Senaste nytt

EN SVÄNG OM AFRIKA

Ystad

Medlem
För ca 20 år sedan hade jag långt framskridna planer på att besöka Elfenbenskusten. Men så bröt det ut ett inbördeskrig där och mitt besök fick skjutas på framtiden – tills nu …

I höstas bokade jag en 2-4-1 resa i business för mig och frun. Routingen var dit: CPH – CDG - ADD – ABJ och hem: ABJ – BRU – CPH. Så I slutet av februari 2020 bar det av och jag beskriver här resan indelat i 4 ”kapitel”: ditresa, Abidjan, Grand Bassam och hemresa.

Ditresa:

Vi tog tåget till Kastrup. Incheckning, igenom SAS fast track och direkt till SAS loungen – allt snabbt och smidigt. Jag fick en känsla av att det var lite lugnare än vanligt på Kastrup – även i loungen – kanske en tillfällighet eller möjligen beroende på att det pågående utbrottet av ”Corona” lagt en viss hämsko på resandet i världen. I loungen var det som vanligt rent o fräscht om än, kan man tycka, lite torftigt med utbudet av mat o dryck (om man jämför med många andra lounger). Lite sallad och ett glas vin unnade vi oss.
20200225_154028.jpg

Sedan iväg till planet, längst ut på A-piren. Denna första etapp var med SAS. Boardingen gick förvånansvärt snabbt och när jag vände mig om, vi satt på rad 1, så var planet inte ens halvfullt – något ovanligt nu för tiden. När jag uttryckte min förvåning över detta till flygvärdinnan så förklarade hon det med ”Corona”. Denna flygvärdinna var f ö en trevlig person som jag pratade lite med och när jag senare frågade henne vad hon ansåg om SAS senaste reklamfilm så log hon bara lite snett, ryckte uppgivet på axlarna och mumlade något om att den kanske inte var så lyckad. (Själv brukar jag numer lite skämtsamt tänka på SAS som ”Absolutely Nothing Airline System” (ANAS) efter inledningsfrasen i filmen: ”What is Scandinavian – Absolutely Nothing”…).
20200225_171340.jpg

Avresan från Kastrup blev försenad 20-30 minuter beroende på något elfel. Felet åtgärdades av två tekniker som kom ombord och ”mixtrade” med något i cockpit. Eftersom vi hade lite drygt 2 timmar på CDG för att byta plan så blev jag inte särskilt oroad av denna försening. Men det skulle visa sig att det blev problem för oss – mer om detta senare. På den annars ganska händelselösa resan till Paris bjöds vi på SAS bidrag till kulinariska upplevelser i luften – lådan…
20200225_172515.jpg

20200225_180009.jpg

På CDG angjorde vi, som brukligt med SAS, terminal 1. Iväg med CDGVAL till Terminal 2 och en promenad till 2A/C. Den väldiga terminal 2 tycker jag ibland kan kännas lite folktom, ja inte 2F naturligtvis, men nu kändes det nästan lite ”ödsligt” – kunde det bero på ”Corona” – vad vet jag. När vi snabbt och lätt tagit oss igenom säkerhetskontrollen begav vi oss till loungerna som ligger en våning upp där 2A och C hänger ihop. Vi skulle nu flyga med Ethiopian Airlines och enligt uppgift (t ex från Star Alliance lounge finder) kunde vi använda American Airlines loungen. Men när vi kom dit var den stängd. Vi försökte då gå in på Cathay loungen som ligger intill (också den contract lounge för Star Alliance) men där hänvisades vi till ”salon Paris” vid gate C82. Så en promenad tillbaka till terminal 2C. När vi kom till C82 så upptäckte vi att salon Paris låg en trappa ner, i ”källaren” och när vi kom ner kändes det nästan som en ”källarklubb” – lite mörkt och dystert och nästan inga gäster. Men dom hade champagne (Deutz) och ett i övrigt hyfsat utbud av mat o dryck. Vi insåg nu också att vi var i viss tidsnöd, vårt plan skulle avgå från gate A37 längst bort i 2A. Det fick bli ett snabbt glas skumpa och en bit ost – sen iväg mot gaten. Vid gaten, innan ombordstigning, frågade jag om vår incheckade väska var med. Gatepersonalen kollade på datorn och försäkrade att vår väska var lastad – en försäkran som senare inte visade sig vara sann.
20200225_194712.jpg

20200225_203636.jpg

Vår 2’a etapp var nu CDG till ADD med Ethiopian Airlines A350. Ett plan som vi testat tidigare och varit mycket nöjda med. Vi hade platserna 3J och L. Ca 30% av platserna i business belagda. Serveringen började direkt med champagne (Lallier) och juice. Menyn såg trevlig ut, men innehöll t ex inga Etiopiska viner (som fanns förra gången vi flög med detta bolag för ca 1 år sedan). Jag är ingen vinkännare men mindes det Etiopiska vinet som gott, så på min fråga varför det inte fanns var svaret att efterfrågan hade varit för liten och att dessa viner därför hade försvunnit ur sortimentet. Lite synd tycker jag. Till middagen fanns 3 förrätter, 4 huvudrätter och 4 desserter att välja på. Men, men, förrätten ”mixed gourmet sallad” som jag valde ”hade inte lastats ombord” så jag fick nöja mig med rökt lax till förrätt. Till huvudrätt valde jag, en tyvärr rätt smaklös, kycklingrätt. Till efterrätt några hyfsade ostar. För ett år sedan flög jag MXP – ADD med Ethiopian och från den gången minns jag maten som utsökt. Nu var matupplevelsen inte lika positiv – kanske var det en tillfällighet, kanske är det en ”trend i tiden” där det ständigt ökande resandet gör att flygbolagen kan tumma på service-nivån utan att det påverkar antalet passagerare – en utveckling som jag tycker mig ana hos Europeiska bolag (och som pågått länge i USA).
20200225_205249.jpg

20200225_205756.jpg

Vi ankom ADD enligt tidtabell, egen buss för de få passagerarna i business. Väl inne i terminalen direkt iväg till Cloude 9 loungen. En god Etiopisk injera-frukost. Loungen var nästan fullsatt denna tidiga timme och jag noterade att baren var stängd mellan kl 5 och 11. Inget jag saknade, men en förändring (försämring?) mot förra året jag var här och baren var öppen även på morgonen – visst var det bättre förr
20200226_045950.jpg

20200226_070710.jpg

20200226_080400.jpg

Efter några timmar i loungen var det så dags för utresans sista etapp ADD – ABJ med Ethiopians Dreamliner. Här blev businesskabinen nästan full. Detta var en flygning Addis Ababa – New York via Abidjan och jag fick intrycket av att de flesta passagerarna skulle till New York. Efter ombordstigning servering av champagne och/eller juice enligt Ethiopians vanliga ritual, d v s med 2 flygvärdinnor där en håller en bricka med glas och den andra häller i glasen framför passageraren. När det sedan blev dags för lunch fanns det, vad det än stod i menyn, bara en förrätt – rökt lax… Därefter och som en positiv överraskning serverades som mellanrätt ”Tibs Firfir” – Injera pannkakor med lite olika kryddstarka röror, både med kött och vegetariska. Jag förstår verkligen inte varför Ethiopian inte serverar denna nationalrätt som alternativ på alla sina flygningar. Till huvudrätt en (återigen) ganska smaklös kycklingrätt och som avslutning några goda ostar.
20200226_083945.jpg

20200226_122616.jpg

20200226_125002.jpg

20200226_124955.jpg

20200226_133017.jpg


Ankomst till Abidjan vid 12-tiden lokal tid. En, efter afrikanska mått, smidig passkontroll. Därefter väntan på bagaget. Och väntan, och väntan … efter ett tag inser vi att bagaget inte kommit med. Eftersom nu gate-personalen i Paris försäkrat att väskan var med från Paris till Addis så drog jag slutsatsen att den var kvar i Addis. Så iväg till ”bagage-kontoret”. Den effektiva mannen där hittade ganska snabbt väskan: ”den är kvar i Paris”. Så mycket alltså för bagagehanteringen på CDG, förutom att man inte hinner flytta en väska mellan två plan trots att man nästan har två timmar på sig, datorsystemet som skall visa status går tydligen inte heller att lita på. Nåja, den effektiva mannen fyller i en PIR till oss, ger oss ett PIR-nr, ett telefonnummer att ringa för att kolla nästa dag om väskan kommit (man kör inte ut försenade väskor i Abidjan) samt försäkrar oss att väskan skall komma nästa dag – hur han nu kan veta det. Men det skall visa sig att han har rätt. Slutsats: det går att lita på vad flygplatspersonalen säger i Abidjan, Afrika men inte i Paris, Europa.

Så ut ur flygplatsbyggnaden och ut i den tropiska hettan för att upptäcka Abidjan…

Fortsättning följer.
 

CJR

Medlem
Spännande resmål. Jag trodde att alla *A-flyg trafikerade terminal 1 på CDG, där det finns en rätt fin lounge högt upp i byggnaden.
 

Ystad

Medlem
Abidjan:

Vi tog en taxi till hotellet. När jag besöker Afrika vet jag att mycket är förhandlingsbart vad gäller priser – jag tycker rentav att det är en del av charmen och nöjet med Afrika detta ständiga prisförhandlande. T ex taxipriser i Abidjan från flygplatsen till centrum. På nätet kan man läsa att man som utlänning lätt blir lurad här. Man bör förhandla ner priset, har man tur kan man komma ner ända till 10 000 CFA (1000 CFA = ca 16 sek). Utan större problem förhandlade jag ner priset till 7 000 CFA. Iväg i en skraltig röd taxi (som de flesta taxibilar i Abidjan) och in i det trafik-kaos som kännetecknar megastäderna i fattigare delar av världen. Trafikregler är relativa, rödljus är rekommendationer, marginalerna är millimetersmå och luften full av föroreningar. Jag upplever det oftast som spännande och exotiskt – kanske inte lika kul för de som dagligen vistas här. Hotellet vi valt, Pullman, är ett av Abidjans få 5-stjärniga hotell. Vi valde det för läget, på Plateau’n med gångavstånd till ”centrum”, nära lagunen och med en trevlig pool. När vi kom dit var rummet inte riktigt klart så vi bjöds på varsin stor kall öl medan vi väntade – ahhhh, hur gott är det inte med en kall öl vid vissa tillfällen. Snart var rummet klart, eller snarare sviten, 50-60 kvm stor, högst upp och med fin utsikt över lagunen. Uppackningen med endast handbagage gick snabbt. Av gammal vana packar jag oftast ner lite extrakläder i handbagaget, i detta fall också badkläder, vilket ju visade sig vara klokt. Dock fanns all sololja i det borttappade bagaget – så vi begav oss ut i staden för att bekanta oss med staden och leta efter sololja. Hur kul är det inte att uppleva ett lätt exotiskt resmål för första gången. Sololja visade det sig dock vara svårare att hitta, i Abidjan finns det i stort sett inga vit-hudade turister och lokalbefolkningen behöver inget skydd mot solen. Tack o lov hittade vi efter ett tag ett apotek som sålde solskyddsprodukter. Efter lite ytterligare turistande i staden tröt orken i den tryckande värmen och vi tog en taxi tillbaka till hotellet (för 2 000 CFA). På kvällen blev det lite slappande på hotellet, ett dopp i poolen och sen tidigt i säng.
20200226_135844.jpg

20200226_135854.jpg

20200226_144614.jpg

20200226_144632.jpg

20200226_144714.jpg

Nästa morgon bjöds vi på en storslagen och utsökt hotell-frukost med mycket frukter, nypressade juicer (hibiskus juice har jag aldrig provat förut – mycket god) varma rätter, kallskuret m m. Därefter till Stora Marknaden i Treichville, dels för att insupa atmosfären men också för att handla lite extra kläder att ha om nu inte vår resväska skulle dyka upp. Jag tycker det är mycket intressant att besöka en marknad som denna, här kan man köpa det mesta, kläder, mat, diverse prylar o s v. Men en sak har ändrats: för 20 år sedan hade 2 europeiska turister väckt uppmärksamhet här, vi hade haft en svans av försäljare efter oss som velat kränga på oss varor (jag vet detta av egen erfarenhet). Men nu tog man knappt notis om oss, vilket naturligtvis bara var skönt. Detta är säkert en följd av det alltmera resandet och globaliseringen. Jag inhandlade 2 skjortor (utgångspris 26 000 CFA/styck, slutpris 15 000 CFA för båda) samt en luftig ”kostym” (utgångspris 46 000 CFA, slutpris 12 000 CFA). Trots mitt idoga prisförhandlande förstår jag att jag fick betala en bra bit mer än vad lokalbefolkningen skulle fått betala – men det bjuder jag på.
20200227_110958.jpg

20200227_111613.jpg

20200227_112148.jpg

20200227_112154.jpg

20200227_113034.jpg

Sedan tillbaka till hotellet. Nu var det dags att ringa flygplatsen för att hör om vårt bagage kommit fram. Och whooo … vår väska fanns att hämta på flygplatsen. Nu valde vi inte en vanlig taxi. Utanför hotellet fanns ett antal chaufförer med bil, inte anställda på hotellet men med någon form av samarbete med hotellet. Vi tog nu en sådan till flygplatsen, visserligen lite dyrare (20 000 CFA t o r inklusive väntetid på flygplatsen) men en nyare bil med luftkonditionering. Uthämtning av väska, tillbaka till hotellet och uppackning. Sedan ut i den tryckande värmen igen. Taxi till den ståtliga Saint-Paul katedralen. Promenad förbi parlamentet och fotbollsstadion. Vi passerade enormt ståtliga mangoträd fulla av fladdermöss – riktigt häftigt att se. När det började skymma tog vi en taxi till restaurang Chez Marcene, en restaurang som Elfenbenskustens konsul i Sverige rekommenderade när jag pratade med honom innan resan i anslutning till vår visumansökan. God mat även om aptiten inte var på topp i den tryckande värmen. Taxi tillbaka till hotellet. Ett längre dopp i poolen – kul att dom även serverade öl när man var i poolen. Sen var även denna 2’a dag i Abidjan slut.
20200227_174254.jpg

20200227_172118.jpg

20200227_175933.jpg

20200227_180413.jpg

20200227_181153.jpg

20200227_190251.jpg


Nästa morgon en ny god frukost. Frukosten blir lätt dagens godaste måltid när värmen och hettan senare under dagen påverkar aptiten. En sista promenad i hotellets närområde därefter packning och utcheckning. Manen (han heter Yeo Zana) som dagen innan kört oss t o r till flygplatsen hade gjort ett så gott intryck med sin säkra körstil och luftkonditionerade bil att vi valde honom att köra oss till Grand Bassam. Nu skulle vi dit för några dagars badsemester.

Fortsättning följer.
 

Ystad

Medlem
Grand Bassam:

Grand Bassam var den Franska kolonialhuvudstaden i Elfenbenskusten i slutet av 1800-talet, sen förföll den under lång tid för att de senaste 30-40 åren ”återuppstått” som badort. Dit ankom vi nu och till hotell La Playa. Det finns en hel del strand-hotell att välja på i Grand Bassam, att jag valde just La Playa får nog betraktas som en tillfällighet. Men hotellet var bra, luftkonditionerade rum, hyfsad mat (även om frukosten var lite påver), en trevlig saltvattenpool och en vänlig Katalansk ägare som hette Jordi och som lät oss göra en 6 timmar sen utcheckning utan att ta något extra för det.

Efter incheckning och uppackning begav vi oss direkt till stranden. Den mäktiga Atlanten – mitt favorithav som jag badat i och vandrat längs både i nord o syd och i öst o väst. Vågorna och underströmmarna här är kraftiga så man får vara försiktig. Det påstås att det varje år här stryker med ett antal personer som kommer för långt ut och sedan dras med av strömmarna. Jag tyckte vågorna var häftiga och badade och ”kämpade” i dom ett antal gånger under vår vistelse här. (För många år sedan då jag var ung och dumdristig var jag i Miami Beach. Vid detta tillfälle gick vågorna höga där. Jag var oförsiktig och sögs med av en jättevåg som slungade runt mig och sög ner mig under vattnet. Jag trodde nästan att min sista stund var kommen – därefter har jag blivit försiktigare när det går höga vågor.) Första dagen i Grand Bassam ägnades åt sol, bad och promenad längs stranden. På kvällen åt vi en god middag på hotellrestaurangen, grillade fisk och skaldjur, och såg solen gå ned – vilket som bekant går fort i tropikerna.
20200228_133014.jpg

20200228_133921.jpg

20200229_135421.jpg

20200301_101058.jpg

20200228_181109.jpg


Nästa dag, efter frukost och innan hettan hunnit bli alltför stark, tog vi en promenad in till centrala Grand Bassam. Fanns kanske inte allt för mycket att se, men naturligtvis mer ”layed-back” här än i Abidjan. Fanns lite lummiga miljöer och intressanta hus. Längs huvudgatan var det dock på vanligt afrikanskt sätt ett hektiskt affärsliv. När vi gick runt i de lugnare och rätt enkla kvarteren så började jag känna mig lite beklämd. Det är 35 år sedan jag besökte Afrika för första gången och vid första anblicken ser det lika fattigt och eländigt ut, nu som då. Men, men, visst har en hel del blivit bättre. Mobiltelefonin har förändrat livet i Afrika avsevärt. Nya affärsmöjligheter, nya sätt att hantera pengar, leta information, hålla kontakt o s v. Eventuellt har detta betytt ännu mer för Afrika än den övriga världen. Detta är en angenäm tanke när man som jag ägnat större delen av sitt yrkesliv åt Ericssons olika forsknings- och utvecklingsavdelningar. Förutom detta påstår ju Hans Rosling och andra att hälsoläget blivit mycket bättre – så kanske finns det hopp även för Afrika.
20200229_100605.jpg

20200229_100707.jpg

20200229_101922.jpg

20200229_111234.jpg

20200229_115446.jpg


Resten av denna dag, liksom nästa fram till avfärd, ägnades åt sol, bad och strandpromenader. Egentligen ganska händelselöst men också härligt, härligt…
20200229_135345.jpg

20200301_143217.jpg

20200301_101244.jpg

Sista dagen hade vi avtalat med vår, vid det här laget, ”gamle bekanting” taxichauffören Yeo Zana att komma och hämta oss kl 6 på kvällen (då fanns det bra marginal att hinna med vårt plan). Döm om min förvåning när han dök upp redan kvart i 6 – Afrika håller i sanning på att förändras. Vi checkade ut och begav oss iväg till flygplatsen. Vi fastnade lite i söndagskvälls-köerna tillbaka in mot Abidjan men anlände i god tid till flygplatsen. Där gav jag vår chaufför, som kört säkert och hållit avtalade tider, rejält med dricks. Nu återstod bara hemresan.

Fortsättning följer.
 

Ystad

Medlem
Hemresa:

Vi ankom flygplatsen drygt 3 timmar innan vår avresa men det var inga problem att checka in. Incheckning, passkontroll och säkerhetskontroll gick snabbt och smidigt – Abidjan är en 4-miljoners stad men dess flygplats är liten och lättöverskådlig. Det är väl sannolikt inte alltför många resande som passerar här.
20200301_194706.jpg

Hem skulle vi flyga med Brussels Airlines via Brussels. Första etappen med ett A330. Vid incheckningen fick vi vouchers till V.I.P. lounge så det var dit vi begav oss. Denna lounge ger ett rent och fräscht intryck. Matutbudet kanske inte alltför omfattande men det fanns lite varm och kall mat, olika alkoholfria drycker samt lite efterrätter, kakor och godis. För alkoholhaltiga drycker var man hänvisad till, den någorlunda välförsedda, bemannade baren. En skylt förkunnade dock att ”endast 3 alkoholhaltiga drycker per person serverades”. När vi kom till loungen kände jag för att testa systemet och se om jag skulle bli stoppad vid min 4’e dryck. Men efter 3 ”stöddiga” kände jag inte så längre – 3 var tillräckligt för mig.
20200301_203559.jpg

20200301_220528.jpg

20200301_203615.jpg

20200301_203622.jpg

Så, efter mat o dryck i loungen bar det iväg till gaten. Prioboarding, precis som vid övriga etapper på denna resa. Business-avdelningen fylld till kanske 75%. Efter ombordstigning serverades, i vanlig ordning, champagne och/eller juice. Planet lyfte vid 23-tiden och ganska snart efter start serverades maten. Till förrätt kunde man välja någon slags morots- och sparrispuré eller en slags bulle med ank-kött. Båda såg goda ut, jag tog ankan, gott. Till huvudrätt valde jag lax – såg kanske inte så aptitligt upplagt ut men smakade utomordentligt gott. Därefter lite ostar och slutligen en cheesecake. Jag valde att genomgående dricka champagne, Laurent-Perrier. Därefter var det dags att inta sovläge, gick väl någorlunda att sova i denna flygstol. Jag noterade på kartan att vi passerade nära staden Timbuktu – tyvärr är väl det så nära man idag vågar komma denna mytomspunna stad, idag så härjad av terrorism. På morgonen, en timma före landning, serverades frukosten och sedan var vi framme i Brussels.
20200301_223845.jpg

20200301_233835.jpg

20200301_234321.jpg

20200302_003806.jpg


I den tidiga timmen gick pass- och säkerhetskontroll ganska snabbt. Vi begav oss direkt till loungen – The Loft, Brussels Airlines ”flaggskepps”-lounge på Schengen sidan. En stor och fräsch lounge med stort utbud av mat och dryck. Så här kl 7 på morgonen var det ganska folktomt. Men det förändrades snabbt och när vi lämnade vi 9-tiden var det nästan fullsatt.
20200302_055600.jpg

20200302_055612.jpg

20200302_055647.jpg

20200302_080502.jpg


Nu återstod sista etappen hem, BRU – CPH, i en nästan full A319. Rad 1 och 2 var avsatta för business class, vi satt på rad 1. Chefen för kabinpersonalen var en glad gamäng som log och skämtade hela tiden. Han serverade oss 6 i business med gott humör – att sedan det kanske inte blev helt rätt alla gånger, beställde te fick kaffe, beställde juice fick vatten o s v, översåg man gärna med då han var så trevlig. Frukosten som serverades var helt ok för att vara en 1-timmes flygning. Den trevlige mannen öppnade dessutom en flaska champagne (Duval-LeRoy) trots den tidiga timmen och ”lurade” i min fru och en annan passagerare varsitt glas, jag nöjde mig med några cl då bilen väntade för sista biten hem. Vi landade utan problem, fick bagaget som de allra första (ibland fungerar faktiskt prio-taggen Sedan var det bara att ta tåget hem till Sverige och det gråa vårvädret…
20200302_100946(0).jpg

20200302_103118.jpg

Slutligen kanske någon undrar – är Elfenbenskusten värt ett besök? Tja, om man mestadels är ute efter bekvämlighet och lyx är svaret nog nej (själv gillar jag sådana resor också men detta var inte en sådan). Är man en oerfaren resenär så är svaret också nej – är man oerfaren men vill ändock testa Västafrika så rekommenderar jag Gambia eller ön Sal i Kap Verde – där finns det en bra infrastruktur för turister. Men om man är en erfaren resenär – vilket torde passa in på en hel del på detta forum – och vill se något ”nytt och annorlunda” så är Västafrika inte fel, och varför inte Elfenbenskusten.
 

Skogi

Medlem
Mycket vackra bilder och kul rappotering!

Det rycker minst sagt i resefingret efter att ha läst denna.
 

Mangostan

Medlem
Tack för en intressant och välskriven reserapport! Extra intressant med udda resmål. Jag åker själv till Moçambique på lördag.
 
Toppen