Senaste nytt

Få tre dagar med dubbla poäng med ditt SAS EuroBonus Mastercard Premium 2-4 mars 2018

Nu omfattas kreditkort visserligen av lagens ramar men framför allt omfattas de av kortutgivarens egna regler. Där ansvarig utgivande bank får lov att styra hur deras kort kan och får användas.

Så är det givetvis. Jag har dock funderat en del på det här och kan inte riktigt förstå vad kortbolagen kan ha emot användande av Betalo (så länge man hanterar det väl och betalar sina korträkningar i tid). Jag förutsätter att transaktionsavgiften som SEB Kort tar ut av Betalo är högre än vad de själva betalar till SAS/Eurobonus för poängen (annars gör de något allvarligt fel), och då borde de ju alltså gå med vinst på alla Betalotransaktioner, så varför bara inte tacka och ta emot? Inlösensavtalet som Betalo har är säkert mer pressat än det som kiosken på hörnet har, men det är ju inte så att om jag inte kan använda Betalo för att betala en räkning på 10000 så går jag istället till kiosken och köper 1000 godispåsar så att de får en högre vinst, utan istället betalar jag direkt via min bank och kortföretaget får inga pengar alls.

Varför inte bara använda AMEX kortet för Billhop/betalo istället? Kör 50/50 så blir det ju mindre per kort.

Jag kör allt med AMEX, förutom enstaka fakturor till Klarna som får gå genom Mastercard.

Jag har dock funderat en del på det här och kan inte riktigt förstå vad kortbolagen kan ha emot användande av Betalo (så länge man hanterar det väl och betalar sina korträkningar i tid).

En ren gissning, men jag skulle tro att det har att göra med penningtvätts- och terrorfinansieringskontroller. När man betalar genom Betalo blir det ett led mellan SEB och den slutliga mottagaren av pengarna som gör det mindre transparant för SEB hur betalningsströmmarna faktiskt går. Gäller det små belopp någon gång då och då spelar det inte så stor roll, men börjar det bli större pengar och ofta så är det något de måste ta höjd för i sina riskhanteringsmodeller, vilket de kanske har bedömt att det helt enkelt inte är värt att göra.

Alla bolag gör sin egen riskbedömning utifrån sin egen situation, hur väl de känner sina kunders beteenden osv., så det är inget konstigt i sig att olika finansinstitut gör olika bedömningar.

Varför inte betala dessa direkt med kort istället för att få faktura först?
(Dvs finns det någon fördel som jag missat)

Det finns inga fördelar med att göra som jag gör, det är enbart ”skadereglering” efter att frun valt klarna faktura istället för kortbetalning

Om man använder klarna konto eller faktura så går det ej att betala med kort, men det går utmärkt med tex Billhop (Mastercard)

Så är det givetvis. Jag har dock funderat en del på det här och kan inte riktigt förstå vad kortbolagen kan ha emot användande av Betalo (så länge man hanterar det väl och betalar sina korträkningar i tid). Jag förutsätter att transaktionsavgiften som SEB Kort tar ut av Betalo är högre än vad de själva betalar till SAS/Eurobonus för poängen (annars gör de något allvarligt fel), och då borde de ju alltså gå med vinst på alla Betalotransaktioner, så varför bara inte tacka och ta emot? Inlösensavtalet som Betalo har är säkert mer pressat än det som kiosken på hörnet har, men det är ju inte så att om jag inte kan använda Betalo för att betala en räkning på 10000 så går jag istället till kiosken och köper 1000 godispåsar så att de får en högre vinst, utan istället betalar jag direkt via min bank och kortföretaget får inga pengar alls.
Fast det är här du går fel i tankegången. Du tänker endast ur användarens/kundens perspektiv. Från den synvinkeln förefaller en transaktion om exempelvis 10 000 kr via Betalo eller den lokala kiosken som likvärdiga. I verkligenheten, är de väsenskilda.

Utan att bli för teknisk eller gräva ner oss i detaljer, skiljer sig en transaktion för en fysisk produkt eller en tjänst och det som banken/kortutgivaren ser som "kontanter eller kontantekvivalenta medel". Läser du kreditkortsvillkoren för i princip vilket kreditkort som helst, finner du uteslutande någon klausul om vilket maxbelopp du får lov att ta ut i kontanter under en viss angiven period. Det här har två anledningar, dels att man inte skall kunna "få tag i" stora mängder kontanter på kredit. Som banken ser på saken, ökar det deras risk för att någon tömmer kreditkortet och sedan inte kan betala tillbaka. Dels finns det bestämmelser från främst Visa och Mastercard men även American Express om att man inte skall kunna "betala en skuld med en annan skuld". Man skall alltså i stort inte kunna ta ut pengar, för att betala andra kreditkortsskulder. De vill inte medverka till att folk sätter sig i stora skuldproblem.

Det finns en anledning att man i kortvillkoren för American Express hittar följande angående kontantuttag:
Avgiften är 4 % (minst 25 kr) av det totala beloppet för alla våra kort.
För våra kreditkort tillkommer även en ränta från den dag kontantuttaget genomförs.
(Jag vet att Platinum och Centurion har lite andra villkor men såhär skriver Amex själva, poängen är att kontantuttag kostar)

Såhär skriver SEB Kort angående SAS Mastercard, både det vanliga och Premium:
3% på uttaget belopp, min 40 kr

Ovanstående bestämmelser finns, dels för att täcka upp kostnaderna som kortutgivaren betalar till bankomatägaren, för själva tjänsten, dels för att motverka eller i vart fall göra det dyrare att "snurra en skuld" genom att ta ut kontanter och betala andra skulder med. Kontanta medel, uttag, är svårare för kortföretagen att reversera. Vanliga köp i butik, för fysiska varor och tjänster är av olika anledningar enklare. Det är skillnad på 10 000 kr som tas ut eller om du gör ett köp för 10 000 kronor.

Eftersom en kortbetalning hos Betalo/Billhop räknas mot ditt kontantuttagsutrymme, utgår jag vidare från att deras inlösenavtal skiljer sig från kioskens, på så sätt att de likställs med en bankomat/kontantuttag, cash withdrawal/cash advance. Dock med skillnaden att du får poäng för en betalning via Betalo/Billhop medan du inte får poäng på ett kontantuttag i din lokala bankomat. Det är alltså någon form av blandning mellan köp och kontantuttag.

Precis som du själv konstaterar skiljer sig säkert inlösenavtalen åt mellan Betalo och den lokala kiosken. Jag tror dessutom att det finns ett maxpris, fast belopp, på en sådan "kontantdebitering" i Betalos avtal, precis som det finns fast ersättning för bankomatuttag. Med andra ord, för alla som maxar via Betalo kan SEB eventuellt göra en förlust totalt sett. Därför tolererar de en viss mängd men tackar därefter nej till affären genom att neka dig dylika transaktioner eller rent av avsluta ditt kort. Det här är en spekulation från min sida, jag har inte sett SEB Korts avtal med Betalo men har kommit i kontakt med liknande förut. Det känns därför som en hyggligt kvalificerad gissning, men jag kan förstås ha fel. Det jag vet är att det inte är en vanlig transaktion, det är skillnad på dem. Jag vet också att framför allt Visa och Mastercard har ett gäng bestämmelser globalt om vad som är accepterade användningsområden för deras kortprodukter.

Nu vet jag att detta har ältats i många spaltmeter men vill minnas att jag har sett någon skriva att det fanns relation mellan spend totalt och hur mycket som funkade på Billhop / Betalo är det någon som kommer ihåg detaljerna? Eller har jag drömt?

Toppen