Senaste nytt

Förstaklassbiljett för barn, priokort?

Jag satt och försökte boka X2000 Stockholm C - Oslo S för mig och min 10-årige son och noterade att inga förstaklassalternativ kom upp. Jag är helt medveten om att man betalar fullt pris för barn i första klass och noterade att alternativen kom upp om jag markerar honom som vuxen istället. Redan där är det rätt puckat. Alternativen med fullt pris borde ju komma upp även med honom markerad som barn. Det är marginellt dyrare för en sådan resa.

Ok, det kanske funkar att boka honom som vuxen men då känns det som jag vill ha priopoäng för det också och det går inte att ha priokort för barn normalt sett.

Hur gör ni andra? Har ni ett priokort med fejkat födelsedatum för barnen?

• Gilla
Reactions: Gus
Jag brukar boka barn som vuxna. Brukar välja att köpa priopoängsbiljett just eftersom de inte har intjäning. Men att jag ljuga om ålder för att få priopoäng på fullprisbiljett känns å andra sidan helt OK.

På samma tema är barn under 2 år som sitter i knät officiellt gratis i första klass, nyhet för mig!

Man får väl inte upp något förstaklassalternativ för att barn inte är tillåtna i förstaklass på SJ. Det är så jag alltid tänkt i alla fall.

Man får väl inte upp något förstaklassalternativ för att barn inte är tillåtna i förstaklass på SJ. Det är så jag alltid tänkt i alla fall.
Precis som att man inte får förbjuda finnar, pingstvänner eller döva från att åka första klass får man inte förbjuda barn. Det SJ gör är att de inte erbjuder de generösa barnrabatterna i första klass, vilket de såklart inte behöver göra.

Min son åkte i första klass första gången när han var en knapp vecka. På den tiden var det smidigare för alls eftersom konferenskupen fanns kvar.

Det står på SJs hemsida att barn får åka förstaklass om de bokas som vuxen. Har också tidigare gjort så men inte med priokort. Jag tror helt enkelt att det är klart tveksamt att neka barn för att de är just barn förutsatt att de betalar.

EDIT: Sen på bollen uppenbarligen.

Jag brukar boka barn som vuxna. Brukar välja att köpa priopoängsbiljett just eftersom de inte har intjäning. Men att jag ljuga om ålder för att få priopoäng på fullprisbiljett känns å andra sidan helt OK.
Tyvärr verkare det som personnummret måste vara till en existerande person vid registrering, dvs inte endast korrekt checksumma. Kan man boka det på min frus prio men låta honom resa tro?

Har haft samma problem. Men nu är flickan nyss fyllda 15 och är inte längre barn utan ungdom enligt SJ.

"Resa i 1 klass (dagtåg)
Om du vill resa med barn, till och med 15 år, i 1 klass kan du boka barnet som ungdom men priset är detsamma som för vuxen. Ett barn under två år kan resa kostnadsfritt med en vuxen om barnet sitter i den vuxnes knä. "

Saxat från SJs hemsida.

Precis som att man inte får förbjuda finnar, pingstvänner eller döva från att åka första klass får man inte förbjuda barn. Det SJ gör är att de inte erbjuder de generösa barnrabatterna i första klass, vilket de såklart inte behöver göra.

Min son åkte i första klass första gången när han var en knapp vecka. På den tiden var det smidigare för alls eftersom konferenskupen fanns kvar.

Det står på SJs hemsida att barn får åka förstaklass om de bokas som vuxen. Har också tidigare gjort så men inte med priokort. Jag tror helt enkelt att det är klart tveksamt att neka barn för att de är just barn förutsatt att de betalar.

EDIT: Sen på bollen uppenbarligen.
Sedär, alltid lär man sig något nytt, väldigt bra att veta.

Hänger inte helt med gällande diskrimineringsliknelsen. Finns väl tex barnfria hotell?

SJ skulle nog kunna välja att ställa 18-årsgräns till förstaklass. Legalt tror jag att det håller faktiskt.

Däremot så skulle det säkerligen bli ett himla liv när nån nekas resa med barn då trots att de betalade fullpris. SJ är nog inte så intresserade av negativa rubriker. Enklare då att sätta som regel att i förstaklass betalar alla "vuxenpris" samt ta bort alternativet om man anger barn som resenär. Vi som reser med barn och hänger på BC vet då oftast om möjligheten, men samtidogt hålls förstaklassavdelningen relativt barnfritt. Generellt tror jag förstaklassresenärer oftast föredrar någorlunda barnfritt.

När jag reser brukar jag irriteras mer på de som envisas med att ta jobbsamtalen i 110 dB samtalsstyrka ombord på tåget. Jag begär inte tyst avdelning, men helst skrikfri iaf.

Toppen