Senaste nytt

Få ut mest av AmEx/Eurobonus

Mikado

Medlem
Jag har ett AmEx Premium med ett extrakort till min sambo. Vi har fått en 2-4-1-voucher och använder nu bara kortet för att samla tillräckligt med eurobonuspoäng för att ta oss dit vi vill. Mitt mål är alltså att maxa poängintjäningen.

Kan jag värva min sambo till ett nytt Amex Premium trots att han redan i dag har ett extrakort? Borde vi använda det nya kortet då i stället, för att nå upp till nästa 2-4-1?

Min plan är också att komplettera Amex med SAS MC, har inte tagit tag i det förrän nu.

Mycket tacksam för hjälp eller lästips! Har bara hittat följande och är osäker på om det gäller även för extrakort:
  • Erbjudandet gäller endast om din vän inte redan har, eller har haft, ett American Express-Kort under de senaste 6 månaderna.

Du bör kunna värva din sambo men tänk på att det inte finns något familjekonto utan då börjar poäng trilla in till Sambons konto istället, har Sambo tillräckligt mycket poäng för att kunna använda en 2-4-1?

Du bör kunna värva din sambo men tänk på att det inte finns något familjekonto utan då börjar poäng trilla in till Sambons konto istället, har Sambo tillräckligt mycket poäng för att kunna använda en 2-4-1?

Tack för snabbt svar!
Nej sambon har i dagsläget ca 5 000 poäng så där finns inte mycket att hämta. Men jag borde kunna värva sambon för att få värvningsbonus och vi båda fortsätter att använda korten som är kopplade till mitt EB-konto?

Alternativet är kanske att skaffa ett Elite för extra vouchers. Tycker dock att det är lite dyrt fortfarande. Får hänga här ett par månader till så ändrar det sig nog :D

Tack för snabbt svar!
Nej sambon har i dagsläget ca 5 000 poäng så där finns inte mycket att hämta. Men jag borde kunna värva sambon för att få värvningsbonus och vi båda fortsätter att använda korten som är kopplade till mitt EB-konto?

Alternativet är kanske att skaffa ett Elite för extra vouchers. Tycker dock att det är lite dyrt fortfarande. Får hänga här ett par månader till så ändrar det sig nog :D

Ja det borde gå. Sen kan det väl vara bra att använda det andra kortet lite också så det inte är noll kronor spenderat på det, antar att det ser lite misstänktsamt ut. Och så måste det vara värt att använda det andra kortet upp så mycket att sambon får värvningsbonusen också.
Du kan ju föra över dom poängen till ditt konto sen när ni ska boka , kostar 50 SEK/1000 poäng men då får ni mer poäng in i potten :)

Ja det borde gå. Sen kan det väl vara bra att använda det andra kortet lite också så det inte är noll kronor spenderat på det, antar att det ser lite misstänktsamt ut. Och så måste det vara värt att använda det andra kortet upp så mycket att sambon får värvningsbonusen också.
Du kan ju föra över dom poängen till ditt konto sen när ni ska boka , kostar 50 SEK/1000 poäng men då får ni mer poäng in i potten :)

Klokt! Så får det nog bli.

Ja, bara för värvningspoängen ja men du nämnde ny voucher och det får du bara genom att använda sambos kort...
Får överlägga om det kan vara värt det, vi har ändå inte möjlighet att göra mer än en longhaul per år så kanske inte behöver så mycket poäng på hans kort för att komma någon vart ändå :)

Annars kan du ju skaffa ett Amex Elite istället. Dels kan du få två vouchers istället. Dels får du 20 poäng per 100 kr istället för 15 poäng per hundring. Och dels får du 20 000 baspoäng per år (dessvärre räknas dessa endast mot status och kan inte användas för att boka resor etc). Sambon kan ju värva dig där

Annars kan du ju skaffa ett Amex Elite istället. Dels kan du få två vouchers istället. Dels får du 20 poäng per 100 kr istället för 15 poäng per hundring. Och dels får du 20 000 baspoäng per år (dessvärre räknas dessa endast mot status och kan inte användas för att boka resor etc). Sambon kan ju värva dig där

Funderade på det men tycker att det är en smula dyrt... Får fundera på saken :p

Så du är inte ute efter att maximera alltså? Vad är du ute efter då?
Maximera till lite lagom kostnad kanske :) Men har ju märkt att vad jag tycker är lagom pris har ändrats drastiskt sedan jag började läsa här inne; så det blir säkert ett Elite inom kort om jag får med sambon på tåget.

• Gilla
Reactions: Gus
Toppen