Senaste nytt

Flyg eller Hyrbil mellan Wellington och Napier ?

JimmyH

Medlem
Hej!

Har en awardresa bokad i sommar med New Zeeland som ett delmål, vi kommer landa i Wellington den 19 Juni och har sen ett flyg till Papeete från Aukland den 26 Juni. Planen var att ta hyrbil hela vägen från Wellington men såg att det finns gott om award platser på sträckan Wellington - Napier.

Nån här som flugit den sträckan ? Vad missar vi genom att inte ta bil ?

Tacksam för tips!
 

Hachans

Medlem
Ni missar fantastisk natur, snygg utsikt och så.

Flyg till Napier sparar ni ju inte så himla mycket distans på heller.

Så mitt råd är att skita i det och köra bil hela vägen för upplevelsens skull!
 

intuition

Medlem
Jag antar att du avser flyga NZ och då är inte min erfarenehet helt relevant, men tänkte ändå bara nämna det. Jag flög AKL-NPE och skulle avråda från att flyga korta sträckor, iallafall med Jetstar. JQ ställde in returen med någon timmes förvarning med enbart ett SMS-besked (ingen ombokning till senare flyg). Enligt taxi-cauffören var det standard. JQ vill visa upp en tidtabell som matchar NZ, men har svårt att fylla flygen och ställer in så fort loadfactor är för liten.
Det verkar som att man på Nya Zealand inte har någon skyldighet att transportera enligt biljetten utan flygbolaget kan komma ur det ansvaret genom att erbjuda pengarna åter. (Återigen kanske bara JQ specifikt, men kan vara värt att undersöka. Att bli strandad och i sista sekund försöka hitta hyrbil eller annat flyg kan bli svindyrt)
 

JimmyH

Medlem
Tack , blev en hyrbilsbokning med Avis igår då 10k eurobonus poäng lockade lite med. Låter ju på er som det var rätt val :)

Blev istället lite andra ändringar av flyg gjorda idag.

Byte av flight mellan Auckland och Sydney till NZ107 med avgång 11:00 för att få lite mer timmar där , det innebar tyvärr också ett byte från businessclass till economy men nu har vi lite drygt 21 timmar i Sydney. Optimalt hade varit att få plats på NZ103 som hade gett 23½ timmar i Sydney.

Vad tror ni om möjligheterna att vara tidigt ute på flygplatsen och se om man kan få byta plan vid incheckningen ?

Den andra ändringen blev direktflyg till Stockholm med TG960 istället för via Frankfurt , kanske ändrar denna igen om det skulle dyka upp något i First men det ser mörkt ut tycker jag.
 

nissefalk

Medlem
Tack , blev en hyrbilsbokning med Avis igår då 10k eurobonus poäng lockade lite med. Låter ju på er som det var rätt val :)

Jag gör samma bilresa med hyrbil från Avis bokad i 10k kampanjen i slutet av April men jag tror tyvärr inte att Nya Zeeland ingår i kampanjen, jag bokade ändå via kampanjen eftersom hyran i alla fall räknas mot högre status med Avis.
 
Toppen