Senaste nytt

Finnair söker stark partner

Kanske lite förenklat även att titta på CPH:s geografiska marknadsnärhet, utan att beakta att stor del av denna marknad sannolikt prioriterar LH, KL m fl...

För AY tror jag nog det skulle vara mycket intressant med IAG, och en beröringspunkt finns ju redan i Flybe Nordic.
Men jag är inte lika säker på att IAG skulle se tillräckligt stora möjligheter i förhållande till riskerna.

Last edited:
Det bästa för oss Svenska skattebetalare är nog att dela upp SAS i tre delar så kan Sverige och Norge gå ihop med Finnair. Sen kan danskarna fortsätta med sina strejker bäst dom vill. Då den danska delen av SAS tynger resultaträkningen så vore detta ett önskescenarie...

Vet ej om ni hört de senaste nyheterna från AY, men förhandlingarna med facket gick åt skogen. Detta innebär att under 2014 kommer AY att outsourca tre av sina longhaul till någon bemanningsbolag men målet är att 10 longhaul linjer ska bemannas av utlänsbemanningsbolag per sista december 2015. Totalt 250 kabin anställda kommer att säga upp så ni som flugit med AY kommer att se en stor skillnad i framtiden...

Vet ej om ni hört de senaste nyheterna från AY, men förhandlingarna med facket gick åt skogen. Detta innebär att under 2014 kommer AY att outsourca tre av sina longhaul till någon bemanningsbolag men målet är att 10 longhaul linjer ska bemannas av utlänsbemanningsbolag per sista december 2015. Totalt 250 kabin anställda kommer att säga upp så ni som flugit med AY kommer att se en stor skillnad i framtiden...

Urk, enda et flyselskap på min no-fly-lista?

Har du en link til mer info om dette?

Optimala skulle väl i det sammanhanget vara att sätta all Asien-trafik i Helsingfors och USA-trafiken i Oslo. Men då kommer bråkstakarna på andra sidan sundet börja bråka och ha sig och då är vi tillbaka på ruta 1 avseende SAS framtid...
:)

Tror inte att det finns i Finnairs tankevärld att inleda någonting med SAS. Då skulle säkert man propsa på att all asientrafik skulle in i det fin-fina CPH-navet. Gärna via ARN

Om det blir bättre, sämre eller någon skillnad alls återstår att se, bara bra erfarenheter av utländsk bemanning på SAS.

Överlag tycker jag nog utvecklingen är olycklig men mer ur perspektivet att om något går snett så är outsourcad personal betydligt mer låst i sina möjligheter att gå utanför ramarna. Servicenivån behöver det inte vara något fel på. Men när är ett bolag inte längre Skandinaviskt, Finskt, Norskt? Namnet är ju snart det enda som är kvar...

Överlag tycker jag nog utvecklingen är olycklig men mer ur perspektivet att om något går snett så är outsourcad personal betydligt mer låst i sina möjligheter att gå utanför ramarna. Servicenivån behöver det inte vara något fel på. Men när är ett bolag inte längre Skandinaviskt, Finskt, Norskt? Namnet är ju snart det enda som är kvar...

Som jag skrev i en annan tråd, det finns inte så många Sony prylar som är Made in Japan heller.

Som jag skrev i en annan tråd, det finns inte så många Sony prylar som är Made in Japan heller.

Nä, förvisso, och inte speciellt mycket från IKEA elelr HM är gjort i Sverige... Och i många avseenden har högkostnadsländer som Sverige, Norge och Finland vant sig med att outsourca produktion av varor under en ganska lång tid. Tjänster har däremot varit en något mer skyddad verkstad. Till syvende og sidst behöver även vi i Norden/Europa jobba och alla kan inte ha hög utbildning. När vi då outsourcar även tjänster som traditionellt varit svåra att flytta ut skapar vi ett framtida problem. Dock har vi själva försatt oss i denna situation.

Toppen