Senaste nytt

Ersättningsfråga - inställt ben på award?

Muggler

Ny medlem
Hej,

Undertecknad hade tillsammans med familj en award CPH - HKT med utresa tidigare i juli månad (d.v.s. samtidigt som SAS-strejken, Lufthansas problem etc.) med rutt:

CPH - DUS (SAS)
DUS - FRA (Lufthansa)
FRA - HKT (Thai)

Ca två månader före avresa fick vi en ombokning så att resan istället såg som följer:

CPH - DUS (Lufthansa)
DUS - FRA (Lufthansa)
FRA - HKT (Thai)

Ca en månad före avresa fick vi en ombokning så att resan istället såg som följer:

CPH - DUS (SAS)
QDUS - FRA (Lufthansa, med tåg)
FRA - HKT (Thai)

Ca två veckor före avresa ringde vi Lufthansa för att fråga hur det fungerar det med deras tåganslutningar med tanke på bagage, lounge etc. Letat på nätet men inte funnit någon information beträffande detta. Efter att ha fått förklarat närmare att vi behöver checka ut vårt bagage i Dusseldorf för vidare transport förklarar Lufthansas medarbetare på eget initiativ något i stil med "er resa ser något krånglig ut, låt mig kolla om jag kan hitta något bättre alternativ för er" och efter lite letande bokas vi istället in på direktflight med Lufthansa mellan Köpenhamn och Frankfurt och resan ser då alltså ut som följer:

CPH - FRA (Lufthansa)
FRA - HKT (Thai).

Eftermiddagen dagen före avresa plingar det till i SAS-appen och CPH - FRA är borttagen - vi fick dock aldrig någon cancellation eller så, flyget togs bara bort från appen. Vi börjar i panik samma eftermiddag ringa SAS (vi stod i telefonkö i 6 timmar, men kom aldrig fram) och till Lufthansa. Lufthansa förklarade utan vidare att vårt flyg ställts in i till följd av "technical reasons" och att några alternativ för resa till FRA inte fanns tillgängliga. Lufthansa meddelade också att om vi ändå lyckades ta oss till Frankfurt så skulle troligen ändå vi bli nekade boarding på FRA - HKT eftersom att vi inte checkat in på resans början i.e. den borttagna flighten (sic!).

Vid det här laget har det blivit kväll dagen före resan, som vi känner börja glida oss ur händerna. FRA - HKT finns kvar i appen men vi kan inte checka in varken i SAS app, Thais app eller på deras onlinemotsvarigheter, trots att det är mindre än 24h kvar till avgång. Eftersom vi satt med en hel del bokningar för vistelsen på slutdestinationen fattar vi beslutet att i egen bil köra ner till FRA för att se om resan ändå går att rädda, med alternativet att åka vidare ut i Europa på bilsemester om det skulle skita sig. Efter 8 timmar i bilen ringer vi SAS kundtjänst igen och ungefär samtidigt som vi rullar in på FRA lyckas vi komma fram. SAS lyckas då ordna så att vi plötsligt kan checka in FRA - HKT. Vi avbokar också FRA - CPH på hemresan eftersom vi behöver få hem bilen från FRA. Vi tog kort upp ersättningsfrågan innan vi skyndade iväg till vårt flyg och agenten sa att vi inte kunde räkna med ersättning för bilresan eftersom vi inte stämt av den med SAS innan, men att vi kunde försöka.

Vi är förstås väldigt tacksamma att vi i dessa tider överhuvudtaget kom iväg på resan, men funderar ändå vad vi är berättigade till i ersättningsväg? Om inte SAS vill medge ersättning för bilresa och därtill kopplade kostnader (broavgifter, bensin, parkering m.m.), är vi då berättigade till ersättning enligt flygförordningen istället? Är det Lufthansa eller SAS vi ska framställa kravet hos?
 
Hej,

Undertecknad hade tillsammans med familj en award CPH - HKT med utresa tidigare i juli månad (d.v.s. samtidigt som SAS-strejken, Lufthansas problem etc.) med rutt:

CPH - DUS (SAS)
DUS - FRA (Lufthansa)
FRA - HKT (Thai)

Ca två månader före avresa fick vi en ombokning så att resan istället såg som följer:

CPH - DUS (Lufthansa)
DUS - FRA (Lufthansa)
FRA - HKT (Thai)

Ca en månad före avresa fick vi en ombokning så att resan istället såg som följer:

CPH - DUS (SAS)
QDUS - FRA (Lufthansa, med tåg)
FRA - HKT (Thai)

Ca två veckor före avresa ringde vi Lufthansa för att fråga hur det fungerar det med deras tåganslutningar med tanke på bagage, lounge etc. Letat på nätet men inte funnit någon information beträffande detta. Efter att ha fått förklarat närmare att vi behöver checka ut vårt bagage i Dusseldorf för vidare transport förklarar Lufthansas medarbetare på eget initiativ något i stil med "er resa ser något krånglig ut, låt mig kolla om jag kan hitta något bättre alternativ för er" och efter lite letande bokas vi istället in på direktflight med Lufthansa mellan Köpenhamn och Frankfurt och resan ser då alltså ut som följer:

CPH - FRA (Lufthansa)
FRA - HKT (Thai).

Eftermiddagen dagen före avresa plingar det till i SAS-appen och CPH - FRA är borttagen - vi fick dock aldrig någon cancellation eller så, flyget togs bara bort från appen. Vi börjar i panik samma eftermiddag ringa SAS (vi stod i telefonkö i 6 timmar, men kom aldrig fram) och till Lufthansa. Lufthansa förklarade utan vidare att vårt flyg ställts in i till följd av "technical reasons" och att några alternativ för resa till FRA inte fanns tillgängliga. Lufthansa meddelade också att om vi ändå lyckades ta oss till Frankfurt så skulle troligen ändå vi bli nekade boarding på FRA - HKT eftersom att vi inte checkat in på resans början i.e. den borttagna flighten (sic!).

Vid det här laget har det blivit kväll dagen före resan, som vi känner börja glida oss ur händerna. FRA - HKT finns kvar i appen men vi kan inte checka in varken i SAS app, Thais app eller på deras onlinemotsvarigheter, trots att det är mindre än 24h kvar till avgång. Eftersom vi satt med en hel del bokningar för vistelsen på slutdestinationen fattar vi beslutet att i egen bil köra ner till FRA för att se om resan ändå går att rädda, med alternativet att åka vidare ut i Europa på bilsemester om det skulle skita sig. Efter 8 timmar i bilen ringer vi SAS kundtjänst igen och ungefär samtidigt som vi rullar in på FRA lyckas vi komma fram. SAS lyckas då ordna så att vi plötsligt kan checka in FRA - HKT. Vi avbokar också FRA - CPH på hemresan eftersom vi behöver få hem bilen från FRA. Vi tog kort upp ersättningsfrågan innan vi skyndade iväg till vårt flyg och agenten sa att vi inte kunde räkna med ersättning för bilresan eftersom vi inte stämt av den med SAS innan, men att vi kunde försöka.

Vi är förstås väldigt tacksamma att vi i dessa tider överhuvudtaget kom iväg på resan, men funderar ändå vad vi är berättigade till i ersättningsväg? Om inte SAS vill medge ersättning för bilresa och därtill kopplade kostnader (broavgifter, bensin, parkering m.m.), är vi då berättigade till ersättning enligt flygförordningen istället? Är det Lufthansa eller SAS vi ska framställa kravet hos?
Lufthansa bör väl vara motpart då det är deras inställda flyg som orsakade problemet. Möjligen slingrar de sig genom att SAS ändrade bokningen till att börja i Frankfurt med Thai vilket kan tolkas som att ni inte längre har ett avtal med Lufthansa utan med Thai. Vet inte om ni kan ha något att hämta från kort eller hemförsäkring, värt att ställa frågan till de bolagen.
 
Toppen