Senaste nytt

Flyga med dubbel biljett

TomJ

Medlem
Har en fundering om en eventuell framtida resa. Kommer förmodligen få bokat en economy-biljett från jobb, ej avbokningsbart. Dock är ju målet att lyckas boka en 2-4-1 i Business eller First på samma flygning.

Frågan är då, kan man åka med båda biljetterna?? Alltså, betala poängresan helt privat och givetvis sitta i den fina stolen men samtidigt checka in economy-biljetten, tjäna poängen för den samt ev. nyttja bagage-tilldelningen? Är det kollega med så dessutom låta denne ha två säten att bre ut sig på... Känns som att om man betalt för platsen och ÄR med borde det vara helt ok?

• Gilla
Reactions: Gus
Man kan således inte heller boka två platser för att få dubbel bagagemängd och kunna bre ut sig på två säte? Kan förstå att man bara får enkel poängintjäning men man borde väl kunna få ha två platser om man känner att man behöver det?

• Gilla
Du kan på vissa bolag (SAS tex) boka ett companion seat om du ringer in och bokar. Då får du ett extra säte, men inga andra förmåner. Det går dock inte att försöka boka två biljetter på samma flyg och försöka använda båda två - du kan bara checka in och boarda med den ena, så den andra kommer avbokas. Finns många musiker som tyckt de varit smarta och försökt sig på denna lösning för att sedan få lära sig den hårda vägen att det inte är så man gör.

En nyfiken fråga: om du är på en tjänsteresa, varför vill du bränna dina egna poäng på en extra biljett till dig själv? :eek: Tycker du så mycket om din arbetsgivare att du bedriver "charity work"? :D

"Win-Win" kan också bli "win-loss" då flygbolagen inte kan sälja en annan biljett till ett eventuellt högre pris, så jag vet inte varför för flygbolaget skulle nödvändigtvis bli en vinande koncept? o_O

Hehe, det var en konstig fråga på ett sånt här forum? ;)

I mitt fall så för att dra ett exempel... Tjänsteresa till USA. En economybiljett drar in kanske 7-10000 poäng, statusgrundande. Det gör det smaskigt för att uppnå EBG/EBD.

MEN, det är fanimej ingen semester att flyga ex. till Miami i economy, knappt 12h i boskapsvagnen.
KAN man då spendera en 2-4-1 (som man kanske har till övers då och då), ett antal tusen poäng (som man kanske också har att gödsla med) samt en 500:- och för det flyga business ToR samt få ha med 3 väskor shoppingvaror hem till fru och barn så är det ju ett självklart val!

OM man däremot som det verkar måste välja mellan att tjäna 10 000 baspoäng eller resa i business så kan det bli lite knivigare... MEN hade jag kunnat tjäna in poängen enligt köpt biljett samt välja säte med poäng/2-4-1 så är det alla dagar i veckan så att jag valt det! Lägg där till chansen att få till en First med Lufthansa så smakar det ännu bättre!

Tja, de säljer ju inte en biljett till högre pris förrän lockpris-biljetterna till lägre pris försvinner (oftast) så jag kan inte riktigt se förlusten för bolaget. Lägger man till att de självklart kan SE att jag bokat både economy och business och förstås bara kommer sitta i business så kan de överboka planet med en till economyplats utan större risk, jag får ju ÄNDÅ inte byta namn på economyplatsen...

• Gilla
MEN, det är fanimej ingen semester att flyga ex. till Miami i economy, knappt 12h i boskapsvagnen.
KAN man då spendera en 2-4-1 (som man kanske har till övers då och då), ett antal tusen poäng (som man kanske också har att gödsla med) samt en 500:- och för det flyga business ToR samt få ha med 3 väskor shoppingvaror hem till fru och barn så är det ju ett självklart val!
Om det är SAS du ska flyga med till Miami så är det ingen garanti att de släpper bonusplatser på samma flygning som din arbetsgivare bokat till dig i Economy. Annat fall kan du lägga bud via Plusgrade för egna poäng på biljetten, så får du dessutom fler statusgrundande poäng om budet går igenom.

Nä, har märkt att det är ganska sparsmakat med C till MIA. Dock desto mer på andra destinationer.

Den stora nackdelen med Plusgrade är ju att det är ett lotteri. Man kan inte räkna med något förrän någon dag innan vilket för mig är för sent. De skulle haft lite fler möjligheter helt enkelt.

Hade man exempelvis kunnat kombinera ihop en köpt biljett i Y med en tillgänglig bästa-priset-biljett i I och därmed både betalat Y-priset i pengar (jobb) och I-priset i poäng (privat) och då tjänat in poäng för Y men rest i I (C) så hade de fått betalt för två biljetter och kunnat sälja Y-biljetten igen... För mig hade jag då fått betala fullt poängpris men hade fått baspoängen som plåster på såren för en outnyttjad economybiljett.

Bara att köpa den klass du vill flyga i direkt så slipper du problemet helt. Finns inga garantier med någon form av uppgradering.

Toppen