Senaste nytt

Försenat bagage - Amex Premium

inka

Medlem
Våra bagage (alla) blev försenat över ett dygn och jag tänkte nu fylla i anspråk från Amex Premiumkortet som jag betalade skatten för min 2-4-1 bonusresa med.

Har aldrig blivit av med ngt bagage tidigare så känner mig lite osäker gällande försäkringsanspråk. När vi anmälde vår väska försvunnen på flygplatsen vid ankomst så skapades en PIR.

Vi fick en summa pengar i samband med att PIR rapporten skapades, vet dock inte om detta var pengar från flygplatsen eller flygbolaget...inser att jag såklart borde kollat upp detta på plats, men antar att det var bagageförseningsersättning från flygbolaget. Ngn som har koll på hur det brukar vara?

Nu när jag ska fylla i mitt anspråk för Amex så kommer en fråga upp om man har för avsikt att även "claima" flygbolaget. Så då är frågan, är den ersättning jag fick på flygplatsen från flygbolaget? Brukar man lägga anspråk både Amex, flygbolaget (om det nu inte var så att det var från dem vi redan fick ersättning på flygplatsen och iså fall kan jag ju inte "claima" dem) och reseförsäkringen via hemförsärsäkringen eller är det bara via en försäkring man får/ska "claima"?

Tack!

Vi fick en summa pengar i samband med att PIR rapporten skapades, vet dock inte om detta var pengar från flygplatsen eller flygbolaget
Jag har aldrig hört talas om att flygplatsen skulle betala ut några pengar för en bagageförsening, det är mest sannolikt flygbolaget som gör det. Det är hos flygbolaget du är kund och flygbolaget kan i sin tur utse handling-agents som sköter själva hanteringen åt dem. Utgå från att pengarna du/ni fick var från flygbolaget.

Amex reseförsäkring ger, såvitt jag vet, ersättning för faktiska utlägg vid bagageförsening. Har du/ni haft utlägg för klädinköp och har kvitton på dessa går det bra att skicka in och "claima". Man kan generellt inte få dubbel ersättning för samma skada, läs ersättning från två håll. Det finns undantag om någon ersättning är schabloniserad och därför är mer för själva besväret att hantera en bagageförsening men ersättning för samma tröja/klädinköp kan man förstås bara få från ett håll. Det man kan få är om någon del av kostnaderna inte täcks av den ena försäkringen då kan man få ut den delen från en annan försäkring.

Generellt claimas kvitton med fördel mot Amex så svara nej på frågan om vidare claim mot flygbolaget. Inköp av kläder/hygienartiklar har jag fått ersatt vid tidigare tillfällen. Amex ger ingen generell ersättning vid bagageförsening.

Vi fick en summa pengar i samband med att PIR rapporten skapades, vet dock inte om detta var pengar från flygplatsen eller flygbolaget...inser att jag såklart borde kollat upp detta på plats, men antar att det var bagageförseningsersättning från flygbolaget. Ngn som har koll på hur det brukar vara?
Detta har jag aldrig hört talas om tidigare. Fick ni pengar kontant vid disken när ni gjorde PIR-rapporten? o_O:) Hur mycket då? Och vilket flygbolag och sträcka?

Hemförsäkringen brukar kunna betala en generell ersättning, utan att du behöver skicka in kvitton.
Jag trodde alltid det var ersättning mot kvitto men ser nu i min hemförsäkring (länsförsäkringar) att man får 1000 kr per försenat kolli :). Bra att veta.

Toppen