Senaste nytt

ESTA och resplan - nytt krav?

Oj, det är en bedrift - hur lyckades du bli nekad inträde då? Är det ens lagligt för dem att avvisa amerikanska medborgare!?

Var väl mitt fel egentligen. Boardade planet med mitt svensk pass. Löstes ganska snabbt med att jag plockade fram mitt pilot ID och spelade dum(are).
Men var "flaggad" i systmet i 3år... detta var Aug 2009 så är lungt nu.
 

Senator

Moderator
Min kommentar senast till samma trevliga US CBP Agent som sembl hade var:
"You guys should know me by know" (efter jag räknade 22 stämpel sedan april 2007). Svaret jag fick var: "We do, that is why I am only asking you for the four fingers on your right hand".

Kontentan är att Snowden har rätt :) Allt sparas....
 

agehall

Medlem

Med risk för att låta dryg, det står inget om att man ska ha sin resplan där. Det är själva ESTA som de rekommenderar att man ska skriva ut.

De flesta flygbolag rekommenderar också att skriva ut itinerary, gissar att de har relativt bra koll vad som underlättar för sina resenärer. American Passport and Visa Information | Virgin Australia

Det är nog mer en standarddisclaimer. Flygbolagen vill inte bli utpekade för att inte ha gjort allt, även om det är 10x vad man egentligen har som krav. Men flygbolag är inte de som bestämmer vad jag MÅSTE ha för dokumentation för att komma in i USA - det är faktiskt USA som gör. Så alla pekare till websiter som inte har ett .gov sist i domännamnet är ganska irrelevanta...
 

JensE

Medlem
Min kommentar senast till samma trevliga US CBP Agent som sembl hade var:
"You guys should know me by know" (efter jag räknade 22 stämpel sedan april 2007). Svaret jag fick var: "We do, that is why I am only asking you for the four fingers on your right hand".

Kontentan är att Snowden har rätt :) Allt sparas....
Oh ja dom har koll :)
Ibland är dom lite roliga. Förra gången jag var i Vegas.
CBP: Jens!
Yes? Svarade jag...
CBP: You lost some weight!

Så jag fick berätta hur jag hade tappat så mycket sedan förra besöket.
Att jag sedan gick upp allt jag tappade är en annan historia ;)
 

Svenska73

Medlem
Med risk för att låta dryg, det står inget om att man ska ha sin resplan där. Det är själva ESTA som de rekommenderar att man ska skriva ut.



Det är nog mer en standarddisclaimer. Flygbolagen vill inte bli utpekade för att inte ha gjort allt, även om det är 10x vad man egentligen har som krav. Men flygbolag är inte de som bestämmer vad jag MÅSTE ha för dokumentation för att komma in i USA - det är faktiskt USA som gör. Så alla pekare till websiter som inte har ett .gov sist i domännamnet är ganska irrelevanta...

Visa Waiver Program Varsågod. Det står att det är ett krav på en round trip ticket. Något jag iaf väljer att tolka att det innebär att det kan krävas att man kan visa upp bevis på en sådan biljett. Men summa summarum, oavsett hur man väljer att tolka ESTA språket så är det skit samma. Blir man tillfrågad av immigration så är det ganska smidigt att lätt kunna ge dem vad de vill ha.
 

Nemo

Medlem
Visa Waiver Program Varsågod. Det står att det är ett krav på en round trip ticket. Något jag iaf väljer att tolka att det innebär att det kan krävas att man kan visa upp bevis på en sådan biljett. Men summa summarum, oavsett hur man väljer att tolka ESTA språket så är det skit samma. Blir man tillfrågad av immigration så är det ganska smidigt att lätt kunna ge dem vad de vill ha.
Där har de lagt upp Happy Traveller pass, fast med ett "L".
image.jpg
Sorry, kunde inte låta bli :rolleyes:
 

agehall

Medlem
Visa Waiver Program Varsågod. Det står att det är ett krav på en round trip ticket. Något jag iaf väljer att tolka att det innebär att det kan krävas att man kan visa upp bevis på en sådan biljett. Men summa summarum, oavsett hur man väljer att tolka ESTA språket så är det skit samma. Blir man tillfrågad av immigration så är det ganska smidigt att lätt kunna ge dem vad de vill ha.

Ja, men det är fortfarande inte vad jag frågar om. Om det är ett faktiskt krav att man MÅSTE ha en UTSKRIVEN resplan, så ska det stå det, inte att jag måste ha en biljett ut ur landet, vilket inte är samma sak (av flera anledningar).

CBP kom inte heller med något klart svar idag när de äntligen svarade på min fråga utan kom med ett rent goddag yxskaft-svar om att man måste uppfylla flera krav.
 
Toppen