Senaste nytt

En trött hjärna reflekterar.

Kanske att detta är off topic, och då får det väl plockas bort, men jag kan ändå se kopplingen till resande.

Efter 12 dagars intensivt jobbande och resande så är jag ganska trött, framför allt i huvudet. För att rensa skallen brukar jag sätta mig och reflektera över allehanda saker, och det är alltid lika spännande att se var man hamnar.

Idag tog jag färjan från Shekou/Shenzhen över till Hongkong flygplats. Det fantastiska när man åker det hållet är att man får pengar för det, 120 Hongkongdollar för att vara exakt. Detta är skatteåterbäring som ALLA får. Det har alltid varit så, åtminstone under de 10 år som jag rest på det hållet. Först var det 100 dollar och sedan en tid är det alltså 120 dollar. Men varför är det så? Jag har aldrig förstått vad för skatt det är jag får tillbaka? Skatt på färjebiljetten, eller? Den köps ju och betalas i Kina med RMB så det verkar ju konstigt, tycker jag. Detta var egentligen inte min reflektion, men om någon har ett svar så får man gärna dela med sig.

Min reflektion handlar egentligen om tjejen som sitter bakom disken och delar ut pengarna. Har ni tänkt på det, hon lyfter inte ens upp blicken och tittar på den hon ger pengar till. Handen lyfts automatiskt, lägger ner sedlarna på disken och i samma rörelse tar hon kvittot som man lagt på disken för att få pengarna. Hon måste ju ha världens enklaste och roligaste, eller tråkigaste, jobb.

Hon bör väl åtminstone aldrig råka ut för arga och klagande kunder, eller vad tror ni? Men det skulle inte förvåna mig om det finns tjurskallar som kan hitta en anledning att klaga även där.

Jag funderade lite på hur hennes arbetsdag ser ut egentligen. Bilden jag får upp i mitt huvud är att hon dyker upp på arbetsplatsen på morgonkvisten, byter om till sin uniform, för det måste man ju ha, och sedan snackar lite med kollegorna.

Därefter förbereder man den utrustning som behövs för att utföra uppdraget, och här ser jag då hur hon plockar fram två stora plastsäckar med pengar, en med 20-dollar sedlar och en med 100-dollar sedlar.

Jag undrar hur mycket pengar hon delar ut på en dag? Det kommer in 43 färjor till Hongkong flygplats per dag, från olika platser i Kina, inkl. Macau. Om vi räknar med ett snitt på 50 personer per färja så skulle hon dela ut 258 000 hongkongdollar om dagen!!!

Får man för övrigt skatteåterbäring från vilken kinesisk stad man än reser ifrån, inkl. Macau?

Och hur gör hon för att kunna dela ut pengarna så snabbt och effektivt. Förbereder hon kanske arbetsdagen genom att para ihop sedlarna i små buntar som sedan ligger färdiga att bara dela ut? Det skulle i så fall vara 2150 stycken små sedelbuntar.

Ja, ni ser en trött hjärna kan fundera hur mycket som helst, på ingenting. :)

Vad tänker ni på?

Idag tog jag färjan från Shekou/Shenzhen över till Hongkong flygplats. Det fantastiska när man åker det hållet är att man får pengar för det, 120 Hongkongdollar för att vara exakt. Detta är skatteåterbäring som ALLA får. Det har alltid varit så, åtminstone under de 10 år som jag rest på det hållet. Först var det 100 dollar och sedan en tid är det alltså 120 dollar. Men varför är det så? Jag har aldrig förstått vad för skatt det är jag får tillbaka? Skatt på färjebiljetten, eller? Den köps ju och betalas i Kina med RMB så det verkar ju konstigt, tycker jag. Detta var egentligen inte min reflektion, men om någon har ett svar så får man gärna dela med sig.
Det är Hong Kong flygplats Hong Kong Air Passenger Departure Tax (HK) 120 HKD du får tillbaka, eftersom du har avresa från Kina och det är bara transit på Hong Kong flygplats.
Därför får du 120 HKD (som vuxen) tillbaka.

Screenshot20180810 04 HKIA.png

離境税退款櫃檯 (Departure tax refund counter) på Hong Kong flygplatsen.
http://ilovetraveling.tokyo/wp/wp-content/uploads/2017/12/DSC_0397.jpg

Får man för övrigt skatteåterbäring från vilken kinesisk stad man än reser ifrån, inkl. Macau?
Ja, du bör få tillbaka 120 HKD om du ankommer till Hong Kong flygplats med färjan från Macau och lämnar Hong Kong inom 24 timmar.

När man har transit i Hong Kong, behöver man inte att betala Hong Kong Air Passenger Departure Tax (HK) 120 HKD.

Ett exempel:
Screenshot20180810 05 HKIA.png

Då är åtta dagar och 4 flighter till och i Indien till ända. Väntandes på Swiss flight till Zurich och vidare till Köpenhamn sitter jag nu i Singapore airlines lounge här i Delhi. Reserapporten är färdigskriven och ivägskickad till diverse olika intressenter. :)

Jag tar ett par klunkar Ginger ale, lutar mig tillbaka och tänker ”Det gick ju bra den här gången också”. Vad var det som gick bra? Jovisst, jobbet har gått bra, men det var inte det jag tänkte på.

Inför varje resa hit får jag höra från alla domedagsprofeter, även kallade kollegor eller arbetskamrater, om hur dålig i magen jag ska bli. De har alla berättat om sina erfarenheter från magsjuka, eller Delhi belly som vissa kallar det, då man inte vill vara mer än max ett par meter från toaletten. De har ibland alldeles för ingående beskrivit hur man rör sig från allmän sjukdomskänsla och magkrämpor till en känsla av att man tror att man kommer att dö, för att sedan önska att man faktiskt kommer att göra det, innan allt börjar bli bättre. :eek:

Men detta känner jag inte alls igen. Under de senaste 8 åren så har jag rest till Indien en gång om året och jag har aldrig blivit magsjuk. Jag önskar så klart inte att bli magsjuk, men jag funderar ändå på vad det är som gör att jag klarar mig så pass bra, men inte mina kollegor? Jag är noga med att alltid ta alla nödvändiga vaccinationer, inklusive Ducoral, och är noga med handhygienen. Jag får erkänna att jag i Indien använder handsprit regelbundet. Det gör jag aldrig någon annanstans. Hur det ligger till med dessa saker hos mina kollegor kan jag inte svara på.

Jag undrar också om det är virus/bakterier eller kryddorna som orsakar att kollegorna insjuknar?

Kan det vara så att mina matvanor är avgörande? Som pescatarian (vissa kallar det även för stockholmsvegetarian, dvs. äter vegetariskt, fisk och mejeriprodukter), så skiljer jag mig tydligt från mina kollegor. Dessutom så föredrar jag alltid att äta lokal mat, oavsett var jag är, istället för västerländsk mat eller liknande. Lokal matupplevelse är en viktig del i den totala reseupplevelsen för mig. Jag är också van vid starka kryddor.

Visst borde det vara värre att få i sig en dålig kyckling än dåliga grönsaker, eller hur? Och kan det vara så att om man håller sig till den lokala maten så äter man ju någonting som lokalbefolkningen faktiskt kan tillaga på rätt sätt, till skillnad från västerländska alternativ (eller liknande) där det kanske lätt kan bli fel pga ovana att tillaga detta? :confused:o_O

Eller är det så att man helt enkelt är en ”Man of steel”, eller i alla fall har en mage av stål? För inte kan det väl bara ha att göra med tur? Då borde jag väl vinna på lotterier och liknande emellanåt, men det händer ju aldrig. :(

Det finns kanske inga svar, men det hade varit intressant att veta dessa saker inför kommande resor till Indien, framför allt för mina kollegor. :p

Märkligt att en fullt frisk mage fick så mycket uppmärksamhet, men jag brukar inte styra var tankarna landar när jag låter dem sväva fritt. :)

Toppen