Senaste nytt

Erfarenheter av Paygoo?

Jag såg att bl a Pressbyrån säljer (fast avgift: 99 SEK) ett laddningsbart debit-Mastercard som heter Paygoo. Det tillkommer en avgift om 3 SEK per köp men ifall man ska göra få, stora inköp blir denna avgift försumbar. Jag tänker mig att man köper samt laddar kortet med American Express och sedan använder kortet hos ställen som tar Mastercard. Har någon erfarenheter av detta?

Paygoo fungerar utmärkt! Jag har själv ett sådant kort till att exempelvis boka hotellnätter via Booking/Hotels där bokningen inte är av-/ombokningsbar. Vanligtvis testar hotellen bara att reservera $1 USD för att garantera reservationen vilket gör att du kan använda kortet ner till runt 10 SEK och därefter låta det utgöra din egna "gratis" avbokningsbara garanti fram tills dess att Paygoo börjar debitera sina månadsavgifter efter sex månader (lite osäker på tidsramen?!) .

Dock blir det ganska kostsamt eftersom du endast kan ladda på kortet ett ganska lågt belopp, avgifterna blir totalt sett ganska höga. Jag har räknat på det där för ett par år sedan och kommit fram till att det för normal användning knappt är värt det. Det är om du behöver jaga spend på ditt Amexkort i kombination med stora enskilda inköp på ställen som endast tar Visa/Mastercard eller har stora hotellbokningar som du är osäker på. För dagligt bruk, normal användning rekommenderar jag det inte. Avgifterna äter upp den eventuella vinsten.

Ja, jag tänker mig att man handlar för 5-siffriga belopp. Har du testat det? Har de en säkerhetsavdelning som blir misstänksam och nekas så stora inköp?

Dock blir det ganska kostsamt eftersom du endast kan ladda på kortet ett ganska lågt belopp...
Njae, man ska tydligen kunna legitimera sig med Mobilt BankId och då få en "FDD Profil" och då kan man ladda med 100 000 SEK/månad. Se här: Reload Card - Paygoo

Ok, det finns två olika kort. Det finns dels det Paygoo kortet som är "engångskort" som man köper och laddar på med ett belopp och det är det belopp man har att handla för. Efter X antal månader och Y antal inköp, börjar Paygoo debitera månadsavgift till kortet/kontot är helt tömt.

Sedan finns det mycket riktigt ett annat Paygoo kort, som man kan registrera och sedemera också fylla på efterhand. Det blir inte särskilt lönsamt, avgifterna är "all things considered" ganska höga och låser in pengar på ett ganska ovälkommet sätt. Jag har haft båda korten, använt dem och lagt ned båda. Det var helt enkelt inte värt det, när jag lade ihop avgifterna, krånglet och räknade på totalkostnader. Då är det totalt sett bättre att betala via Betalo eller Billhop och betala de 2,5% för Amexbetalningar som gäller där.

Men visst, har du någon enstaka transaktion på ett femsiffrigt belopp då kan det möjligen löna sig med några tiokronor att köpa och registrera ett sådant kort men börjar du räkna in värdet på din egen tid också - då blir vinsten högst försumbar. För egen del, har jag lagt ned Paygoo. Risken att bli "fast" med pengar inlåsta på kortet är överhängande och det leder i sin tur till extrakostnader. Det går absolut att hitta "sweetspots" om du lägger ned tid och energi på det men allt som allt, blir vinsten ytterst liten. Det finns betydligt bättre sätt och min ärliga rekommendation är att fokusera din tid och energi där istället. Paygoo är generellt sett dyra!

Så om man sätter in 10.200 på kortet kan man sedan gå till en bankomat och ta ut 10k SEK.
Kostnaden för det är 1,5% plus 15 kronor avgift, dvs 165 kronor.

Pengarna går man sedan med till banken och sätter in på sitt konto. Så länge det inte sätts i system känns det som ett väldigt enkelt sätt att få en manufactured spend på.

Kan ju helt klart vara ett bra alternativ till att köpa presentkort på Ica eller systembolaget om man är lite kort på spend mot amex voucher.

Sedan finns det mycket riktigt ett annat Paygoo kort, som man kan registrera och sedemera också fylla på efterhand. Det blir inte särskilt lönsamt, avgifterna är "all things considered" ganska höga och låser in pengar på ett ganska ovälkommet sätt.
Men det är väl gratis att fylla på pengar på kortet och den enda avgiften som tillkommer vid köp är väl 3 SEK, eller?

Men det är väl gratis att fylla på pengar på kortet och den enda avgiften som tillkommer vid köp är väl 3 SEK, eller?
Alltså, nu lade jag ner Paygoo för 1,5-2 år sedan så jag har inte hängt med och räknat på det i detalj sedan dess men jag vill minnas att det finns någon avgift för att fylla på det. Har det ändrats eller förbättrats kan kalkylen absolut bli aptitligare! Dock bör du fortfarande ha ett klart och uttalat syfte med ditt Paygoo kort, eftersom pengar där snart börjar "straffbeskattas" tills kontot når noll.

Paygoo skrev:
Du får inte använda kortet för:
4.4.1 förhandsgodkända regelbundna betalningar
4.4.2 transaktioner vid bensinstationer med självservice
4.4.3 kontanttransaktioner (förutom bankomatuttag), inklusive kontantuttag, kontanter från en bank, betalningsanvisningar, resecheckar, utländsk valuta, på växlingskontor, eller

Någon som har bättre koll på sådant här som kan hjälpa till att tolka punkt 4.4.3? Att man inte får använda kortet för "betalningsanvisningar", kan det innefatta tjänster som betalo/billhop (inte särskilt intressant ändå) och transferwise (skulle det gå att använda tw via paygoo så är det helt plötsligt rätt så intressant)?

Så om man sätter in 10.200 på kortet kan man sedan gå till en bankomat och ta ut 10k SEK.
Kostnaden för det är 1,5% plus 15 kronor avgift, dvs 165 kronor.

Pengarna går man sedan med till banken och sätter in på sitt konto. Så länge det inte sätts i system känns det som ett väldigt enkelt sätt att få en manufactured spend på.

Kan ju helt klart vara ett bra alternativ till att köpa presentkort på Ica eller systembolaget om man är lite kort på spend mot amex voucher.
Fast 165 SEK (glöm dessutom inte bort engångsavgiften för kortet på 99 SEK) dividerat med 10 000 SEK blir ändå 1,65%, inte jättemycket billigare än Betalo/Billhop. Jag själv ska snart skaffa nya vitvaror och då känns det som att det blir lättare att hitta ställen som tar Mastercard än som tar American Express.

Fast 165 SEK (glöm dessutom inte bort engångsavgiften för kortet på 99 SEK) dividerat med 10 000 SEK blir ändå 1,65%, inte jättemycket billigare än Betalo/Billhop. Jag själv ska snart skaffa nya vitvaror och då känns det som att det blir lättare att hitta ställen som tar Mastercard än som tar American Express.
Det är en engångskostnad, gör man detta 4ggr på ett år så kommer man ju slippa engångskostnaden vid de andra tre som jag tolkar det.

Toppen