Senaste nytt

Flight Availability verktyg

pqvst

Medlem
Jag ser ganska många som postar info om tillgänglighet i olika bokningsklasser. Jag har två frågor:

1. Vilka verktyg använder ni?
Några gamla trådar tipsar om "FlightStats.com" men den verkar inte fungera längre. Själv hittade jag denna (efter lite googling). Den verkar funka.
https://flightavailability.bcdtravel.com/OnlineInfo/En/MnAvlMain.aspx

2. Vad exakt betyder siffrorna?
Siffrorna verkar bara gå mellan 0-9. Är det ett absolut värde? Alltså 3 betyder "3 platser", och 9 kanske betyder "9 eller fler"). Eller är det typ en "tillgänglighetsfaktor" där 0 betyder "inga", 3 betyder "några" och 9 betyder "många"?

T.ex. för SK964 Dec 15 (HKG-ARN):
BookingClass - Seat Availability
C - 3
D - 3
Y - 9
S - 9
E - 9
M - 9
V - 9
O - 9
G - 9
N - 9

1: ExpertFlyer
2: Siffrorna betyder hur många platser flygbolaget är villig att sälja i respektive bokningsklass för tillfället.
Inte hur många lediga platser som finns.

Vissa flygbolag eller GDS visar 4, 7 eller 9 som max.

1. Vilka verktyg använder ni?
Expertflyer. Kostar en slant men har det mesta plus alerts så att man kan bevaka viss flight och klass

2. Vad exakt betyder siffrorna?
Hur många biljetter flygbolaget vill sälja just nu i respektive klass. 9 betyder 9 eller fler.
Viss korrelation finns mot hur fullt planet är, men man ska inte övertolka dessa siffor. Står det 0 så behöver inte kabinen vara full, den kan vara halvtom men bolaget vill just nu inte sälja fler platser.

1. Expertflyer, Amadeus Selling Platform, KVS Tool
2. 3 betyder 3 platser tillgängliga i bokningsklassen och 9 betyder minst 9 platser tillgängliga. Härstammar från hur det ser ut i GDS:en. Screenshot från Amadeus nedan där vi ser att bookningsklass + sifferindikator bara får vara två tecken vilket innebär att vi inte kan skriva ut exakt hur många platser som finns tillgänliga för varje bokningsklass bara genom att söka i GDS:en.

upload_2017-12-13_11-37-12.png

För att se det exakta bokningsläget behöver du tillgång till passagerarlistan för flighten där samtliga bokningar samt bokningsklass och kabinklass visas.

Last edited:
Ok. Tack för info. Intressant.

Finns det någon fördel med Expertflyer eller andra verktyg (som kostar) jämfört med den jag hittade (som är gratis)?

(Vill någon testa med Expertflyer för att se om den visar samma som jag fick fram för SK964 Dec 15?)

Du kan jämföra med Amadeus GDS själv:) Här är din flight.

upload_2017-12-13_11-48-27.png

Ser ut att stämma, vore konstigt annars då jag vet BCD använder Amadeus bl.a. som GDS.

Du verkar inte kunna få fram seatmap för din flight samt att i Expertflyer och KVS Tool kan du också söka efter bonusplatser.

Toppen