Senaste nytt

Första flyg försenat vid längre awardresa

D.A

Medlem
God kväll

Vore tacksam för snabb hjälp angående min awardresa hem.

Vi är nu på flygplatsen och vårt första flyg från Auckland till Sydney (Air NZ) har blivit försenat och det ser ut som om vi kommer att missa vårt anslutningsflyg från Sydney till Singapore (Singapore airlines i business).

I Singapore har vi ett längre stopp (ca 1 dag) och vårt flyg till Frankfurt går 3/3 13.55 (Singapore airlines).

Frågor:

Till vem ska jag vända mig om i missar anslutningen i Sydney och behöver få vårt flyg ombokat?

Kan det bli problem med att bli ombokad till business? Vad är mina rättigheter?

Finns det andra flyg i business från Sydney till Singapore?

Förslag på annan rutt till Frankfurt som inte går via Singapore? Anslutningsflyg i Frankfurt går 3/3 21.50)

Svaren på frågorna finns sannolikt på vårt forum men är lite stressad just nu så hjälp tas gärna emot.

Tack så mycket

// D.A

Har du en genomgående biljett så bokar flygbolagen om dig. Dock kan det vara så att dom bokar snabbast möjliga till er slut destination

God kväll

Vore tacksam för snabb hjälp angående min awardresa hem.

Vi är nu på flygplatsen och vårt första flyg från Auckland till Sydney (Air NZ) har blivit försenat och det ser ut som om vi kommer att missa vårt anslutningsflyg från Sydney till Singapore (Singapore airlines i business).

I Singapore har vi ett längre stopp (ca 1 dag) och vårt flyg till Frankfurt går 3/3 13.55 (Singapore airlines).

Frågor:

Till vem ska jag vända mig om i missar anslutningen i Sydney och behöver få vårt flyg ombokat?

Kan det bli problem med att bli ombokad till business? Vad är mina rättigheter?

Finns det andra flyg i business från Sydney till Singapore?

Förslag på annan rutt till Frankfurt som inte går via Singapore? Anslutningsflyg i Frankfurt går 3/3 21.50)

Svaren på frågorna finns sannolikt på vårt forum men är lite stressad just nu så hjälp tas gärna emot.

Tack så mycket

// D.A
Som du fått svar på så ska de boka om dig i samma klass. Singapore flyger väl 2-3ggr per dag till sydney så borde vara rätt lugnt. Vill du hellre åka något annat så får du nog leta fram och föreslå själv. Tex om du vill åka Sydney-bangkok-xxx

exakt vilken avgång är det från sydney du tror du missar?

Vilken är slutdestinationen?
Fundera på vad som är viktigast, stopp i Singapore, eller komma till slutdestinationen, det avgör hur du ska prata med de som hanterar ombokningen.
Med lite tur finns inga awards på det ni bokas om till, då kan det bli bokningsklasser som GER poäng.

• Gilla
Reactions: Gus
Inget du behöver "oroa" dig över, då resan är påbörjad är det flygbolagen som löser detta på bästa sätt och finns inga krav på att det måste finnas några bonusbiljetter eller liknande.
Det troligaste är att du blir ombokad på en senare flight till Singapore med något av de bolag som flyger den sträckan.
Du kommer i första hand bli ombokad till business, om det skulle vara så att business är fullt på alla flyg ni kan bokas om till finns det dock risk för att det blir ekonomi eller premium economy. Då får ni överväga om det är värt att vänta på att det ska finnas business eller ej. Jag tror dock inte att ett sådant scenario inträffar då det är Corona-tider just nu och planen går typ halvfulla för det mesta verkar det som.

Då ni har nästan ett dygn i Singapore kommer detta med 99,9999% säkerhet att lösa sig utan problem. Worst case scenario bokar de om hela er resa hem till något annat bolag, du behöver inte ens bry dig om Frankfurt, de kommer boka om dig till din slutdestination om det behövs.

Det är flygbolagens ansvar att du kommer hem till din destination.
Om det blir försenat, gå till transfer diskarna så löser det sig där om ni inte redan bokats om när du sitter på planet.

Toppen