Senaste nytt

Flyger onödig omväg?

011430121

Medlem
Noterade att Singapore Airlines vid leverans av en A 350 flög en omväg mellan Toulouse och Singapore man flög upp över Svalbard, turen tar över 16 timmar, vid övriga leveranser bland annat den 23 dec har man flyget en rakare linje som tar ca.12 timmar.
Jag undrar varför denna omväg idag.
D14BDE32-CBA2-4529-8D4C-6B92A055F384.png

92E2FFC8-A7CA-490E-87D7-9287D1B2196B.png

Först trodde jag att det var kanske kortare att flyga så men det ser inte ut så enligt Azimuthal projections.

Azimuthal projections från Toulouse:
Toulouse.png

(Foto: NS6T)

Rakaste vägen mellan Toulouse och Singapore går genom,
Italien, gamla Jugoslavien, Rumänien, Kafkas, Turkmenistan, Iran, Afghanistan, Pakistan, Indien, Malaysia

Last edited:
Kan det inte ha med väder att göra i sådan mån att man rimligen prioriterar passagerartrafik först i ett begränsat luftrum och därefter ger tillgång till ferryflygningar? Så om man ville starta fick man ta den korridor som fanns kvar/ledig och som inte tog upp den begränsade platsen för de vanliga passagerarflygen?

Jag vet inte hur luftutrymmet prioriteras men så hade jag gjort om jag skulle hushålla med ett begränsat utrymme.

Enligt Airbus press release, de har levererat en ny variant av Airbus A350, Airbusb A350-900ULR (Ultra Long Range) till Singapore Airlines i lördags.

First Ultra Long Range A350 XWB delivered to Singapore Airlines

Den flygplansmodellen är avsedd för linjer som t ex Singapore-New York.
Med tanke på att direktflyg mellan Singapore-New York (egentligen Newark EWR) flyger genom Mongoliet, kan det vara så att piloterna ville flyga samma rutt?

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Toppen