Senaste nytt

Finnair - Avios

Axxo

Medlem
Såg att jag har cirka 40 000 k avios på mitt finnair konto.

1. Är det samma utbud på Finnair Awardresor som BA hemsida? / Är det värt att föra över?

2. Går det att föra över sina Avios från Finnair till BA?

Funderar på att börja samla Avios via Platimum.

Såg att jag har cirka 40 000 k avios på mitt finnair konto.

1. Är det samma utbud på Finnair Awardresor som BA hemsida? / Är det värt att föra över?

2. Går det att föra över sina Avios från Finnair till BA?

Funderar på att börja samla Avios via Platimum.
1. Tillgång till awards på finnair flyg är inte samma utan kan variera om du bokar som AY+ medlem med AY+-avioser kontra som BAEC medlem med BA-avioser. Priser i avioser är synkade mellan BAEC och AY+, men priser för "skatter och avgifter" är inte synkade. Så om det är värt eller inte beror alltså på om du hittar tillgång till platser och vad skatter avgifter blir. Det finns inget generellt svar utan du måste säka upp den award du vill boka i båda systemen för att vet säkert.
2. Nej, inte för närvarande

Ett exempel:

CPH-HEL 24-31 maj.
På outbound kan BAEC-medlemmen bara boka plats på en avgång medan en Finnair platinum kan boka på samtliga avgångar. Bokar man identiska resor blir skatter för Finnair-medlemmen 783SEK och 899SEK för BAEC medlemmen.

Skärmavbild 2024-05-19 kl. 09.37.58.png

Skärmavbild 2024-05-19 kl. 09.38.33.png

Andra sträckor kan ha helt andra resultat.

PS om man kan dra någon slutsats av detta exemplet vet jag inte, men om man jämför avgiftsspecifikationen ligger hela diffen i YQ. AY+ debiterar 232 kr i YQ medan BAEC debiterar 348 kr YQ. Den siffergode ser att diffen är 116 kr, dvs exakt 50% mer. Den konspiratoriske triggas av en så otroligt jämn och fin procent-siffra även om kauasiltet inte kan påvisas ;)

Min fru får in en del Avios genom att bo på Scandic men är en bit kvar tills vi kan köpa någon vettiga resa, går det att köpa en flygresa även om man inte flugit med Finnair någon gång och bara har Avios poängen?
Finns det några hack man kan göra för att öka intjäningen av Avios förutom att flyga typ som att teckna Fortum el-avtal för Sas-eurbonus poäng? Som inte är för kostsamma.
Har dom någon liknande som Amex 2 för 1 som finns för Sas eurobonus?
Tolkar jag poäng tabellen rätt att det kostar 60,000 poäng för att flyga till tex Seoul tur och retur?

Tack på förhand.

Toppen