Senaste nytt

First till Australien/Nya Zeeland vintern 2018/2019

ericwg

Medlem
Hej!
Jag och frun planerar en resa nästa vinter till Australien och Nya Zeeland på ca 4-6 veckor med en 1-åring. Kommer bokas med *A award och en 2-4-1-voucher.

Då vi behöver lite framförhållning på detta är planen att boka (ARN-)FRA-BKK-SYD med Thai F som verkar ha bra tillgänglighet redan nu. Ambitionen blir att försöka knipa i prioritetsordningen Lufthansa, Asiana och ANA 2 veckor innan för att variera inför hemresan.

Fördelen med Lufthansa är att vi kan fortsätta med Thai F till SYD sen om man får till det tidsmässigt tänker jag, med dem andra blir det C. Ambitionen här är också att prova både A380 och 747. Har läst att man verkar kunna råka ut för gamla F-kabinen hos Thai BKK-SYD på 747 vilket inte känns så kul.

I och med att hemvägen blir låst när vi åker verkar det bli AKL-BKK-FRA(-ARN) med Air New Zealand i C först och F resten med Thai.

Frågan är vad det finns för hål i denna plan? Något man kan förbättra eller göra annorlunda? Önskar er hjälp i detta :)

Givet att man reser med barn så funderar man också på om man ska köra C den snabbare vägen direkt via BKK, plus att man sparar 60k poäng :)

Hej.. vi vet inte nu om Lufthansa kommer köra A380 mellan FRA och BKK vintern 2018-19. Sista datum för Lufthansa är
FRA-BKK LH778 ut 2018-03-23 med retur
BKK-FRA LH779 hem 2018-03-24
När W18 kommer igång igen runt sista oktober, 2018 har Lufthansa en A340-600 med First på rutten just nu, men det kan ändras.

Thai verkar lämna rutten BKK-FRA-BKK med A380 runt 2018-03-25 men det verkar återkomma till slutet av oktober 2018. Jag hade bokat rakaste vägen med barn..

Hej!
Jag och frun planerar en resa nästa vinter till Australien och Nya Zeeland på ca 4-6 veckor med en 1-åring. Kommer bokas med *A award och en 2-4-1-voucher.

Då vi behöver lite framförhållning på detta är planen att boka (ARN-)FRA-BKK-SYD med Thai F som verkar ha bra tillgänglighet redan nu. Ambitionen blir att försöka knipa i prioritetsordningen Lufthansa, Asiana och ANA 2 veckor innan för att variera inför hemresan.

Fördelen med Lufthansa är att vi kan fortsätta med Thai F till SYD sen om man får till det tidsmässigt tänker jag, med dem andra blir det C. Ambitionen här är också att prova både A380 och 747. Har läst att man verkar kunna råka ut för gamla F-kabinen hos Thai BKK-SYD på 747 vilket inte känns så kul.

I och med att hemvägen blir låst när vi åker verkar det bli AKL-BKK-FRA(-ARN) med Air New Zealand i C först och F resten med Thai.

Frågan är vad det finns för hål i denna plan? Något man kan förbättra eller göra annorlunda? Önskar er hjälp i detta :)

Givet att man reser med barn så funderar man också på om man ska köra C den snabbare vägen direkt via BKK, plus att man sparar 60k poäng :)
Partypooper som man är så måste jag meddela att AKL-BKK inte har direkt bra tillgänglighet med Air New Zealand. De släpper generellt rätt dåligt med awards på sina longhaul. Det positiva är dock att du kan flyga med Thai business, om de inte ändrar plan är det B787-9 som är det senaste tillskottet i Thais flotta.

Om jag vore er och ni vill maximera detta skulle jag titta på följande.
ARN-FRA Lufthansa Business
FRA-BKK Thai First
BKK-SYD Thai First

AKL-SYD Air New Zealand Business
SYD-BKK Thai First
BKK-ICN Thai First
ICN-FRA Asiana First
FRA-ARN SAS/Lufthansa Business

Utresan FRA-BKK bokar ni sedan om till i första hand
FRA-HKG Lufthansa First
HKG-BKK Thai First

Alternativt om ni kan få till följande
FRA-HND Lufthansa First
TYO-BKK Thai First

Sista alternativ är
FRA-SIN/PVG/PEK Lufthansa First
SIN/PVG/PEK-BKK Thai/Air China/Signapore Airlines Business

Kan ni inte ändra till något av detta får Thai First duga :)

Intressant tråd för mig som funderar på något mycket närliggande (FRA/MUC-Australien med bara ett byte pga Aegean), också detta nästa vinter.

En sak jag sett som kanske vore intressant att kolla upp närmare, är att Melbourne generellt har betydligt bättre tillgänglighet än Sydney som destination när man kommer från Europa/Asien. Bra att tänka på om man kan avstå från first (BKK-SYD).

Toppen