Senaste nytt

Finnair förnyar sin flotta

Precis som @lucasd säger - det stämmer inte helt att det är en förnying som presenteras. Fram tills de får nya Embraer E195-2 så önskar de lease föregående generation A320/A321 för att avlasta, dvs de med V2500 och CFM56-motorer.
Finnairs narrowbodyflotta är väldigt gammal jämfört med t ex SAS och Norwegian.

Riktigt bra! Är trött på att akta mig för att hamna med ATR propellerplan för HEL-ARN benet, vilket är väldigt vanligt på tidiga morgonflighterna.
Men har de sagt något om ATR? Jag tror att de kommer att finnas kvar. Här är Finnairs egen press-release

Står bara att de flyger ATR och Embraer i sitt bolag 'Norra', inte att de ska sluta flyga ATR.

Det är ju inte direkt så att SAS har slutat med ATR heller, så tyvärr behöver man nog fortsätt se upp med det på diverse intra-scandinavia rutter :(

Precis som @lucasd säger - det stämmer inte helt att det är en förnying som presenteras. Fram tills de får nya Embraer E195-2 så önskar de lease föregående generation A320/A321 för att avlasta, dvs de med V2500 och CFM56-motorer.
Finnairs narrowbodyflotta är väldigt gammal jämfört med t ex SAS och Norwegian.
Precis. Den här föryngringen har varit aktuell i minst 10 år och de har hela tiden kommit till beslutet att inte fatta ett beslut. Så detta är nog ett litet steg framåt, men det går inte att kalla det föryngring ännu.

Finnair har en väldigt lustig modell men riktigt tråkiga flygplan för kortare turer inom EU, sen slänger man in en A350 på HEL-LHR ibland som totala motsatsen och ett av de bästa short-haul flighter som finns i Europe. Och påtal om A350 så givet storleken på flygbolaget är deras longhaul riktigt imponerande. Läste nu att de till och med har en till A350 för leverans senare i år.

Det är ju dock en betydligt mer acceptabel modell att sitta i en rackigt gammalt plan 50 min i luften mellan ARN och HEL och sen ha en fint plan till HKG i 14h, jämfört med tvärtom..

Toppen