Senaste nytt

Erfarenheter som nybörjare med Senator

intuition

Medlem
Tänkte att det kunde vara lite kul att samla in lite erfarenheter av alla nybörjare. Jag gissar att det finns en del här som visserligen är vana resenärer men som inte är inlästa på alla detaljer och undantag som ett nytt program medför .

Vi har väl alla lite olika erfarenheter och förväntningar på SEN. En del kanske orimliga men ändå kul att höra både plus och minus och saker som överraskade (däremot inte kommentarer om att det är ju självklart eller det är bara att läsa programmreglerna typ)

Jag börjar med min första swiss-biljett någonsin:

Svårt att boka på Swiss.com, sajten accepterar inte M&M numret som automatiskt fylls i i inloggat läge

Omöjligt att lägga in ett EB nummer på mitt resesällskap. Gick att addera men försvann. Gick bara att lösa i manuell disk på CPH

Inget fritt sätesval som SEN eftersom det är light biljett. Det hade jag förväntat mig skulle ingå, men sådana är reglerna.
Blir inte bättre av att app och sajt säger " välj plats, från 0kr" och sedan tar fullpris för alla platsval.

Positiv dock att deras auto-seating vid incheckning ger mig platser på första rad i ekonomi kabinen. (Förhoppningsvis inte en slump eller för att jag checkade in som seq 4)
Mitt sällskap sattes på 4f och jag på 4e, dvs sittplats. Ingen seat block, 4d kom en resenär utan status (boardade iaf i sista grupp)

Ingen fast track på CPH.
På GVA står det i appen under biljett-detaljer "dra nytta av fast lane , boka tid här"
Känns väldigt krångligt att behöva boka tid. Det visar sig att det är en betaltjänst dessutom.
Matchar inte alls mina förväntningar på SEN status.

Boardinggrupp 2, men de slog samman 1&2 så det var först ändå.

LH appen kändes seg och inte lika tydlig eller omfattande som sas appen. Gate kom upp bara minuter innan boarding. Cph appen hade gate tidigt och pingade äver om en sen gate change. LH gjorde inget mer än att fylla i info i BP ljudlöst

A220 var trevlig upplevelse. Rad 4 är kanske normalt en business rad, benutrymmet var iaf helt OK. Sätesbredden också bra, sitta i mittsäte var helt OK, betydligt bättre än SAS plus på A320

Ingen recognition. Hade inte förväntat mig det heller. Tog lång tid att serva kabinen, 35 minuter efter takeoff på en 2 timmar flygning, och då delade de ut vattenflaska till alla. Jag tror det gick att köpa annat, men ev försäljning startade först efter alla fått vatten och troligen bakifrån . Ung personal, väldigt professionella.

Avstigning i GVA på plattan och med buss. Business fick egen buss och övriga resenärer hölls tillbaka, en modell jag uppskattar.

La ett bud på uppgradering på returen. Min bid 70 CHF, inte jätteattraktivt. Men jämfört med "instant upgrade" för 2100 DKK var det ett kap. Gick igenom på mindre än 12 timmar.

Last edited:
Den biten om "välj plats, från 0kr" har jag också stört mig på när jag bokat Economy Light.

Och LH/Miles&More apparna är väldigt dåliga jämfört med SAS. Störigt också att de är två olika appar, även om jag förstår att M&M är programmet för många bolag. Men LH själva borde kunna erbjuda alla M&M funktionalitet i sin egna app.

Detta är min upplevelse av min första SWISS-flygning som nybliven SEN-medlem, och med en biljett i Eco Light.

Bokade resan CPH-ZRH-GVA-ALC t/r via Lufthansas hemsida, och hade inga problem med mitt nya M&M-nummer som automatiskt fylldes i.

Jag håller med om att SAS-appen känns bättre än Lufthansas, som kan upplevas som både långsam och förvirrande.

Förväntade mig inte heller att få fritt sätesval, och såg i appen att det kostade pengar. Men när online check-in öppnade, ungefär en dag innan avgång, kunde jag välja säte kostnadsfritt i hela kabinen för alla segment på utresan. Jag valde fönsterplats på raden bakom business på samtliga flygningar.

Jag fick tillgång till SAS Fast Track genom att först skanna mitt EBG-kort och sedan min LX-biljett, där mitt SEN-status var inlagd. Rätta mig om jag har fel, men ska inte även SEN-medlemmar i LH-gruppen också ha tillgång till CPH Express?

Tyvärr blev det ingen uppgradering på utresan, men jag fick recognition på 2 av 3 flygningar.

På CPH-ZRH, som trafikerades av Air Baltic, kom kabinpersonalen fram och hälsade mig välkommen ombord på ett diskret sätt precis innan säkerhetsdemonstrationen.

På GVA-ZRH blev vi försenade en timme på plattan på grund av bagagelastning och väntan på besättning som deadheadade till hemmabasen i GVA.
Att jag fick recognition, kan ha berott på att min stolskamrat var en HON. Under förseningen delade kabinpersonalen ut vatten och choklad, och då kom Maitre de Cabine fram till vår rad och ursäktade för förseningen och erbjöd sig att hämta något från dryckesvagnen till oss båda.

Jag har flugit mycket med SWISS tidigare, både med EB Award och i sällskap med en god vän som är kapten där. Jag tycker att SWISS är grymt och ser fram emot hemresan om två veckor.

Last edited:
Det känns som om bolagen i allt större utsträckning försöker differentiera Light-biljetter från övriga biljetter genom att skala bort allt oavsett status. Något som i alla fall gör att jag skyr de biljetterna som pesten.

Första flyget som Senator i Economy Light, Lufthansa, ToR med 4 legs totalt:

Leg 1: noll recognition
Leg 2: flygvärdinna kom förbi och frågade om jag ville ha något från business class, fick ett glas champagne
Leg 3: uppgraderad till business class vid gaten
Leg 4: uppgraderad även här

Samtliga flyg gav fast track, priority, lounge (ink. 3rd party där *A saknades) och bra stolplacering. Hade betalat för en stol långt fram på leg 3 men det visade sig bara helt onödigt. Överlag en av de bästa economy-flygen jag haft, gick nog break even på mat&dryck. Senator lounge var fin men inte så mycket bättre än vanlig business.

Första flight som SEN, medpassagerare EBG: CPH - VIE - IBZ med Austrian.
Bokad med EB, pre challange. Inga konstigheter att ändra EB -> SEN i appen.

CPH - VIE: Fast track och lounge på CPH.
VIE - IBZ: Lounge på VIE, upgrade vid gaten till business för både mig + medpassagerare

Toppen