Senaste nytt

ESTA - status för betalning

eddo

Medlem
Hej!

Planerar en resa till NYC men saknar ESTA och gjorde därför en ansökan igår. Är dock frågande till om betalningen gått igenom. Se skärmdump nedan, visserligen står det "Your payment has been submitted" men samtidigt ser ingen betalning ut att vara mottagen enligt gulmarkerat område, trots att jag betalade med amex vid ansökan igår kväll.

Kanske bara är jag som nojjar då avresa är relativt snart, men kan någon som ansökt nyligen minnas om det sett likadant ut?

Det ändrades för mig när ansökan blev godkänd.
Tack (och även tack till övriga som bidrog med input)! Du hade helt rätt, betalningsinformationen dök upp när ansökan godkändes vilket för övrigt tog ca 24h i mitt fall.

För övrigt missförstod jag information om ändringar i ESTA. Jag uppfattade att ändringar av adress för boende i USA inte krävde något nytt godkännande. Eftersom jag angett ett hotell i Washington innan jag hittat flygresan, men det slutade med att jag bokade FRA-EWR, så ändrade jag till det hotell jag bokat i NYC. Visade sig dock att det krävde nytt godkännande, vilket som tur var gick snabbt på ca 4h. Men som jag förstått det i efterhand verkar man inte ens behöva ändra till korrekt adress. Skriver det mest ifall att någon annan har samma fundering någon annan gång.

Nåväl, allt löste sig och är nu precis incheckad på Comfort Arlanda och laddar upp inför min första first-flight! :)

För övrigt missförstod jag information om ändringar i ESTA. Jag uppfattade att ändringar av adress för boende i USA inte krävde något nytt godkännande. Eftersom jag angett ett hotell i Washington innan jag hittat flygresan, men det slutade med att jag bokade FRA-EWR, så ändrade jag till det hotell jag bokat i NYC. Visade sig dock att det krävde nytt godkännande, vilket som tur var gick snabbt på ca 4h. Men som jag förstått det i efterhand verkar man inte ens behöva ändra till korrekt adress. Skriver det mest ifall att någon annan har samma fundering någon annan gång.

Behöver i princip aldrig ändra ett godkänt ESTA, adressen får man ange i APIS i sin bokning inför varje resa ändå.

Behöver i princip aldrig ändra ett godkänt ESTA, adressen får man ange i APIS i sin bokning inför varje resa ändå.
Precis. Anledningen till att jag valde att ändra var att jag läste att två saker i ett ESTA kan ändras utan att ny ansökan behöver göras - adress i USA och mailadress. Men som sagt, det krävde ändå nytt godkännande så i framtiden låter jag bli att ändra något överhuvudtaget.

Toppen