Senaste nytt

Finnar slutar med incheckningsdiskar och börjar ta betalt för förhandsbokade säten

Gnopps

Medlem
I ett led att erbjuda "smoother departures" kommer Finnair ta bort sina personliga incheckningsdiskar för ekonomiklassresenärer och ersätta dem med diskar för avlämning av bagage. Fler incheckningsautomater kommer installeras på flygplatserna.

Finnair säger i ett pressmeddelande att "The customer will be assisted and guided at the airport even better than before". Vi får se hur de tänkt sig detta, hur kan man få bättre service med mindre personlig kontakt? Jag checkar in över nätet så det gör mig inte så mycket, men gillar inte att bli fråntagen valmöjligheten.

Vidare tas även möjligheten att förboka sittplats redan vi reservation bort om man inte betalar en tilläggsavgift.

Press-release:
https://newsclient.omxgroup.com/cdsPublic/viewDisclosure.action?disclosureId=490462&lang=en
 
Ungefär som när RyanScare ville börja ta betalat för toalettbesök i kabinen. Att flyga med vissa bolag är snart nästan som att åka boskapsvagn på 40-talet :p
 

Kricka

Medlem
Jo, i princip så är det samma sak som gäller på SK inrikes men med EBG går
det fortfarande att checka in hos en levande människa..
 

Kristofer

Medlem
Finns det ens en manuell disk för Economy utrikes på SAS? Har bara blivit handbagage alternativt businessdisk för mig senaste tiden - så jag har inte kollat så noga - men har bara noterat bagage drop för Economy.
 

Jonas C

Medlem
Finns det ens en manuell disk för Economy utrikes på SAS? Har bara blivit handbagage alternativt businessdisk för mig senaste tiden - så jag har inte kollat så noga - men har bara noterat bagage drop för Economy.
Jo på ARN och hubbarna tycks manuella disken för Economy ha upphört helt och hållet sedan några år tillbaka. Sist jag reste med baggage var i somras, och minns att kön till bagage drop var kilometerlång. Tog nästan en halvtimme att köa, ser verkligen ingen mening alls med detta. Det är nog på tid att SAS inför self-service drop off snart, om inte facken börjar bråka…
 
Toppen