mindre orter - orter som inte har de ekonomiska medlen för stora investeringar. Trafiktrycket är inte sällan i paritet med Arlanda, trots att flygplatserna är belägna i städer med en storlek av 100-200.000 invånare. Tydliga exempel är Bergamo och Pisa i Italien, som har sett en nästan ofattbar ökning av trafiken i spåren av Ryanair.
PICT0159 by Perugia-City.com, on Flickr
Det alternativ som nu börjat skönja intresse kallas för "Minimetro" och är byggda av det Italienska företaget Leitner. Med simpel teknik från skidliftar skapar de billiga transportsystem med låga underhållskostnader. Byggandet av en Minimetro har redan inletts i Kairo, Egypten och beställningen för en linje i Pisa finns redan. Även i Bergamo diskuterar ett införande av systemet.
Det finns sedan tidigare en Minimetro i den Italienska staden Perugia, där jag förövrigt varit bosatt, men den användes inte för flygplatstransporter.
Video från Perugia: Minimetro Perugia - YouTube