Flyg till Maldiverna, poäng, flygbolag

chrloc skrev:Tack för utmärkta tips!Har redan insett en del av det du tipsar omBilligaste affärsbiljett runt 40.000 pp, känns inte aktuelltAustrian/Swiss+cash upgrade var ett bra tips! Antar att man måste betala biljetten och chansa på att det blir upgrade?Sökt på LH kampanj, res 2 i business billigt, hittar ingenting!Vill resa 6-7 nätter slutet av dec-början av jan...……..Klicka för att utvidga...

Du menar runt nyår 2020-21? Då har du ett antal förutsättningar som inte är i din favör:

1. Högsäsong i normala fall

2. Corona

3. En av få destinationer man kan åka till

4. Väldigt begränsat utbud överlag

5. Sent ute

6. Risker för ändringar pga Corona

Använda ITA Matrix är mitt tips och sök på datumspann som ger bäst värde för pengarna.

Sen har inte Austrian och Edelweiss avgångar varje dag så ditt fönster blir väldigt smalt. Jag tittade på Austrian som redan är slutsålda i Business över nyår.

Jag skulle öppna upp för andra bolag om ni vill komma iväg. Naturligt val är Qatar i nuläget.

Yes 2020-2021 Vill resa ut 1-5/1 och vara borta ca 6-8 dygn.

Började titta på Qatar och Emirates i Economy innan jag kom på idén att använda EB-poäng.

Ang cash upgrade med Swiss: Hur snabbt brukar man få svar på begäran?

Ser att man kan boka biljett och hålla den i 72h (mot avgift) sedan avboka

Bad resebyrån leta platser i Y/B etc för att kunna uppgradera med poäng

Hon föreslog enligt nedan.

Känns dock riskabelt att köpa dessa biljetter och ev inte få upgrade

B - klass inkl bagage Austrian Airlines

02 jan Arlanda 09.35 11.50 Wien 20.05 - Male 09.05 03 jan

10 jan Male 10.25 - 16.30 Wien 17.20 - Arlanda 19.40

Pris 16.298:-/pers

B komb med Y klass inkl bagage Swiss

02 jan Arlanda 16.20 - 18.45 Zurich 21.50 - Male 11.20 03 jan

10 jan Male 13.15 - 19.45 Zurich 20.50 - Arlanda 23.20

Pris 16.311:-/pers

Med tanke på de omständigheter som @Senator identifierar ovan så tror jag du kan räkna med att det nästan säkert att du *inte* kommer kunna få en uppgradering med eb poäng de datumen.

Jag skulle absolut inte betala för de biljetterna med det som mål. Bättre isåfall att lägga ut på billigare economy och spendera det på plats, eller bita i det sura äpplet och betala för bekräftad business.

Ok får nog bli vanliga köpta biljetter

Kollar nu economy Qatar eller Emirates

Qatar fördel: Många avgångar, mindre risk för avbokning

Emirates: Bra hemresa, man kan sova 8 timmar på flygplatshotell

Se nedan

Vad tänker ni?

QR 10.300kr

Ut 2/1

15.25-23.35/01.50-06.20 Finns alla dagar

Hem 8/1

19.55-22.55/01.50-06.30 Finns bara ti,to,lö

19.55-22.55/08.00.12.40 Sova i Qatar Finns alla dagar

EK 9516kr

Ut 2/1

14.20-23.45/02.40-07.45 Finns on,fr,lö,sö

Hem 8/1 eller 9/1

18.20-21.35/08.30-12.15 Sova i Dubai Finns on,fr,lö,sö

chrloc skrev:Ok får nog bli vanliga köpta biljetterKollar nu economy Qatar eller EmiratesQatar fördel: Många avgångar, mindre risk för avbokningEmirates: Bra hemresa, man kan sova 8 timmar på flygplatshotellSe nedanVad tänker ni?QR 10.300krUt 2/115.25-23.35/01.50-06.20 Finns alla dagarHem 8/119.55-22.55/01.50-06.30 Finns bara ti,to,lö19.55-22.55/08.00.12.40Sova i Qatar Finns alla dagarEK 9516krUt 2/114.20-23.45/02.40-07.45 Finns on,fr,lö,söHem 8/1 eller 9/118.20-21.35/08.30-12.15 Sova i Dubai Finns on,fr,lö,söKlicka för att utvidga...
Jag tror du skall undvika sova över i Dubai då det kräver PCR test med intyg som jag gissar blir en utmaning att lösa på hemresan från Maldiverna. Qatar tror jag inte ens släpper in er så ni måste stanna ”airside” och inte gå genom immigration.

Om ni verkligen vill iväg så hade jag fokuserat på ett upplägg med rakaste vägen och minst risker. En övernattning i Dubai eller Doha komplicerar och ökar risken för strul.

Glöm inte att köpa till extra försäkring samt kolla också hur ni skall få till PCR intyg där ni bor runt Nyår.

Senator skrev:Bra tips. Det anses nog som transit och borde vara okKlicka för att utvidga...

Swiss begärde i gate intyg om negativt pcr-test för alla som skulle boarda plus bekräftelse av försäkring när vi flög till Dubai i veckan. Märkte inte av undantag för transit men det kanske fanns få sådana passagerare.

Konklusionen är väl att i förväg noga kolla med det flygbolag man avser flyga med.

Tänkte Airport Hotel i Dubai inom flygplatsen dvs transit, men om ni tror det är riskabelt kör vi bara snabbaste vägen!

chrloc skrev:Ok får nog bli vanliga köpta biljetterKollar nu economy Qatar eller EmiratesKlicka för att utvidga...

Vet inte hur mycket du bryr dig om EuroBonus-intjäning men kollade snabbt på ITA Matrix och hittade t.ex. Turkish ARN-IST-MLE (overnight på det långa benet åt båda hållen) - utfärd 4:e januari med 6-8 nätter i bokningsklass E med generösa 100% intjäning. Ca 9 200 kr pp och 10 400 baspoäng pp in.

Har inte beaktat eventuella covid-regler...

folo skrev:Vet inte hur mycket du bryr dig om EuroBonus-intjäning men kollade snabbt på ITA Matrix och hittade t.ex. Turkish ARN-IST-MLE (overnight på det långa benet åt båda hållen) - utfärd 4:e januari med 6-8 nätter i bokningsklass E med generösa 100% intjäning. Ca 9 200 kr pp och 10 400 baspoäng pp in.Har inte beaktat eventuella covid-regler...Klicka för att utvidga...

Jag har rest med Turkish till Maldiverna och uppskattade mycket att det var nattflyg åt båda hållen. Maxade tiden på resorten både på dit- och hemresa. Hellre en halvdag extra på en resort på Maldiverna än en natt på flygplatshotell, om ni frågar mig. Med reservation för coronaregler, förstås.

Absolut intressant att tjäna in EB-poäng!

Tänkte dock lite mer komfort denna gång, därav jagandet efter businessbiljetter via poäng, men det har jag gett upp

Hur är Turkish i komfort/service? (Jmf med Qatar/Emirates)

Qatar Airways har väl krav på både mask och visir om jag minns rätt så känns väl som det bolag med lägst komfort f.n. av ovan tre.

Landar i att boka Qatar

Hem finns 2 flyg från Male:

19.55 eller 20.55

Hur sent kan man flyga från hotellen?

Värt att ha mer tid i Male eller Doha ?

Flyger economy hem och business ut

Bokar resa tillMaldiverna med Qatar i januari 2021

Ut 15.25-09.00 Business

Hem 19.55 eller 20.55 Economy

01.50 går sedan flighten DOH-ARN

Skulle ni välja hemresa från Male 19.55 eller 20.55?

Hoppas också på upgrade till Business, kan även betala vid gate.

Finns det något sätt man kan kolla om 19.55 eller 20.55 är mest fullbokad?

Synpunkter på de två olika flighterna?

chrloc skrev:Bokar resa tillMaldiverna med Qatar i januari 2021Ut 15.25-09.00 BusinessHem 19.55 eller 20.55 Economy01.50 går sedan flighten DOH-ARNSkulle ni välja hemresa från Male 19.55 eller 20.55?Hoppas också på upgrade till Business, kan även betala vid gate.Finns det något sätt man kan kolla om 19.55 eller 20.55 är mest fullbokad?Synpunkter på de två olika flighterna?Klicka för att utvidga...

Det går att kolla hur mycket Qatar säljer på den sträckan men inte utan att veta vilket datum som gäller. Har svårt att se det spelar någon större roll på hemresan om du tar 19:55 eller 20:55.

Jag googlade fram detta själv gällande uppgraderingar:

https://www.qatarairways.com/en/offers/upgrade-offer-faqs.html

https://www.qatarairways.com/en/upgrade-on-departure.html

https://www.qatarairways.com/en/Privilege-Club/upgrade-at-the-airport.html

Våra vänner på FlyerTalk har en tråd om ungefärliga priser:

Cash upgrades on QR - FlyerTalk Forums

chrloc skrev:Bokar resa tillMaldiverna med Qatar i januari 2021Ut 15.25-09.00 BusinessHem 19.55 eller 20.55 Economy01.50 går sedan flighten DOH-ARNSkulle ni välja hemresa från Male 19.55 eller 20.55?Hoppas också på upgrade till Business, kan även betala vid gate.Finns det något sätt man kan kolla om 19.55 eller 20.55 är mest fullbokad?Synpunkter på de två olika flighterna?Klicka för att utvidga...

Nyfiken bara, aldrig åkt med Qatar, men är det förmånligt att uppgradera biljetten till högre klass med Qatar? Är det en bra deal så att säga?

Jag har känslan av att det allt som oftast är "dyrare" att uppgradera biljetten än vad det kostar att köpa klassen man uppgraderar till i från början? Både när det gäller cash och poäng-uppgraderingar.

Har bara erfarenhet från SAS i detta fallet, så ingen aning om detta är samma för Qatar, därav min nyfikna fråga!

Mja, Qatar har ofta hyfsade kampanjpriser på sin Business. Har t ex åkt till Korea t o r för ca 16k SEK i vintras innan pandemihysterin. Då var det fina Q-suite på långa benen. Så oftast bättre att boka business direkt än att chansa och ändå få lägga typ lika mkt eller mer på att uppgradera.

Hittade bra pris med Qatar igår:

Business ut (R-klass) och Economy hem i början av januari

Idag har de billigaste Businesssbiljetterna försvunnit och priset är avsevärt högre, morr!

Klurar på om man ska ha is i magen och hoppas att de billigaste Busniessbiljetterna kommer tillbaka eller bara boka nu.

Vad tror ni?

chrloc skrev:Idag har de billigaste Businesssbiljetterna försvunnit och priset är avsevärt högre, morr!Klicka för att utvidga...
Stalltipset är att boka direkt om man ser bra priser...

chrloc skrev:Klurar på om man ska ha is i magen och hoppas att de billigaste Busniessbiljetterna kommer tillbaka eller bara boka nu.Vad tror ni?Klicka för att utvidga...
Testa en annan webbläsare, ibland får man upp olika priser/erbjudanden baserat på tidigare historik.. Vet inte om Qatar håller på med sådant iofs. Men gisningsvis har biljetterna med det billigare priset tagit slut.

Back