Senaste nytt

Försening pga flygplatspersonalen

Ogar

Ny medlem
Hej! Första inlägget för mig på detta forum (dock flitig läsare) så vet inte om jag är på rätt plats men hoppas på förståelse!

Jag skulle ha flygit med SK001 idag men vi blev kvar i Luleå pga att de som lastar flygplanet körde in i luckan till lastutrymmet så att den måste repareras. Vi kommer få ett nytt flyg till ARN men jag kommer bli kraftigt försenad till min slutdestination som är inrikes med ca 10 timmar.

Det jag undrar är om detta räknas som en oförutsedd händelse eller om flygbolaget hade kunna undvika detta (sett mot vad som står i EU förordningen om flygförsening)? Har någon erfarenhet av denna typ av förseningar och fått igenom en claim om €250 mot SAS?

Mvh
Ogar

Hej! Tänkte bara lämna en uppdatering på hur det gick.

Blev försenade 2:30 från LLA och missade anslutningsflyg till AGH. Istället för att behöva vänta till kvällsflyg blev vi inbokade till MMX och sen taxi till AGH.

Ordinarie slutdestinationstid var 09:20, de facto tid vi anlände AGH var 16:00. (Med kvällsflyg till AGH hade tiden blivit 19:00)

Fyllde i en claim på SAS hemsida. Fick svar efter 2 arbetsdagar, de behövde en fullmakt för att jag representerade flera (mig + sambo). Mejlar tillbaka och efter ytterligare 2 arbetsdagar får jag svar att vi är berättigade till €250*2 enligt 261/2004. Vi valde istället att få 25.000*2 med Eurobonus-poäng vilket blev inlagt idag på mitt konto.

Summasummarum: 6 dagar totalt från flighten var vi ersatt med 50k Eurobonus-poäng som redan trillat in på kontot.

Mvh
Ogar

Toppen