Senaste nytt

Flyga business med 2-åring?

Hej!
Ska boka en resa över atlanten och är nu i läget att 2-åringen behöver eget säte och biljett.

I ekonomi och plus är de ju rätt nära tillhands men i business har man ju verkligen egna säten, och det som gör mig fundersam är start och landning. Tveksam till att herrn kommer sitta där lugnt och sansat.

På det så är det en 1-1-1 layout med aisle mellan alla säten, så det är bokstavligen mer än en armlängd.

Får de sitta i mitt knä under start/landning eller måste de vara i sitt egna? Om det senare är min bästa lösning att helt byta med 2 ekomonipax som inte har ngt emot att sitta i business under just start o landning.

Lösningar? :)

Kommentarer om att inte flyga business undanbedes tacksamt.

Last edited:
Barnet når det er 2 år skal sidde på sit eget sæde under start og landing. Min hustru og jeg har rejst meget med vores datter gennem årene - hun er nu 10 år og primært business class på oversøiske rejser. Hun syntes det var spændnede og at hun var stor når hun først gang efter hun var fyldt 2 år fik lov til at sidde selv under start og landing. Vi har aldrig haft problemer med at hun ikke ville sidde selv. Tal om det inden rejsen.

På de fleste fly går det at se film/serier under start og landing - det er blevet brugt flittigt.

Til sommer flyver vi til USA (Los Angeles) med British Airways, det er over 2 år siden vi har rejst oversøisk som familie sidst. Min datter glæder sig allerede enormt, ikke mindst til udsigten til BA's nye Club Suites hvor man har egen dør. Det koncept var et stort hit for 3 år siden på Qatar Airways da vi var på Bali.

Jeg ville ikke være så nervøs over det. Men tal om det inden, så barnet ved hvordan det foregår under start og landing. Hvis I har fløjet før vil hen sikkert syntes det er en stor ting at få lov til at sidde selv.

Hej!
Ska boka en resa över atlanten och är nu i läget att 2-åringen behöver eget säte och biljett.

I ekonomi och plus är de ju rätt nära tillhands men i business har man ju verkligen egna säten, och det som gör mig fundersam är start och landning. Tveksam till att herrn kommer sitta där lugnt och sansat.

På det så är det en 1-1-1 layout med aisle mellan alla säten, så det är bokstavligen mer än en armlängd.

Får de sitta i mitt knä under start/landning eller måste de vara i sitt egna? Om det senare är min bästa lösning att helt byta med 2 ekomonipax som inte har ngt emot att sitta i business under just start o landning.

Lösningar? :)

Kommentarer om att inte flyga business undanbedes tacksamt.
Jag har i long haul biz varit med om både a) att det är ok att ha en (fysiskt liten) 2åring i extrasele som man får till infants i mitt eget knä samt b) bli hänvisad till att det är eget säte som gäller. Det senare är det som gäller och a) har varit på goodwill från ansvariga i kabinen.

Har man en väldigt sprallig 2åring kan det ju vara en utmaning. Kan du muta barnet på något sätt vid just start å landning?

Personligen hade jag nog valt premium economy om jag varit osäker på barnets förmåga att sitta själv. Alt hitta en kabin som är mindre spridd. Turkish har ju ex 3 stolar i mitten på många kärror. Även om det inte är garanti, så bättrar det ju på oddsen. Byta kan man ju göra om det är någon man känner, men inget man kan räkna med.

BTW tänk på eventuella scenario när man står försenad å bränner tarmac-tid osv. Har generellt haft några sådana med små barn. "Start å landning" kan ju i värsta fall ta lång tid...

På widebody finns det generellt också mer crew och därmed crew seats än de som behövs för evakuering och uppsikt, så om ett byte är aktuell kan ni sitta tillsammans där. Jag skulle lyfta frågan till kabinbesättningen direkt vid ombord stigning, då hittar dem en lösning som de vill stå för som säkerhetsansvarig och inte är ett eget påhitt.

Tänk också på att en del bolag fortfarande är väldigt restriktiva med att tillåta byten pga smittspårning för covid. Det luckras ju upp bit för bit men en del har det kvar. Vill minnas att tex Austrian fortsatt förbjuder det.

Der er heller ingen regel om at man ikke kan få en extrasele selv om barnet har egen plads. Vi fløj København til Rom da datteren var 1,5 år og der havde vi booket 3 sæder ved siden af hinanden. På vej derned talte ingen om hendes alder og hun fik lov til at sidde på sit eget sæde mellem os ved takeoff og landing. På vej hjem fik en af os ved en fejl svaret "knap 2 år" da crew spurgte om alderen og så var der krav om ekstrasele og ikke noget eget sæde under start og landing - til tydelig utilfredshed fra den unge dame!

Så prøv eventuelt at spørge efter det, måske hvis han ikke er så stor af sin alder så går det an. Det er vel egentlig noget med vægt og høje end specifik alder som gør forskellen på hvad der er mest hensigtsmæssigt.

Om du redan nu vet att din tvååring inte klarar att sitta i ett eget säte, och du vet vad de formella reglerna är kring detta så är det nog läge att leta efter annan produkt eller resklass. Att förlita sig på besättningens goodwill i detta läge känns inte optimalt.

Alt efter destination findes der findes business produkter hvor man sidder 1-2-1 eller 2-3-2 i widebody. Det er faktisk - syntes jeg - meget hyggeligt hvis man rejser som familie at sidde på en 3-gruppe i midten af en 2-3-2 fly. Qatar Airways har det stadig på en del af deres 777-fly og selv om kabinen er lidt gammel er sæderne faktisk rigtig gode syntes jeg og service+mad plejer at være over middel.

När vi har åkt så har våra barn, när de var i den åldern (nu 4 och 6) suttit bredvid i 1-2-1-uppsättning och då har det gått bra. En gång har ena dottern vägrat, och då åkte vi economy, men eftersom hon då var en ganska liten 2,5-åring fick hon sitta i mitt knä. Det var dock på nåder från besättningen, men ni som har autistiska barn förstår mig när jag säger att det ibland är skönt att folk kan ha överseende och inte behöver go by the book hela tiden. Bokstavsföljande regler ordnar barnet så bra självt.

Toppen