Senaste nytt

Ersättning vid missad anslutning

KRYSS

Medlem
Hej,
ni får ursäkta om jag missat när jag sökte på forumet men hittade inte riktigt det jag sökte. Som jag förstått så är det endast Europeiska bolag som har bra ersättning om man missar anslutning samt kommer för sent till målet?

Emirates har ingen ersättning alls?

Mina föräldrar + syster åkte från Nya Zealand via Brisbane till Dubai där de skulle byta för att ta sig till Stockholm. Flyget var 2H sent från Brisbane så de blev nekade ombordstigning i Dubai fast gaten inte var stängd. Jag fick inte mer info än så. Men gaten var öppen fortfarande som de förstod det. Så de blev ombokade till dagen efter. Missförstod jag inget så får de boende och middag.

Finns det något mer att hämta från Emirates? eller är det bara till att lusläsa hemförsäkring + kortförsäkring? Hade de kunnat begära uppgradering på nästa flyg som de blev ombokade till?

Det är alltså bara Europeiska bolag man får 600Euro om man blir försenad? Hade de flygit med SAS eller Lufthansa eller Finnair så hade de fått pengar per person + boende + mat? (Nu vet jag inte om varken SAS/Lufthansa/Finnair flyger den ruten men är intresserad på hur reglerna fungerar överlag).
 

jumbooze

Medlem
Hej, EU regler reglerar ersättning för europeiska bolag oavsett sträcka och alla bolag vid flyg som går från en europeisk flygplats.
Här så har man ingen laglig rätt att luta sig mot men jag skulle iaf klaga hos Emirates för att se om de kompenserar något goodwill mässigt ( inga garantier men försöka duger även om "oljebolagen" inte har så gott rykte när det gäller den här typen ).
 

KRYSS

Medlem
Tack. De är hemma välbehållna nu. Det verkar som om det kommer lite pengar från både hemförsäkring och kreditkortet. De har hört av sig till Emirates men inte fått något svar. De blev förresten inte bara nekade ombordstigning. De hade gett bort deras platser så det fanns inte plats för alla att åka med längre. Fast gaten inte var stängd.
 
Toppen