Senaste nytt

Eurobonus-fråga angående statusnivån

Ossian

Medlem
Har en ganska dumsnäll fråga(?) har googlat och ej funnit något svar. Ursäktar även ifall detta är fel sätt på att få svar och om det finns en tråd för detta.

Är så att jag precis sagt upp mitt Amex Gold mot ett Amex Premium istället. Har x-antal MR-poäng som skulle göra att man får Silver-status + värvningsbonusen för Premium vilket skulle resultera i Gold-status. Frågan är då får man Gold/Silver-statusen direkt eller får man snällt vänta tills nästa kalenderår?

Just nu är jag enbart Medlem och har knappt några EB-poäng alls då det var längesen jag flög med SAS eller StarAlliance. Ska börja göra det nu.

Du måste börja med att läsa på om de olika SAS poängen.
Du får nämligen inte status hos SAS baserat på vare sig dina gamla MembershipRewards poäng (oavsett om du konverterar dessa till SAS Eurobonuspoäng eller inte) och heller inte för de poäng du får om du blir värvad.
Hos SAS finns det
1. Baspoäng, de poäng du får när du sätter din söta lilla rumpa i ett flygplanssäte och flyger ihop dina poäng.
2. Extrapoäng, de poäng som du får för alla sorters kringaktiviteter, såsom kreditkort, hyrbilar, hotellvistelser och alla andra liknande inköp och aktiviteter.
3. Statuspoäng, som räknas enbart mot din status. Dessa poäng gör att du snabbare når status men kan inte växlas in mot flygresor, uppgraderingar eller presenter i Eurobonusshoppen. Dessa poäng får du genom att ha kreditkorten SAS American Express Elite card (20 000 statuspoäng per år för 4000kr) och/eller SAS Mastercard Premium (12 000 statuspoäng, 1000 poäng per månad som du använder kortet, för 1495kr/år).

Du måste börja med att läsa på om de olika SAS poängen.
Du får nämligen inte status hos SAS baserat på vare sig dina gamla MembershipRewards poäng (oavsett om du konverterar dessa till SAS Eurobonuspoäng eller inte) och heller inte för de poäng du får om du blir värvad.
Hos SAS finns det
1. Baspoäng, de poäng du får när du sätter din söta lilla rumpa i ett flygplanssäte och flyger ihop dina poäng.
2. Extrapoäng, de poäng som du får för alla sorters kringaktiviteter, såsom kreditkort, hyrbilar, hotellvistelser och alla andra liknande inköp och aktiviteter.
3. Statuspoäng, som räknas enbart mot din status. Dessa poäng gör att du snabbare når status men kan inte växlas in mot flygresor, uppgraderingar eller presenter i Eurobonusshoppen. Dessa poäng får du genom att ha kreditkorten SAS American Express Elite card (20 000 statuspoäng per år för 4000kr) och/eller SAS Mastercard Premium (12 000 statuspoäng, 1000 poäng per månad som du använder kortet, för 1495kr/år).

Jaha, då är det bara lilla jag som har snurrat ihop och blandat allt i en rörig cocktail samt blivit felaktigt förklarad av vän eller så missuppfattade jag allt. Vet att de finns olika poäng däremot blandade jag ihop dem. Tyckte att det lät för bra för att vara sant från första början men ibland blir man för ivrig.

Så dessa poäng jag får som värvningsbonus + eventuellt konverterade MR-poäng hamnar som Extrapoäng?

Har du sagt upp ditt "vanliga" Amex med en hög MR-poäng liggande bör du rimligtvis göra något med dem så de inte försvinner ut i tomma intet.. förslagsvis så för du över dem till SAS direkt så du inte riskerar något.

Toppen