Flyg till Mellanöstern har blivit dyrt?

wenne87

New member
Kikat under en längre tid och flyg från Europa till Dubai/Abu Dhabi/Doha går sällan att få under 8500:- sek i billigaste ekonomi. Däremot åker man vidare till andra destinationer ör totalen ungefär på samma prisnivå.

Någon som vet hur det kommer sig och när Emirates höjt priserna till Dubai såhär? Europeiska bolag hittar man kring 5000:- en nivå gulfbolagen också höll tidigare.

Jag har noterat att enkelbiljett ofta är lika dyrt som t/r. Antar att det är sveriges olika skatter och valutan som påverkar mest. Ibland kan det vara värt att dela upp biljetterna för att slippa svensk skatt, men jag har inte koll på om det fortfarande är så.

wenne87 skrev:Kikat under en längre tid och flyg från Europa till Dubai/Abu Dhabi/Doha går sällan att få under 8500:- sek i billigaste ekonomi. Däremot åker man vidare till andra destinationer ör totalen ungefär på samma prisnivå.Någon som vet hur det kommer sig och när Emirates höjt priserna till Dubai såhär? Europeiska bolag hittar man kring 5000:- en nivå gulfbolagen också höll tidigare.Klicka för att utvidga...
Är ju en premie för direktflyg gällande Emirates och Etihad. Sitter och kollar biljetter till Dubai under höstlovet för mina systrar med familj samt mina föräldrar. Mina föräldrar vägrar flyga annat än direkt så för dem blir det runt 8k med Emirates för de andra strax under 5k med TK - skiljer 2-3 timmar i flygtid i bägge riktningar.

Ovan utgår från CPH.

matstatman skrev:Jag har noterat att enkelbiljett ofta är lika dyrt som t/r. Antar att det är sveriges olika skatter och valutan som påverkar mest. Ibland kan det vara värt att dela upp biljetterna för att slippa svensk skatt, men jag har inte koll på om det fortfarande är så.Klicka för att utvidga...
Skatter har i praktiken ingen påverkan och valutan endast mindre påverkan på priset enkel gentemot tur&retur. Enkel gentemot tur&return prissättning bestäms med flygbolagens logik för att kunna få så mycket pengar som möjligt per biljett.

TP12 skrev:Är ju en premie för direktflyg gällande Emirates och Etihad. Sitter och kollar biljetter till Dubai under höstlovet för mina systrar med familj samt mina föräldrar. Mina föräldrar vägrar flyga annat än direkt så för dem blir det runt 8k med Emirates för de andra strax under 5k med TK - skiljer 2-3 timmar i flygtid i bägge riktningar.Ovan utgår från CPH.Klicka för att utvidga...
Precis. Det är väl därför Norwegian flyger direkt några månader under vintern. Priserna med de var lägre än hos Emirates när jag kollade för vår senaste resan (som blev med Norwegian). Men långt ifrån låga i absoluta termer. Nästa samma produktion som på rutter till Kanarieöarna men jag gissar en högre intäkt och vinst.

Norwegian flyger till DWC som ligger lite off men under tiderna för deras flyg är det väldigt öde där, så korta köar överallt och ingen trafik på vägarna till/från flygplatsen. Dessutom avsevärt närmare Abu Dhabi om man vill dit (jag gillar det bättre än Dubai själv).

Gnopps skrev:Skatter har i praktiken ingen påverkan och valutan endast mindre påverkan på priset enkel gentemot tur&retur. Enkel gentemot tur&return prissättning bestäms med flygbolagens logik för att kunna få så mycket pengar som möjligt per biljett.Klicka för att utvidga...
Jag tog en extra titt och du har rätt, men såg också att skatten försvinner 1 juli. Här är ett exempel med qatar där det blir 32 usd enkel väg.

1741614616189-png.163250

:
1741614649584-png.163251

matstatman skrev:Jag tog en extra titt och du har rätt, men såg också att skatten försvinner 1 juli. Här är ett exempel med qatar där det blir 32 usd enkel väg.Klicka för att utvidga...
Nu hänger jag inte med. Jag tolkade ditt inlägg som att skatterna påverkades beroende på om man reste enkel eller T/R. Att skatten försvinner ett visst datum påverkar väl inte det här?

Gnopps skrev:Nu hänger jag inte med. Jag tolkade ditt inlägg som att skatterna påverkades beroende på om man reste enkel eller T/R. Att skatten försvinner ett visst datum påverkar väl inte det här?Klicka för att utvidga...
Jag tänkte att den svenska flygskatten var mycket mer än 32 usd, typ i nivå med 320

airac skrev:Precis. Det är väl därför Norwegian flyger direkt några månader under vintern. Priserna med de var lägre än hos Emirates när jag kollade för vår senaste resan (som blev med Norwegian). Men långt ifrån låga i absoluta termer. Nästa samma produktion som på rutter till Kanarieöarna men jag gissar en högre intäkt och vinst.Norwegian flyger till DWC som ligger lite off men under tiderna för deras flyg är det väldigt öde där, så korta köar överallt och ingen trafik på vägarna till/från flygplatsen. Dessutom avsevärt närmare Abu Dhabi om man vill dit (jag gillar det bättre än Dubai själv).Klicka för att utvidga...
Tyvärr verkar Norwegian inte ha publicerat någon tidtabell för nästa vinter, hade hoppats på att de skulle vara igång i slutet av oktober och kunna få med föräldrarna där...

TP12 skrev:Tyvärr verkar Norwegian inte ha publicerat någon tidtabell för nästa vinter, hade hoppats på att de skulle vara igång i slutet av oktober och kunna få med föräldrarna där...Klicka för att utvidga...
De började i december denna säsong. Flightconnections visar tidtabell från december i år med, så ja det är först efter höstlovet.

TP12 skrev:Är ju en premie för direktflyg gällande Emirates och Etihad. Sitter och kollar biljetter till Dubai under höstlovet för mina systrar med familj samt mina föräldrar. Mina föräldrar vägrar flyga annat än direkt så för dem blir det runt 8k med Emirates för de andra strax under 5k med TK - skiljer 2-3 timmar i flygtid i bägge riktningar.Ovan utgår från CPH.Klicka för att utvidga...

Vad för premie är det? Likaså för Qatar? Något som alltså inte var förut med tanke på det rejält höjda priset på bara något år…

wenne87 skrev:Vad för premie är det? Likaså för Qatar? Något som alltså inte var förut med tanke på det rejält höjda priset på bara något år…Klicka för att utvidga...
Inte en premie i sig, utan att direktflyg för det mesta har ett högre pris än flyg med anslutning.

Finns ofta fina kampanjer där Dubai är extremt billigt om man väljer ett stopp, Swiss i business under 10k såg vi ju i augusti, sitter just nu på palmen i Dubai som jag bokade under den kampanjen.

Gnopps skrev:Inte en premie i sig, utan att direktflyg för det mesta har ett högre pris än flyg med anslutning.Klicka för att utvidga...
Ja exakt - direktflyg är dyrare för att folk är villiga att betala mer. Brukar vara i Dubai en sväng kring höst/vinter och ha med lite familj som åker på revenuebiljetter - tycker nog att priserna ligger på samma nivå som senast åren. Med ett byte med TK eller Qatar ca 4500 - 5500 pp/ToR och med Emirates 7500-8500 för direktflyg.

Nu när kronan stärkts så ser det ut att ha gått ner någon hundring eller så.

Gjorde bokningen åt föräldrarna nu över höstlovet. Ca 7 250 per person för direkt CPH-DXB ToR. Hade man gått via någon OTA istället för direkt med Emirates så hade man kunnat komma ner ca 3-400 pp.

Helt ok pris jämfört med vad de andra bolagen tar med byten tycker jag nog (om man nu vill flyga direkt).

Total priceDKK 9,872.00​Taxes and fees​DKK 1,476.00​Carrier-imposed charges​DKK 2,300.00​Airfare​DKK 6,096.00​Payment type​American Express , ending XXXX​Passengers​2​

Back