Senaste nytt

Erfarenhet av uppgradering från Amex Premium till Elite?

Syversen

Medlem
Hej,

Funderar på att byta från Premium till Elite. Någon som har erfarenhet av detta? Kan man värvas in? Finns det andra aspekter att ta hänsyn till?
 

squeezen

Medlem
Hej,

Funderar på att byta från Premium till Elite. Någon som har erfarenhet av detta? Kan man värvas in? Finns det andra aspekter att ta hänsyn till?
Ja, det går att värvas men är lite lotto om man får poäng. Egentligen så gäller värvningsbonus bara för nya kunder.

Du får inte heller ta med dig spenden, men behåller kredithistoria/betalningsförmåga.

Så ditt nya kort börjar på 0 så att säga.

I övrigt ska du väl väga pris mot extra fördelar. Vad är det främst som tilltalar dig och gör att du funderar på att byta, är prisskillnaden värt det?
 

aldrighemma

Medlem
Hej,

Funderar på att byta från Premium till Elite. Någon som har erfarenhet av detta? Kan man värvas in? Finns det andra aspekter att ta hänsyn till?
Det brukar gå att bli värvad, även om det egentligen är emot villkor. Att tänka på är att alla nya amex kort är kreditkort om nu inte ditt Premium redan är det.
 

Syversen

Medlem
Ja, det går att värvas men är lite lotto om man får poäng. Egentligen så gäller värvningsbonus bara för nya kunder.

Du får inte heller ta med dig spenden, men behåller kredithistoria/betalningsförmåga.

Så ditt nya kort börjar på 0 så att säga.

I övrigt ska du väl väga pris mot extra fördelar. Vad är det främst som tilltalar dig och gör att du funderar på att byta, är prisskillnaden värt det?

Jag har landat på högre spend än väntat och då känns det tråkigt att "vaska" den andra 2-4-1 som jag skulle få med Elite. Just nu skulle de 20 000 poängen också lyfta mig ett statussteg. Men det kanske inte är rätt tänkt. Amex mäter väl spend per kalenderår? Då skulle byte runt årsskiftet kanske vara klokare.
 

squeezen

Medlem
Jag har landat på högre spend än väntat och då känns det tråkigt att "vaska" den andra 2-4-1 som jag skulle få med Elite. Just nu skulle de 20 000 poängen också lyfta mig ett statussteg. Men det kanske inte är rätt tänkt. Amex mäter väl spend per kalenderår? Då skulle byte runt årsskiftet kanske vara klokare.
Exakt, de mäter på kalenderår. Så om du inte spenderar minst 150.000 på nya kortet nu->årskiftet så vaskas den där vouchern ändå....

Dock kan ju 20.000 statuspoäng vara värt en del om du kommer öka i status och kommer nyttja din nya status mycket framöver.
 

Berglund

Medlem
Spend mellan nu och nyårsskiftet är en engångseffekt, endast något som man behöver bry sig om det året då man skaffar kortet. För Amex Elite gäller betydligt viktigare punkten när man får de 20 000 statusgrundande poängen, eftersom dessa är återkommande varje år. Vilket som är bäst beror på hur ditt Eurobonusår ser ut, man bör undvika att skaffa Amex Elite två månader innan dit Eurobonusår tar slut likadant vänta två månader efter det att du påbörjat ett nytt Eurobonusår innan du skaffar det. Detta för att statuspoängen med stor sannolikhet kommer på rätt sida i år men nästa år kan de förflyttas någon/några veckor fram eller tillbaka, helt utan att du, Amex eller SAS Eurobonus kan påverka detta! Då vill man inte stå där med ett Eurobonusår där man fått 2 x 20 000 statuspoäng och 0 statuspoäng i nästa.

Därför borde de som är intresserade av att byta upp sig, främst kolla upp var i deras Eurobonusår de befinner sig. @Syversen @OttoFerdinand
 
Toppen