Senaste nytt

Eurobonus 2.0 - Nytt nivå over gull under vurdering

Friskytten

Medlem
Dessutom ogillar jag starkt att kortet till yttermera visso ligger i händerna på folk som inte alls flyger med bolaget. Ergo hoppas jag att det i nutida *A-anda, sker en radikal förändring i den saken. Utöver det så är ju tendensen stark inom övriga *A bolag att premiera de kunder som flyger med just dem och att vikta ner 'snyltarna'. Det betyder att det enskilda resemönstret samt bolagets geografiska tyngdpunkt allt mer blir den avgörande faktorn vid val av medlemskap. På så vis ligger EB väldigt bra till i den Skandinaviska avkroken.
Nu är jag OT, men hakar på:
Allt är relativt, som EB-medlem har jag byggt upp status även på LH-flighter och med ett förhållandevis lättfixat EBG har jag druckit champagne på Senator-lounge. :rolleyes:

Det kortet utgör en inte obetydlig belastning på *A-systemet. Någon skall ju betala för att en av deras kortinnehavare sitter och kolkar på var och varannan *A-lounge.
Någon som verkligen vet hur flygbolagen/bonusprogrammen kostnadsdelar lounger m m? Vore intressant att få en inblick i systemet. Jag trodde att A3 täckte för "sina" gäster på loungerna, men det är alltså fel?
 

Palazzi

Medlem
Nu är jag OT, men hakar på:
Allt är relativt, som EB-medlem har jag byggt upp status även på LH-flighter och med ett förhållandevis lättfixat EBG har jag druckit champagne på Senator-lounge. :rolleyes:


Någon som verkligen vet hur flygbolagen/bonusprogrammen kostnadsdelar lounger m m? Vore intressant att få en inblick i systemet. Jag trodde att A3 täckte för "sina" gäster på loungerna, men det är alltså fel?

Antar att de betalar de kostnader som krävs... Man betalar troligen i relation till antal medlemmar, och Aegean är väl ett relativt litet FFF, trots att det uppmärksammats mycket här och på entusiastsidor.

Det problemet som finns är väl snarare att Aegean devalverar det upplevda värdet för alliansens andra FFP. Lufthansa betalar nog enorma mängder pengar till t.e.x United & SAS i.o.m att man i sitt bonusprogram har en mängd medlemmar.
 
När det gäller Aegean är det ett mysterium för mig att *A fortfarande tillåter en medlem med så låga krav. Det kortet utgör en inte obetydlig belastning på *A-systemet. Någon skall ju betala för att en av deras kortinnehavare sitter och kolkar på var och varannan *A-lounge. Dessutom ogillar jag starkt att kortet till yttermera visso ligger i händerna på folk som inte alls flyger med bolaget.

Jag har till och med fått frågan i SAS Lounge i ARN om jag vet hur är det möjligt att 95% av alla som har Aegean Gold är svenskar.
 
Last edited:

Jonas C

Medlem
Jag har till och med frågan i SAS Lounge i ARN om jag vet hur är det möjligt att 95% av alla som har Aegean Gold är svenskar.

Det är ganska distukerat på FlyerTalk så jag har svårt att tro att 95% är Svenskar (möjligtvis att 95% av alla med A3*G som besöker SAS Loungen är svenskar). Dessutom så erbjöds alla som hade BMI Gold en statusmatchning till A3, så jag skulle gissa på att en stor del bor i Storbritannien. Likaså finns det många i USA som exempelvis har UA 1K, men som använder A3 för att komma in i lounger när de flyger inrikes.
 
Last edited:

flying

Medlem
Introducera fler nivåer och ytterligare späda på inflationer av ett redan utvattnat bonusprogram ännu mer verkar ju vara en lysande idé (ironi)...

Personligen tycker jag att kraften borde läggas på att göra de nivåer som finns mer attraktiva och sluta dela ut EBG kort i Conflakes paket.
 

Alx

Medlem
Jag har till och med frågan i SAS Lounge i ARN om jag vet hur är det möjligt att 95% av alla som har Aegean Gold är svenskar.

Svaret är nog ganska enkelt. Det är en extremt hög andel svenskar som reser från ARN. Det är inte utan att man blir lite förvånad över att en person som står bakom loungedisken hela dagarna inte själv kommer fram till svaret! :)
 

Jonas C

Medlem
Antar att de betalar de kostnader som krävs... Man betalar troligen i relation till antal medlemmar, och Aegean är väl ett relativt litet FFF, trots att det uppmärksammats mycket här och på entusiastsidor.

Om jag minns rätt så är det operating carrier som betalar loungeavgifter, och likaså måste operating carrier betala pengar till A3 i samband med att miles krediteras till medlemmens konto. Aegean går med andra ord ut som en vinnare då jag misstänker att de drar in ganska stora pengar för dessa miles, därav anledningen till varför de fortsätter att dela ut *G som gratiskarameller (samt att de aktivt gör denna marknadsföring på sin hemsida).

Men det är visserligen sant som du säger. BC & FlyerTalk, etc ger sällan en rättvisande bild av verkligheten och jag tror fortfarande att antalet A3*G är relativt litet i förhållande till alla EBG och SEN. Däremot sprids ryktet som en löpeld mellan arbetskollegor, och likaså har bland annat CNN tipsat om A3 i en del artiklar.

Flygbolagen är förståss inte dumma. De lurkar på BC/FT och är väl medvetna om de tricks vi pysslar med här. En högt uppsatt Lufthansa chef uttryckte sig nyligen väldigt negativt om USDM award resenärer, där han sade "vi vill få bort denna ohyra från våra First Class kabiner". Detta må ha varit anledningen till varför de drog in möjligheten att boka LH F award med USDM långt innan affären med American Airlines blev klar. Jag antar att chefen i fråga har liknande saker att säga om Aegean.

Det ska med andra ord bli intressant att se om restriktioner enbart kommer att införas för program som Aegean, då programmet uppenbarligen urvattnar värdet på Star Gold, samt att det i vissa fall även driver bort kunder från Star Alliance (t.ex en före detta SEN som numera är BA Gold, men har ett A3*G som reservkort). Alternativet är ju annars att hela nivåstrukturen i Star Alliance görs om, med införandet av en ny Platinanivå och borttagning av förmåner från den befintliga Guldnivån. Men det låter jag vara osagt…
 

Jonas C

Medlem
När det gäller EBG så kan de starta med att lägga kraven på SEN-nivå. Det är allt för många EBG-kort ute redan nu. När därefter varannan norsk passagerare springer omkring med ett så blir det inte roligt!

Rent hypotetiskt skulle jag säga att det är en dålig idé. Ribban för statusnivåerna sätts helt efter hur resandemönstren och konkurrenssituationen ser ut för kunderna på hemmamarknaden. Då SAS tillskillnad från Lufthansa har en näst intill försumbar long haul verksamhet så är det inte hållbart att höja ribban till 100K. Med tanke på att Miles&More har över 20 miljoner medlemmar, jämfört med knappt 3 miljoner hos EuroBonus så är det ganska förståeligt varför nivåerna ser ut som de gör. Skulle SAS höja kravet för EBG så finns risken att man tappar många kunder till Norwegian.

Som namnet antyder är lojalitetsprogram i första hand menade att skapa lojalitet, det kortsiktiga vinstintresset kommer i andra hand. Vad många glömmer bort är att det är billigare för ett flygbolag att hålla kvar en befintlig kund än att jaga efter en ny. Det är därför en inrikes EBG kan betraktas som lönsam fastän denne inte genererar några större intäkter. Reklam för 1 person som flyger 50ggr är billigare än reklam för 50 personer som flyger 1 gång.
 
Toppen