Senaste nytt

En kreativ förslag till awardresa med Star Alliance/SkyTeam

Söker hjälp från forumet om roligare routing för att komplettera RTW med en 9-åring, det behöver inte vara allt awards men längsta sträckor räcker, resten kan göras med tåg eller LCC. Länder med krav på vacciner gärna undvikes samt flygbolag med höga bränsletillägg.
Exempel på destinationer i Europa som jag tänkte på: Rom(Collosseum, Vatican), Venice, Pisa, Paris(Eifeltornet), London(med tåg?), Berlin(Brandenburg gate, Checkpoint Charlie?), Moskva(Röda torget, inte ett måste). Med Flying Blue till Moskva genom Rom går det lätt och billigt 25K, genom Paris blir det dyrare, till andra hub/städer i Europa blir det ännu dyrare pga bränsletillägg(därför Moskva som förslag till destination).

Utgångspunkt är NYC.
Finnes: upp till 80,000 Eurobonus poäng(30K på väg att gå ut) samt 52,000 Flying Blue miles.
I stort sett våra miles räcker endast till att resa i Economy och gärna under någon kampanj men jag kan överföra upp till 23-28K FB miles från Amex. För korta hopp i Europa har vi BAEC, upp till 60K där.

FB har just nu väldigt intressanta destinationer på promo: Amman(Petra?), Dubai(hoppa över till Asien), Aruba.

Tack i forväg för alla förslag.
 

Berglund

Medlem
Det här är ju en rundresa som heter duga! Många av de föreslagna resmålen är stora nog att vara värda en resa i sig.

Om du utgår från NYC är det troligast flygningen in till Europa som du rimligtvis vill börja med.
Kan du få tag på 10 000 Eurobonuspoäng till borde du kunna flyga från New York in till Stockholm/Oslo/Köpenhamn med SAS för bara någon hundralapp i skatter och 90 000 poäng, då barn under 12 år får halva poängpriset hos SAS på deras egna flygningar. Jag har svårt att se hur du skulle kunna få det billigare än så?! Det här skulle i så fall också kunna bli er returresa till NYC, eftersom 90 000 poäng ger just en t/r för ett barn och en vuxen, på SAS egna flygningar. Kanske flyga till Köpenhamn och ta tåget därifrån ner till Berlin?

På små korta resor inom Europa hade jag i ditt fall kollat på de direktflyg som finns, låt vara lågkostnadsbolag men dels ger de dig ett kort snabbt hopp och dels tror jag att kostnaden i miles plus flygskatter/bränsletillägg gör att du hellre borde spara dina miles till de längre sträckorna. Enkelbiljetter för pengar från en europeisk storstad till en annan finns det gott om och det gör ju också att du inte prompt behöver ha allt "bokat och klart" utan kan tillåta dig viss flexibilitet genom att köpa under resans gång och efter behov.

En fantastisk resa att ta med ett barn på, se bara till att lägga in någon tid för vila. Det är en stor resa och många intryck, särskilt för ett barn. Det kan behövas någon dag här och där som inte är helt fullbokad med aktiviteter utan hålls fri för återhämtning.
 

gdaily

Medlem
Använd dina BAEC-poäng och dina SAS-poäng att ta dig till London (BAEC) från New York och hem igen från någon annan Europastad (SAS), och resten av de olika stoppen i Europa köper du med pengar så billigt som möjligt.

New York till London kostar exempelvis 52000 avios i premium economy för dig och barnet..
 
Tack! Det är just sån kompetens som uppskattas då jag har inte koll på alla tricks om 50% för barn, stop over regler hos SAS osv. Jag börjar nu titta närmare på routingar. Funderar just nu på att resa hem via Aruba om det går så med KLM eller göra den Jordan resan som jag har drömt om på länge(följa Indiana Jones spår). Samtidigt med det en billig JetBlue hop från Karibien hem är inget fel på, simsäsongen i New York börjar först i Juli.
Jag kan tanka på EB poäng för 200SEK/1000 poäng, inte det bästa lösningen men funkar väl.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

erc

Medlem
Blir nyfiken. Det nämns att det är för att komplettera en RTW. Hur ser den grova RWT-rutten ut?
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Berglund

Medlem
Om du bara saknar några tusen poäng kan du få ihop det billigare/gratis genom att lägga några minuter på denna tråd.

SAS Webshopping | Sida 41 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
@stewigriffin Precis som @Mattias Holmén nämner här, så kan du utan problem få ihop 5-6 000 Eurobonuspoäng genom att signa upp dig på lite olika tjänster som nämns i den tråden. Tar mindre än en timme och ger dig mer än hälften av de poäng du behöver och till låg eller rent av ingen kostnad alls. Det är en mycket bra början!
 
@stewigriffin Precis som @Mattias Holmén nämner här, så kan du utan problem få ihop 5-6 000 Eurobonuspoäng genom att signa upp dig på lite olika tjänster som nämns i den tråden. Tar mindre än en timme och ger dig mer än hälften av de poäng du behöver och till låg eller rent av ingen kostnad alls. Det är en mycket bra början!
Visst är det roligt att kunna dra in de poängen genom portalen men så har ju för lite tid på mig än 8 veckor, mina poäng går ut den 28 April.
 
Toppen