Golfkillen skrev:Jag har aldrig läst om något tillbud som beror på detta (det är här min lekmannakunskap sätts på prov), men med så många potentiella störningar per år så borde rimligtvis vi se ett antal incidenter per år.Klicka för att utvidga...
Så av de 50 rapporterade incidenterna så var färre än 20% (dvs färre än 10) pga störningar. De övriga var brand samt att folk inte lytt kabinpersonalen. Av de färre än 10 störningarna så var alla bara misstankar, inga bekräftade fall.Mikael S skrev:PED misstänks iaf ha orsakat en del saker även fast det inte lett till ngt haveri.https://asrs.arc.nasa.gov/docs/rpsts/ped.pdfKlicka för att utvidga...
ekf skrev:Jag fastnade för den här beskrivingen... wtf?Klicka för att utvidga...
Landade själv vid 22-tiden och då låg det dimma över delar av inflygningsområdet. Samtliga ombord uppmanades stänga all elektronik.fly4fun skrev:Jag vet precis varför man måste stänga av alla elektronik, men som jag skrev så var det perfekt sikt även på och runt själva flygplatsen. Jag såg flygplatsen under de sista 10 minutrarna av flighten och när vi landat så sken solen på flygplanen på marken. Så här såg METAR utDay: 25thTime: 14:50 UTCWind direction: 300°Wind speed: 8ktTemperature: 10°CDew point: 4°CPressure: 1033 hPaVisibility: 9999 mKlicka för att utvidga...
Utför man verkligen utbildning med passagerare ombord? Är det ens tillåtet? Sker inte sådan utbildning dessutom till 99% i flygsimulator?Tillslut skrev:Kan det handlat om en autolandning i utbildningssyfte?Klicka för att utvidga...
På den tiden fanns väl dock inte "Flight mode" utan det var väl fullt på eller helt av som gällde på dom flesta enheter.fcx skrev:Det är ju inte alls länge sedan som det var obligatorisk att stänga av telefon helt vid alla starter och landningar.Klicka för att utvidga...
Utbildningen sker i simulator men piloter behöver öva för att behålla färdigheten. Det är bättre att öva i bra väder så man kan avbryta och landa ändå om behov skulle uppstå. Ja, man får öva med passagerare ombord (vore konstigt annars då det är lika säkert att göra en autolandning som en ”vanlig” ILS (kräver bara större precision och redundans på inflygningshjälpmedlen). Personligen föredrar jag detta över en pilot som inte gjort en CATIII autolandning på ett år och sedan skall göra det skarpt.JonasK skrev:Utför man verkligen utbildning med passagerare ombord? Är det ens tillåtet? Sker inte sådan utbildning dessutom till 99% i flygsimulator?Klicka för att utvidga...