En kollega hade en intressant interaktion med damen i receptionen på Eventyr för en vecka sen. Han ankom CPH med den tidiga SAS-flighten från New York och hade ett par timmar innan sin anslutning till Stockholm och tänkte tillbringa lite tid i Eventyr innan han gick genom passkontroll och gick till SAS-loungen. Han blev frågad vart han skulle åka och när han sa Stockholm så tyckte hon att han borde besöka en annan lounge istället (på andra sidan passkontrollen). Han menade att han hade gott om tid och ville besöka denna. Hon försökte då fortfarande få honom att gå till en annan lounge och sa att det kunde vara lång kö i passkontrollen. Han insisterade att han verkligen ville komma in där, och då gav hon uppgivet upp och lät honom komma in. Under tiden som han satt där så såg han två andra sällskap komma till loungen och få samma bemötande och sedan gå därifrån utan att gå in.
Med tanke på att de som driver loungen lär få betalt per besök så är det ju knappast så bra för dem att deras anställda försöker undvika besökare (min kollega var ensam i loungen, så det kanske är skönare för personalen om de slipper gäster). Att informera besökarna om att de måste passera passkontroll och bör ta den tiden i beaktande är god service, att envist försöka få en gäst att gå någon annanstans, inte lika mycket så.