Senaste nytt

Ersättning för borttappat bagage?

lejonel

Ny medlem
Flög från Köpenhamn till Frankfurt idag. I samband med detta så har Luftansa tappat bort mitt bagage. Anmälde detta i infon på Frankfurt flygplats och fick ett casenr. Blev då även informerad om att det inte är säkert att dom hinner leverera mitt bagage till mitt hotell innan det är dags att flyga hem igen om tre dagar. Så fick infon att jag har rätt att köpa ersättningsprylar, kläder m.m. Dock fick jag inget svar på exakt vad jag fick köpa. Fanns tydligen ingen fullständig info om detta enligt hon i infon.

Så vad gäller, vad får jag köpa för att sedan få ersättning för detta?
Hade bland annat med mig kostym + finskor då jag ska på finare tillställning under torsdagen. Har jag rätt att köpa en ny kostym + finskor? Utöver detta hade jag necessär, två par chinos och två skjortor med tröja till. Får jag köpa detta också?

Någon som vart med om liknande och vet hur man ska gå tillväga för att slippa köpa massa nytt för egna pengar då min vistelse här behöver dom kläder jag packat med mig.
 

FF#1

Medlem
Trist med försvunnen väska...

Min väska försvann med Lufthasa här om året.
Köpte lite kläder för att klara första dagen. (byxor, pike, underkläder)
Väskan kom dagen efter på eftermiddagen.

Sen sökte jag ersättning för dem.... tog evigheter (6 månader) innan de tillsist godtog och betaldade ut pengarna.

Om de vägrar att betala och då får det skriftligt så kan din rese/kortförsäkring betala.
Är det jobbresa och du är anställd, så är det troligt att även arbetsgivaren har en försäkring.
Brukar vara ett högsta belopp på vad man får köpa efter olika tider.

Kanske någon som har mer koll på rimliga nivåer på lufthansa, men har du flugit dit för att göra "kostym jobb" så bör du kunna köpa kostym och skor
 

Homer

Medlem
Räkna inte med att Luftwaffe är mer generösa än SAS



ERSÄTTNING
Den exakta definitionen av vad som är rimligt beror på din individuella situation, syftet med och längden på din resa. SAS anser att 75 EUR per person och dag är ett rimligt belopp vid bagageförsening. Du måste begränsa dina utgifter till rimliga nödvändigheter. Observera att detta är ditt ansvar. Ersättning för extra utgifter baseras alltid på giltig dokumentation, så kom ihåg att spara alla kvitton. Du måste kunna bevisa omfattningen av din förlust.


Försenat, förlorat eller skadat bagage | SAS
 

lejonel

Ny medlem
Tack för svaren. Köpte en kostym och lite annat nödvändigt nu på morgonen, får se hur lång strid det blir mer LH gällande detta.

Ingen uppdatering från LH gällande mitt bagage ännu. Vad händer om det är försvunnet och dom ej finner det? Är en hel del värde i denna väska med tanke på alla kläder m.m
 

Homer

Medlem
Tack för svaren. Köpte en kostym och lite annat nödvändigt nu på morgonen, får se hur lång strid det blir mer LH gällande detta.

Ingen uppdatering från LH gällande mitt bagage ännu. Vad händer om det är försvunnet och dom ej finner det? Är en hel del värde i denna väska med tanke på alla kläder m.m

Borta mer än 21 dagar har du rätt till ersättning 1 131 SDR (ca 14.500sek)

Article 17, paragraph 3 in the Montreal Convention states:
“If the carrier admits the loss of the checked baggage, or if the checked baggage has not arrived at the expiration of twenty-one days after the date on which it ought to have arrived, the passenger is entitled to enforce against the carrier the rights which flow from the contract of carriage.”

Montreal Convention https://www.iata.org/contentassets/fb1137ff561a4819a2d38f3db7308758/mc99-full-text.pdf
 
Toppen