Senaste nytt

Förlorat laptop på planet

Hej!

Glömde min laptop på planet mellan ARN och GOT i onsdags. Har fortfarande inte hört något från MissingX eller någon annan. Satte den mellan stolen och väggen så jag börjar fundera på om ingen har hittat den hitills. Har varit väldigt svårt att få tag i någon som varit villig att gå in i planet och kika. Eftersom planet åker runt mellan en massa olika flygplatser kan det bli svårt att hålla koll på vart den kommer att hittas. Får hoppas det är en ärlig människa som hittar den till slut. Eftersom datorn vid tillfället bara låg i ett fodral finns det inga personliga märkningar på den som kan hjälpa någon annan att identifiera ägaren.
Finns det några stalltips på hur man förbättrar utgångsläget i den här situationen? Någon funktion inom SAS som är mer hjälpsam?

Jag glömde laptop väska på planet hem från Oslo för något år sedan. Kom på det när jag satte mig i taxin på Arlanda. Då gick jag helt enkelt till incheckningen och fick mycket bra hjälp av killen där, som till och med via crew base fick tag på numret och ringde till pursern på flyget som hade gått av skift. De hade hittat den och lämnat till lost and found. Som hade stängt. Så det blev att komma tillbaka nästa dag.

Men med den insyn jag fick genom det tack vare att han gick långt utanför reglerna var att... Vänta. Det är de som städar som tar hand om den normalt, och inte sas personal. De lämnar i sin tur till uppsamling på flygplatsen och till slut landar det på Arlandas lost and found. Det är ingen som hör av sig till dig även om det hade funnits personliga tillhörigheter utan du måste kolla med dem under öppet tider.

Normalt ska den väl hittas och hämtas redan vid första städningen. Är den hyfsat liten och väl gömd så är det onekligen en risk att den inte hittas förrän senare under dagen. Fan vet vad man gör då, men håll koll med tex flight radar på vilka sträckor det planet flyger under dagen. Worst case går du kanske jaga flera lost and found...

Det är ingen som hör av sig till dig även om det hade funnits personliga tillhörigheter utan du måste kolla med dem under öppet tider.
Stämmer detta är det rent ut sagt förbannat värdelöst! :mad: Finns det ett telefonnummer eller adress väl synligt förväntar jag mig att bli kontaktad. Allt annat är enligt min mening ren skandal och ett fullständigt bottennapp i servicevilja! Men det kanske är så illa...

Det är inte lätt att få tag i någon idag. Tanken med MissingX är väl bra, men jag kan bara söka på Landvetter och Arlanda. Om datorn hittas i Östersund vet inte systemet om det. Finns för många fallgropar i systemet, på Landvetter t.ex. kan jag inte ringa till hittegodsavdelningen för dom vill inte prata i telefon. Dom har en mejladress ... som dom inte svarar på. Jag måste alltså åka dit för att fråga, alternativt hoppas att dom lägger in i MissingX. Nu är jag inne på dag 2 och börjar misströsta rejält. Även om Menzies eller vem du nu är som städar, verkligen släpar fötterna efter sig med att returnera till hittegods så borde den ju kommit dit nu. Hoppas verkligen inte att man stjäl hittegods under nattstäd men det är väl lika bra att inse att det är det som hänt. Man känner sig handlingsförlamad.

Stämmer detta är det rent ut sagt förbannat värdelöst! :mad: Finns det ett telefonnummer eller adress väl synligt förväntar jag mig att bli kontaktad. Allt annat är enligt min mening ren skandal och ett fullständigt bottennapp i servicevilja! Men det kanske är så illa...
Tyvärr är det min uppfattning. Det ligger någonstans mellan ground handling bolaget, swedavia och de som swedavia outsourcar städningen till och de som swedavia outsourcar hittegods till. Att ha många olika kockar inblandade i det här det ännu lättare för var och en av dem att smita undan ansvar.

Edit: jag ska tillägga att det är i min erfarenhet stor skillnad om det är SAS ombordpersonal som faktisk hittar prylen, det är under ordinarie tider, och det finns något identifierbart. Vet flera kollegor som fått glömda saker levererade både till loungen eller till gaten på nästa flyg.

I mitt fall fungerade det inte eftersom jag kom in med sista flighten med det flygplanet så det gick direkt till städning. Och i TS fall så låter det ju som det kan vara så att den låg tillräckligt "undangömd" för att den inte syns om man bara går förbi, och då är det nog först städ som hittar den.

Hoppas verkligen inte att man stjäl hittegods under nattstäd men det är väl lika bra att inse att det är det som hänt.
Tyvärr låter det ju som det när det var så lång tid - jag trodde det var typ i morse du tappat den.

Tyvärr är nog risken inte obefintlig att en passagerare som suttit där på senare flight "gjort ett fynd" heller :/

Man känner sig handlingsförlamad.

Ja servicen och möjligheten att få ett faktiskt besked är riktigt usel.

Min dotter glömde sina hörlurar på planet och dom fick vi tillbaks via Bagport på Arlanda. Ring dit och anmäl din dator. Dom vill ha uppgifter om Flight nr och vilken plats. Om den kommit in så är det bara att åka dit och hämta den (kostar 300 vill jag minnas) Allt som glöms på planen hamnar på Arlanda. Det tar dock upp till 3 dagar innan dom hamnar där och det är lååång väntetid i telefon för att få prata med dom.Hoppas att detta kan hjälpa dig

Vi glömde en iPad på SFO-CPH med SAS. Den fanns på hittegodsavdelningen på CPH efter någon dag. Man får lämna så mycket detaljer som möjligt så de kan matcha mot vad de har hittat. På CPH finns det en sida där de listar upphittade saker.

Toppen