Senaste nytt

Erfarenheter av Tickets avbeställningsskydd?

Jag har en bokning hos Air Berlin i november på en sträcka som de slutar trafikera i oktober. Jag är således ganska säker på att resan kommer att ställas in, men jag vet inte till 100% att en eventuell uppköpare inte honorerar biljetten. Då jag vill börja boka hotell, hyrbil, etc redan nu funderar jag på att köpa en biljett av Ticket och välja till deras avbeställningsskydd: Ticket Garanti - Pengarna tillbaka om du avbokar - Ticket.se
Har någon erfarenhet av den? Funkar den som advertised eller försöker de slingra sig?
 

Dr. Miles

Expert
Summan av premie och självrisk blev ca 1.200 SEK för våra biljetter (ca 12.000 SEK inkl. skatter sammanlagt), så jag tyckte att det var överkomligt pris för en riktig avbeställningsskydd.

När man bokar dyra icke-avbokningsbara biljetter, kan det vara värt att köpa biljetten från Ticket med Ticket Garanti.
 

Valley

Medlem
Men
Summan av premie och självrisk blev ca 1.200 SEK för våra biljetter (ca 12.000 SEK inkl. skatter sammanlagt), så jag tyckte att det var överkomligt pris för en riktig avbeställningsskydd.

När man bokar dyra icke-avbokningsbara biljetter, kan det vara värt att köpa biljetten från Ticket med Ticket Garanti.
Men aj, aj, aj. Tänk på "Budorden" :rolleyes:
 

Dr. Miles

Expert
Men

Men aj, aj, aj. Tänk på "Budorden" :rolleyes:
Ja, men alternativet är att förlora en hel del pengarna (t ex ca 20.000 SEK för en Business class biljett till Australien/Nya Zeeland men ej återbetalningsbar) då skulle jag hellre boka via en resebyrå än att förlora pengarna.

Om avbokningsskälet är pga sjukdom får man ofta pengarna tillbaka genom kortförsäkring eller hemförsäkringen.
 

jacoph

Medlem
Hur är det med dessa krav? Något som man måste bevisa? Och om inte, vem vet - någon gång kanske de börjar fråga?

2.2.2 Ticket Garanti gäller vid avbeställning i samband med oförutsedda händelser som till exempel:
(i) du får inte semester,
(ii) du blir uppsagd från ditt arbete och ska söka eller påbörja ett nytt arbete,
(iii) en naturkatastrof hindrar dina resplaner,
(iv) du drabbas av en flygbolagskonkurs,
(v) det är oroligheter på ditt resmål,
(vi) olycksfall, akut sjukdom eller dödsfall drabbar dig, en nära anhörig, medresenär eller någon du har för avsikt att besöka, eller
(vii) liknande.
 
Toppen