Senaste nytt

Flyg extra bekvämt mellan Oslo och Stockholm

SK989

Medlem
Från Norge alltså, men fungerar det från Sverige? Sverige bryter ju mot avtalet EU och UK har att det räcker med Nationellt ID kort för resa mellan EU och UK och vägrar släppa igenom folk i passkontrollen för resa till UK med nationellt idkort.
Svenska passpolisen följer svenska regler, som inte anpassats vad gäller möjligheten att resa med nationellt ID-kort till Storbritannien om man har "settled status" enligt Brexit-avtalet mellan EU och Storbritannien. Och det är fel förstås men svenska myndigheter följer oftast svenska regler tills de ändras.

När det gäller det här fallet - att resa mellan Sverige och Norge på en icke-Schengen flygning - är saken enklare. Reser man direkt från en Schengenstat till en annan räcker nationellt ID enligt svenska regler och då tillämpar passpolisen dem. Jag tvivlade aldrig på att norska eller svenska gränskontrollen skulle krångla utan det var snarare Ethipoian jag var orolig för.
 

Erik M

Medlem
Egencia säger att man måste vara på plats 2 timmar innan avresa för att åka med Ethiopian ARN-OSL

Vet någon varför det? För att hinna stå i passkö? Eller kommer jag bli stoppad någonstans, om jag inte är på plats så tidigt?
 

Erik M

Medlem
Jag pratade just med deras Area Manager i Stockholm. Han sa förvisso att flera timmar i förväg är vad de rekommenderar ... men när jag förklarade att jag hittar på Arlanda, har pass, inget bagage osv så är det bara att dyka upp vid boarding-gaten i tid. De börjar boarda ca 45 minuter före avgång. Check-in i bemannad disk stänger dock 1 timme före avgång.
 
Jag pratade just med deras Area Manager i Stockholm. Han sa förvisso att flera timmar i förväg är vad de rekommenderar ... men när jag förklarade att jag hittar på Arlanda, har pass, inget bagage osv så är det bara att dyka upp vid boarding-gaten i tid. De börjar boarda ca 45 minuter före avgång. Check-in i bemannad disk stänger dock 1 timme före avgång.
Tack för info, bra att veta. Ska åka med den linjen snart. Siktar på att vara på plats på T5 runt 06 (flyget går 07.50), strax efter att värsta morgonrusningen är över. Vet du om Ethiopian har FastTrack för Star Alliance Gold på Arlanda? I så fall lär det gå väldigt smidigt.
 

Brandten

Medlem
Tack för info, bra att veta. Ska åka med den linjen snart. Siktar på att vara på plats på T5 runt 06 (flyget går 07.50), strax efter att värsta morgonrusningen är över. Vet du om Ethiopian har FastTrack för Star Alliance Gold på Arlanda? I så fall lär det gå väldigt smidigt.
Nu var det visserligen en stund sedan (inaugural flight ARN-OSL) men då var det fast track.
 
Toppen